Jag blev hänvisad hit av en trevlig människa på Zatzy Så här kommer en upprepning av mina frågor för er som sett tråden där...
Vi sitter på en Corolla (1993, 4A-FE) som inte kommer gå igenom besiktningen nästa gång och funderingarna går mot att bygga isbil av den. Dess 1,6a på 110 hk är ingen raket så, utan någon tidigare erfarenhet, undrar jag hur det skulle gå att lyfta över turboprylar från en Celica? Jag kan få tag på allt utom turbon (och motorn då)
Hur långt kan det tänkas att sprutet räcker till, standard corolla alltså? Är det ens möjligt att använda det? Kan jag plocka det från Celican? (88a) Är det i så fall bolt on?
Är det samma drivlina i Corollan som på Celican? (4WD)
Är det bättre att bygga allt själv (grenrör, plenum etc)?
En annan fråga, denna bil var inlämnad på verkstad som bytte topp och efter det så har den fått en effekt-kick vid 5300 varv, kan det vara kammen som är felställd eller kan det vara så att det sitter en annan kam där nu?
Hurpass kass är toppen/insug/grenrör standard? Jag har gjort lite jobb på motorcykel men är ingen stjärna, men jag skulle isåfall porta etc själv.
Alla svar uppskattas =)
MvH
Olle
Turbo på Corolla 4wd -93
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: ons 24 mar 2010, 18:47:12
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 1995
- Ort: Skellefteå
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: Turbo på Corolla 4wd -93
hej Olle,
välkommen till TCS!
Jag såg ett turbokit till 4A-FE-motorn för ett tag sen. Har för mej att det garanterade 200hk, utan byte av kam eller sprut. Vilket betyder att du kan behålla ditt ett tag? Hur mycket effekt siktar du på?
Celican, har den en 4A-motor eller en 3S? Om det är en 3S så passar nästan inget.
Edit:
Jag noterade att du startat en annan tråd, om att RWD-konvertera rollan. Själv letar jag efter en billig donatorbil, ev en corolla, för att 4WD-konvertera min -73a. Det är alltid kul att ändra på saker!
välkommen till TCS!
Jag såg ett turbokit till 4A-FE-motorn för ett tag sen. Har för mej att det garanterade 200hk, utan byte av kam eller sprut. Vilket betyder att du kan behålla ditt ett tag? Hur mycket effekt siktar du på?
Celican, har den en 4A-motor eller en 3S? Om det är en 3S så passar nästan inget.
Edit:
Jag noterade att du startat en annan tråd, om att RWD-konvertera rollan. Själv letar jag efter en billig donatorbil, ev en corolla, för att 4WD-konvertera min -73a. Det är alltid kul att ändra på saker!
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
- Cyrix
- Inlägg: 622
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Göteborg
- Land (Country): Sverige
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Turbo på Corolla 4wd -93
Motorn som sitter i GT4an heter 3S-GTE och är en helt annan motorfamilj på 2l, inget är speciellt likt en 4A motor, så det är nog lättare att bygga det mesta själv tyvärr.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com