Höja laddet GT4 ST205

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Användarens profilbild
Cryo
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 02 aug 2009, 18:16:29
Bilmodell: Celica GT Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige

Höja laddet GT4 ST205

Inlägg av Cryo »

Tjenare ni som redan höjt erat ladd på GT4...

Använde ni Eltronisk styrning typ Gizzmo o sådana?

Eller använde ni pysventil och en laddtrycks mätare bara?

Var kopplade ni in på laddet någonstans?

Vad kör ni med för ladd? 1.2 något var max vad en original GT4 klarade vad jag minns va?

Tackar för svar :)
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Höja laddet GT4 ST205

Inlägg av Jonex »

Dom flesta gör en egen liten krets såkallad FuelCutDefender, Fcd för att ta bort Fuelcuten som inträder vid ca 0.8 bar på st205 om jag minns rätt.
Vidare så tror jag dom allra flesta använder en pysventil för att höja laddet, allt annat är bara onödigt dyrt då det i slutändan är Wg-klockans mekanik som styr, iaf så länge du kör med org turbo och den Wg-klockan.

Pysventilen kopplas in på slangen mot Wg-klockan.. eftersom den har till uppgift att pysa bort en del av trycket så att klockan öppnar senare. Kommer inte på någon bättre förklaring just nu.
Laddtrycket kan gå upp mot 1,4 har jag för mig men 1.2 är ju helt klart tillräckligt på en org motor.
3" Downpipe sägs göra stor skillnad också.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
Freddan
Inlägg: 183
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 21:22:10
Bilmodell: Celica GT-4 ST205
Årsmodell: 1995

Re: Höja laddet GT4 ST205

Inlägg av Freddan »

Jag köpte en moddad styrbox av JohanRocker här på forumet :P
Det är Svensk Turbo Teknik som fixat till boxen. Laddar ca. 1,1-1,2



Mvh Freddan
Användarens profilbild
Cryo
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 02 aug 2009, 18:16:29
Bilmodell: Celica GT Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige

Re: Höja laddet GT4 ST205

Inlägg av Cryo »

Göra egen krets? O vart fixar man detta? Har inte hört om någon fuelcutdefender tidigare på ST205, så det var nytt. Folk säger att det bara är att höja ladd, inte mera än så... men ja det kan ju vara fel.

jo pysventil tänkte jag också använda mig av, men frågan är exakt vart man kopplar in den och laddtrycksmätaren. Får väl leta lite guider på engelska om det inte kommer några svenska svar här :)
Bilder osv vore trevligt om någon pallar ;)

3" DP är beställd, och tänkte lägga ladd på 1.2 för att få en stabil o hållbar bil
Jonex skrev:Dom flesta gör en egen liten krets såkallad FuelCutDefender, Fcd för att ta bort Fuelcuten som inträder vid ca 0.8 bar på st205 om jag minns rätt.
Vidare så tror jag dom allra flesta använder en pysventil för att höja laddet, allt annat är bara onödigt dyrt då det i slutändan är Wg-klockans mekanik som styr, iaf så länge du kör med org turbo och den Wg-klockan.

Pysventilen kopplas in på slangen mot Wg-klockan.. eftersom den har till uppgift att pysa bort en del av trycket så att klockan öppnar senare. Kommer inte på någon bättre förklaring just nu.
Laddtrycket kan gå upp mot 1,4 har jag för mig men 1.2 är ju helt klart tillräckligt på en org motor.
3" Downpipe sägs göra stor skillnad också.
Användarens profilbild
Cryo
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 02 aug 2009, 18:16:29
Bilmodell: Celica GT Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige

Re: Höja laddet GT4 ST205

Inlägg av Cryo »

Freddan skrev:Jag köpte en moddad styrbox av JohanRocker här på forumet :P
Det är Svensk Turbo Teknik som fixat till boxen. Laddar ca. 1,1-1,2



Mvh Freddan
Och såna finns enkelt o få tag i?
Användarens profilbild
Cryo
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 02 aug 2009, 18:16:29
Bilmodell: Celica GT Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige

Re: Höja laddet GT4 ST205

Inlägg av Cryo »

Hittade denna länk: http://www.gtfours.co.uk/what/rv/rv.htm


Det säger dock ingenting om att behöva en FCD...?

A fuel cut defensor will only be necessary if you wish to exceed the factory boost limits programmed into the ECU. The following table provides the approximate factory limits in the ECU. The factory boost limit normally provides a realistic limit for the standard engine, turbo and head gasket. The use of a fuel cut defendor may push a standard engine beyond its limits.

ST165 – 12/14 psi
ST185 – 12/14 psi
ST185/RC & CS – 17 psi
ST205 – 17psi


Can I fit FCD to a 205?

No - because the 205 uses the TPS/MAP sensor to help work out fuelling and ignition. Mess with this signal and you are asking for trouble. The 165 and 185 are not fitted with a MAP sensor which is used to work out fuelling and ignition in the same way as the 205, the 165 and 185 calculate their fuelling and ignition timing differently...

Längre ner på samma sida står även detta att läsa:

*** DO NOT FIT A FUEL CUT DEFENCER TO A 205 ***

Why wouldn't I want to fit an FCD to a 205?

The ECU relies on the MAP sensor information to provide the correct fuelling and ignition timing for the engine. Messing about with this signal in a random manner may well prove VERY expensive i.e. new engine. Leave it alone!
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Höja laddet GT4 ST205

Inlägg av amby »

vet inte så mycket om FCD på ST205..

Men om du ska köpa en dyr boostcontroller.. Så får du på ebay en Greddy Profec b II för
samma pengar som en Gizzmo i sverige..
Användarens profilbild
Cryo
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 02 aug 2009, 18:16:29
Bilmodell: Celica GT Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige

Re: Höja laddet GT4 ST205

Inlägg av Cryo »

amby skrev:vet inte så mycket om FCD på ST205..

Men om du ska köpa en dyr boostcontroller.. Så får du på ebay en Greddy Profec b II för
samma pengar som en Gizzmo i sverige..
Och då antar jag att greddyn är jävlit mycket bättre för den pengen :]

Men ja, känns onödigt o slänga iväg dessa pengar när en pysventil gör samma jobb ärligt talat.
Frågan är bara har något ökat laddet med pysventil här?
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Höja laddet GT4 ST205

Inlägg av Jonex »

Ok, fel av mig, tänkte inte på att St205 har Map-sensor.. Då är det 17 PSI som gäller, alltså 1.17 bar, om du inte väljer att köpa en box till.
Upp till den gränsen är det helt ofarligt att höja laddet med en pysventil, kommer du över den gränsen så kommer ECU´n strypa soppan och bilen går konstigt.
Gtfours.co.uk brukar kunna ha bra guider till det mesta, måste finnas en om hur man kopplar in pysventil också, även kallad Dawes device. ( kulventil )
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Zerocool
Inlägg: 336
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:28:17
Bilmodell: Celica st205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sweden

Re: Höja laddet GT4 ST205

Inlägg av Zerocool »

Höj laddet inte mera än till max 1,15 för skulle du komma över 1,2 bar så finns de ingen mapp till det i datorboxen och då händer de som många här har fått erfara med söndrig kolv, Jag körde på 1,1 och bpu, och kan säga att det är stor skillnad mot original.
st205,BPU++
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
Skriv svar