Elektrisk handbroms och diffbroms, via TCS-system

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Elektrisk handbroms

Inlägg av cheetah1 »

Haken är väl att ABS:en inte genererar eget tryck utan använder det från huvudcylindern? Antispinn är väl inte heller bromsar, det är väl bara antisladd som faktiskt bromsar åt en, ja, och diffbroms då förstås.

Men med diffbroms blir det plötsligt trickigare, då måste trycket regleras för att bromsa lagom mycket, och det blixtsnabbt. Att bara vräka på tryck för att låsa hjulen är inte så svårt, en vanlig 2/3-ventil med till/från från knappen borde funka där. Ja, jag vet inte.
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: Elektrisk handbroms

Inlägg av Pugho »

Jag har elektrisk "diffbroms" på Mascotten jag kör i jobbet, och det funkar inget vidare.. Men då är ju förutsättningarna lite annorlunda mot vad du vill åstadkomma. Min är ju mest till för att få loss bilen när man kört fast.
Slirar ett hjul så måste jag gasa rätt bra för att "diffbromsen" ska ha nån verkan på det hjul som inte slirar. Resultatet blir att både belägg och diff slits onormalt mycket. Som stabilitetssystem i lite högre fart funkar det däremot ypperligt. Bussfan är nästan svår att få sladd med på vintern.
____________________________
Mikael Cedergren
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Elektrisk handbroms

Inlägg av SHySwe »

Poängen är att man ska kunna individanpassa likadant som när man mappar ett sprut. Fast enklare.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Elektrisk handbroms och diffbroms, via TCS-system

Inlägg av SHySwe »

Nu har jag läst på lite och ändrar därför trådens rubrik.
Joey har gett mej visionen, nu är frågan om det är genomförbart?
Jag skriver from nu TCS istf ABS, då skillnaden är att TCS har hydraulpump. Båda använder bef bromsok och sensorer.
TCS används i racing,F1!, men då med effektreglering. Det jag vill göra är använda bromsarna istället, för att få både e-brake, ställbar diffbroms och olika difftyper. Det borde tom gå att programmera torsendiffar?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Skriv svar