pysventil eller en dawes device?

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Proberas
Inlägg: 602
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 11:54:50
Bilmodell: Mr2 Turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sverige
Ort: Ronneby

pysventil eller en dawes device?

Inlägg av Proberas »

som topic lyder..vad ska man satsa på? Och vart finner man bra billiga?
▲Bilar▲
«Mitsubishi Evo 2 Vänsterstyrt Monster - Kör
«Skoda Superb Kombi 12 - Kör
«Toyota MR2 Turbo 92 "Nymans gamla" - Såld
«Audi A4 3.0 Avant Quattro 02)- Såld
«Toyota Corolla T-Sport 05 - Såld
«Toyota Starlet 79 - Såld
«Toyota Celica GTi 91 - Såld
http://www.garaget.org/proberas

«Mvh : Daniel.Svensson ©
Impreza
Inlägg: 172
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 13:24:16
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1995

Re: pysventil eller en dawes device?

Inlägg av Impreza »

Proberas skrev:som topic lyder..vad ska man satsa på? Och vart finner man bra billiga?
ja körde pys innan ja rev ner o började bygga om.
Testade med en dawes ja hade liggandes från subaru tiden men den funka dåligt på mr2an.. vette fasen varför ja trixade med den som fasen o gjord nya slangar o dyl.. original wastegateklocka har 2st vakuum anslutningar o detta gör antagligen så de blir helt kajko ....
men men .. kanske funkar för andra :D
Ja körde me pys iaf.. kosta inte änns hundralappen
/ Dennis
12,98sek, 179,16km/h strippen.nu
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix :D
Erkan
Inlägg: 545
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 17:24:41
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1994
PostOrt: Vännäsby
Land (Country): Sverige
Ort: Umeå

Re: pysventil eller en dawes device?

Inlägg av Erkan »

vad är dawes device?
Proberas
Inlägg: 602
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 11:54:50
Bilmodell: Mr2 Turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sverige
Ort: Ronneby

Re: pysventil eller en dawes device?

Inlägg av Proberas »

Hade/har du också gen 3 motorn?
▲Bilar▲
«Mitsubishi Evo 2 Vänsterstyrt Monster - Kör
«Skoda Superb Kombi 12 - Kör
«Toyota MR2 Turbo 92 "Nymans gamla" - Såld
«Audi A4 3.0 Avant Quattro 02)- Såld
«Toyota Corolla T-Sport 05 - Såld
«Toyota Starlet 79 - Såld
«Toyota Celica GTi 91 - Såld
http://www.garaget.org/proberas

«Mvh : Daniel.Svensson ©
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: pysventil eller en dawes device?

Inlägg av Fnys »

Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Erkan
Inlägg: 545
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 17:24:41
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1994
PostOrt: Vännäsby
Land (Country): Sverige
Ort: Umeå

Re: pysventil eller en dawes device?

Inlägg av Erkan »

Okej! tack för svaret Fnys!! :D
Impreza
Inlägg: 172
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 13:24:16
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1995

Re: pysventil eller en dawes device?

Inlägg av Impreza »

Proberas skrev:Hade/har du också gen 3 motorn?

japp !
Kör pys de funkar o e billigt. ja satte min där befintliga solenoiden för laddtryck sitter dvs på inloppröret (underkant) Ser den underifrån. Låt kontakten sitta kvar bara ! vissa bilar (vet ej om toyotan e sån) kan ge felkoder och beté sig konstigt.
köpte den på 3barracing.com som finns länkad på ett tidigare inlägg..
/ Dennis
12,98sek, 179,16km/h strippen.nu
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix :D
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: pysventil eller en dawes device?

Inlägg av Cyrix »

Jag skulle nog snarare säga att "Dawes Device" ger mkt stabilare laddtryck, pysventil brukar bli ganska svajigt.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Proberas
Inlägg: 602
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 11:54:50
Bilmodell: Mr2 Turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sverige
Ort: Ronneby

Re: pysventil eller en dawes device?

Inlägg av Proberas »

kopplade in en dawes device idag och även att jag skruvar ut skruven så mycket det går så går brytningen in vid ca 4000 rpm..hur ska man göra då?
▲Bilar▲
«Mitsubishi Evo 2 Vänsterstyrt Monster - Kör
«Skoda Superb Kombi 12 - Kör
«Toyota MR2 Turbo 92 "Nymans gamla" - Såld
«Audi A4 3.0 Avant Quattro 02)- Såld
«Toyota Corolla T-Sport 05 - Såld
«Toyota Starlet 79 - Såld
«Toyota Celica GTi 91 - Såld
http://www.garaget.org/proberas

«Mvh : Daniel.Svensson ©
Impreza
Inlägg: 172
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 13:24:16
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1995

Re: pysventil eller en dawes device?

Inlägg av Impreza »

Proberas skrev:kopplade in en dawes device idag och även att jag skruvar ut skruven så mycket det går så går brytningen in vid ca 4000 rpm..hur ska man göra då?

haha sa ju de ;)
Hade EXAKT samma fel. Skena iväg uppimot 1,6bar o precis vid 4k rpm fick ja fuelcut.
Den e helt knäpp på mr2 med original tryckklocka (wastegate) som sagt kör pys så funkar de ;)
Därimot funka den klockrent på imprezan ja hade men den har ju bara en anslutning på wastegaten.
/ Dennis
12,98sek, 179,16km/h strippen.nu
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix :D
Skriv svar