3sgte vs SR20DET

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
mortil
Inlägg: 506
Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:25:56
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 2007
PostOrt: Bankeryd
Land (Country): Sverige

Re: 3sgte vs SR20DET

Inlägg av mortil »

amby skrev:Sen kanske man borde ta med Ford Cosworth motorn me. också 2liters turbo
Men vad jag har hört ska dom vara lite klena..Många klagar på att dom går sönder
Fast lätt trimmade.. 330hk kit finns ju
dom verkar gå sönder bara man tittar på dom . :D om man inte lägger ner orimliga summor pengar.
Erkan
Inlägg: 545
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 17:24:41
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1994
PostOrt: Vännäsby
Land (Country): Sverige
Ort: Umeå

Re: 3sgte vs SR20DET

Inlägg av Erkan »

harr inte kamarna en tendens att bli dåliga fort på en cosworth?
Impreza
Inlägg: 172
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 13:24:16
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1995

Re: 3sgte vs SR20DET

Inlägg av Impreza »

För det är ju ingen som har haft problem med vev o ramlager eller kolvar på 3S-GTE :roll:
Man kan ju ställa sig frågan vilket skick motorerna var i innan de trimmades/rasade. Även den bästa motorn har sina begränsningar. Med tanke på Skylinens m fl. rykte om att vara odödlig kanske de pressas för hårt eller inte sköts om tillräckligt bra då de ju är "odödliga". Där har ju 3S-GTE fördelen att kanske inte vara riktigt lika känd på det viset även om många tycker att det är en underbar motor.

Sen kan man ju tycka att det ska sitta oljekyl original, visst, men om man vet att det är en brist fixar man väl till det innan man pressar dem bortom vad de klarar. Avsaknaden av oljekyl sätter ju bevisligen en ribba som man inte ska överskrida. De rasar väl knappast vid endast normal vardagskörning? ;)[/quote]


Jag har då bara sätt en som fått vevlagerraspå sin 3sgte o de var här i klubben. Annars har jag aldrig sätt eller hört om detta o mina lager såg tipp topp ut men bytte dem ändå.
Hursom denna skyline hade 2kolvar havererat så så att fodrena va helt kassa.
Oftast haverar kolvarna på 3sgte så att man enbart kan byta kolvar utan att blocket e helt förstört.
Hursom det finns många 2litare som är skottsäkra o bra men mycket skit också .
nissan är en av dem som ja anser vara sopor men smaken e som baken- delad.
sen finns de ju saab 2 liters turbo som håller hur grymt som helst men är iof tråkiga .
Sen har vi volvo som gör grymt bra moter också men stakarna e klena vid högre effekter.
12,98sek, 179,16km/h strippen.nu
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix :D
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: 3sgte vs SR20DET

Inlägg av amby »

Bröderna hade en Volvo s40 gen 2 2,0T. http://www.garaget.org/?car=66367
Dom motorerna är ganska lätta. den var chippad till 200hk.. original ligger nog runt 175.
Dom hade tänkt trimma den mer men tydligen klarade det blocket inte mycket mer än 250hk...
Andledningen skulle vara att det var så tunt matrial i dom.

Gen 1 kunde man tydligen trimma mer.

Men ganska tråkigt att inte kunna gå längre där
Impreza
Inlägg: 172
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 13:24:16
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1995

Re: 3sgte vs SR20DET

Inlägg av Impreza »

amby skrev:Bröderna hade en Volvo s40 gen 2 2,0T. http://www.garaget.org/?car=66367
Dom motorerna är ganska lätta. den var chippad till 200hk.. original ligger nog runt 175.
Dom hade tänkt trimma den mer men tydligen klarade det blocket inte mycket mer än 250hk...
Andledningen skulle vara att det var så tunt matrial i dom.

Gen 1 kunde man tydligen trimma mer.

Men ganska tråkigt att inte kunna gå längre där
2,0t hade väl 165hk o var en lågtryckare.
Att blocket inte skulle palla vet ja inte vart du/ni fått ifrån men stakarna går runt 250hk.
t4 ligger på 200hk original och den senare på något mer. dessa går o skrämma upp rätt bra med.
t5 fanns som 2 liters italien motor på 211hk samt den vanliga 2,3 på 225hk som sedan blev på 260hk men då ökade även volymen.
T5 av senare variant (s60) gick ju byta programvara ,avgas och få ut runt 340hk. Samt V70/s60 R fick närmare 380hk med detta. vissa påstår även mer men det tar jag med en nypa salt.
Volvo har aldrig haft problem med dåliga block i sig ! därimot klena stakar på div motorer men sen fanns de motorer där de höll för hur mkt som helst.
Kolvarna har varit dess starka sida dessa pallar uppimot 550-600hk .

MEN är ändå imponerad av 3sgte då den går o skrämma upp till ca320hk (gen3) Med enkla medel. Sen finns de ju dem som pajjat kolvar i tidigare stadie också .....
12,98sek, 179,16km/h strippen.nu
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix :D
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: 3sgte vs SR20DET

Inlägg av amby »

aha..stakarna kan det varit som inte klara mer..Annars har man ju alltid hört att volvo ska vara så överdimensionerade.
Men det gäller för dom flesta volvo motorerna. Inte den då..
Var ett tag sen dom hade den
Användarens profilbild
nikwal
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 16:54:49
Bilmodell: celica supra
Årsmodell: 1984
PostOrt: västerås
Land (Country): sweden

Re: 3sgte vs SR20DET

Inlägg av nikwal »

ang. stakar på andra motorer så är ju 1uzfe lite intressant ,såg nån bild där dom jämförde olika gen. och första var där i särklass fetast, och dom bröt och bände lite på dom också.. Honda, äre b16a2 man träffar på lite överallt på nätet då och då, inte 2liters men ändå..
Nån jag pratade med som trimmade saab sa att dom använde äldre block i nyare saabar för dom höll bättre, mera specifik än så var han inte hmm,en kompis för länge sen hade en toktrimmad gammal 9000, fy hel-vete det är det värsta jag kört nångång. jag bytte ett par motorfästen på den minns jag , det under bakom är lagom roligt att komma åt.. vad jag minns så gick det åt ett par knutar och nån axel mä lite senare..


edit..
http://www.lextreme.com/rods/IMG_0070.JPG
där är bilden.. jävla tandpetare liksom..
E85 wants to be free!
Skriv svar