vilket kolvmärke ska man välja och vilka mått ska jag ha

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

vilket kolvmärke ska man välja och vilka mått ska jag ha

Inlägg av kribbe »

Fasen vad jag börjar bli tjatig med frågor nu.

Men jag undrar vilka kolvar som är att föredra till en mr2 -93 turbo

JE, wiseco eller CP.

har läst runt lite och många säger att JE har lite dåligt rykte

wiseco är billigast av de tre med typ 500 kr

undrar också vad man ska mätta i motorn och vad man ska gå efter när man bestämmer vilka mått man ska ha på kolvarna (tänkte byta originalkolvarna till smidda och har inte tänkt göra mer än att hona om det behövs)

här är länk till sidan jag tänkt köpa ifrån:
http://global.ebay.com/Eagle_Rod_Wiseco ... 71554/item

Undrar också om nån vet om dom andra måtten som står där är rätt mått jämfört med originall kolvar/stakar
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: vilket kolvmärke ska man välja och vilka mått ska jag ha

Inlägg av amby »

Ta det till en motor renoverare så kan han mäta upp vad du ska ha för kolvar..
Gjorde precis själv det.. Trodde jag skulle komma undan med standard vilket är 86mm bor..
Men tydligen var hålen lite ovala så det fick bli 86,5mm.

Tittat på många andra här och det är inte många som kör standard borr på 3sgte motorerna när dom byter till smidda.

Wiseco tycker jag verkar ha bäst rykte just nu...Så dom köpte jag.
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: vilket kolvmärke ska man välja och vilka mått ska jag ha

Inlägg av kribbe »

amby skrev:Ta det till en motor renoverare så kan han mäta upp vad du ska ha för kolvar..
Gjorde precis själv det.. Trodde jag skulle komma undan med standard vilket är 86mm bor..
Men tydligen var hålen lite ovala så det fick bli 86,5mm.

Tittat på många andra här och det är inte många som kör standard borr på 3sgte motorerna när dom byter till smidda.

Wiseco tycker jag verkar ha bäst rykte just nu...Så dom köpte jag.

kör man med större kolvar då det ska tätta bättre då eller?????

och ifall blocket inte är slitet....går det att får ner 86,5mm kolvarna då och finns det risk för att kolvarna går för tajt mot blocket då (mer slitage på blocket)
Användarens profilbild
Hansen
Inlägg: 492
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:39:22
Bilmodell: Mr2- Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Järvsö
Land (Country): Sweden
Ort: Järvsö

Re: vilket kolvmärke ska man välja och vilka mått ska jag ha

Inlägg av Hansen »

man måste oftast borra blocket för cylindrarna är inte riktigt runda, å när man beställer smidda kolvar så följer det med info för hur mycket man måste borra för att kolvarna ska få rätt spel. Så det går inte att stoppa ner 86,5mm kolvar i original block
Andreas Hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: vilket kolvmärke ska man välja och vilka mått ska jag ha

Inlägg av kribbe »

Hansen skrev:man måste oftast borra blocket för cylindrarna är inte riktigt runda, å när man beställer smidda kolvar så följer det med info för hur mycket man måste borra för att kolvarna ska få rätt spel. Så det går inte att stoppa ner 86,5mm kolvar i original block
så kan jag köpa originalstorlek (86mm) och inte tänka så mycket på det mer sen.

motorn har varit otrimmad tills nyligen och då knappt körd
Användarens profilbild
Hansen
Inlägg: 492
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:39:22
Bilmodell: Mr2- Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Järvsö
Land (Country): Sweden
Ort: Järvsö

Re: vilket kolvmärke ska man välja och vilka mått ska jag ha

Inlägg av Hansen »

kribbe skrev:
Hansen skrev:man måste oftast borra blocket för cylindrarna är inte riktigt runda, å när man beställer smidda kolvar så följer det med info för hur mycket man måste borra för att kolvarna ska få rätt spel. Så det går inte att stoppa ner 86,5mm kolvar i original block
så kan jag köpa originalstorlek (86mm) och inte tänka så mycket på det mer sen.

motorn har varit otrimmad tills nyligen och då knappt körd
smidda kolvar har ett större spel än original kolvar har jag förmig, så man måste mäta upp blocket å kolla om det är bra, å så vill man ju veta hur mycket borr diameter den smidda kolven ska ha. så man vet exat vilken borr diameter blocket ska ha :D
Andreas Hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: vilket kolvmärke ska man välja och vilka mått ska jag ha

Inlägg av kribbe »

men hur kan dom ha större spel. 86mm "vanlig" kolv och 86mm smidd kolv borde väl fungera likadant..........eller

vad kan hända om vi nu säger att jag sätter i 86mm smidd kolv och blocket är slitet på nåt sätt. kolvringarna tättar ju också

och gäller samma regel om jag sätter i "vanliga" kolvar att man behöver mätta om.

bilen ska bara köras med på vägen med en max 250 motorhästar. (kanske testar den på japmeet också någon gång)
Användarens profilbild
Hansen
Inlägg: 492
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:39:22
Bilmodell: Mr2- Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Järvsö
Land (Country): Sweden
Ort: Järvsö

Re: vilket kolvmärke ska man välja och vilka mått ska jag ha

Inlägg av Hansen »

smidda kolvar sväller mer än original kolvar, men sen vet jag inte om det räcker med att bara horna för att dom ska passa
Andreas Hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: vilket kolvmärke ska man välja och vilka mått ska jag ha

Inlägg av amby »

Om du köper 86mm och ditt block har ovala hål kommer du antar jag få dåligt comp i bästa fall.
original kolvarna slits ju likadant som blocket, så är blocket ovalt är nog inte kolvarna helt opåverkade heller..

Sen måste man också ta hänsyn till om det har blivit en vändkant i blocket.

Men som sagt lämna in blocket hos en renoverare så tar han reda på OM du måste ha större kolvar och då borra upp blocket.
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: vilket kolvmärke ska man välja och vilka mått ska jag ha

Inlägg av kribbe »

amby skrev:Om du köper 86mm och ditt block har ovala hål kommer du antar jag få dåligt comp i bästa fall.
original kolvarna slits ju likadant som blocket, så är blocket ovalt är nog inte kolvarna helt opåverkade heller..

Sen måste man också ta hänsyn till om det har blivit en vändkant i blocket.

Men som sagt lämna in blocket hos en renoverare så tar han reda på OM du måste ha större kolvar och då borra upp blocket.
och om där inte är ovala hål men än liten vändkant (har för mig när jag kände med fingret att där var en mycket liten vändkant) och en aning slitna väggar. och vändkanten går attt hona bort..........vad kan hända då om jag sätter i 86mm kolvarna

som sagt...bilen kommer inte ha mer än 250 motorhästar när jag har den i min ägo
Skriv svar