Kallluftsintag

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Kallluftsintaq

Inlägg av Larco »

Den låda som Mikael snackar om sitter under batteriet/batterihyllan och går inte att se från motorrummet. Det är en typ av ljuddämpare som är T-kopplad på originalkalluftssnorkeln. Den försämrar inte luftflödet något eftersom den är T-kopplad och bara cancelerar jobbiga resonsljud. Men som man ändå plocka bort allt så kan man plocka bort den också. Väger ju några gram iaf.
Det sitter även en liten sådan resonanslåda mellan motor och filterboxen.

Ses här:
http://www.toyodiy.com/parts/p_E_1994_T ... _1703.html

Jag har inte tittat på denna modell tidigare men jag måste säga att kalluftssnorkeln ser restrektiv ut. Men som du kanske förstår så utgör inte luftfilterboxen någon direkt restrektion. Om jag vore du skulle jag nöja mig med att bara bygga en ny grövre snorkel och kanske byta röret mellan motor och boxen till ett rostfritt i rätt dimension för att få bort "dragspelet", jag är övertygad om att det skulle bli bättre. Rostfritt är bättre än aluminium i detta fall. pga att det överför värme sämre = svalare insugstemp.
Du gör såklart som du vill dock.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Erkan
Inlägg: 545
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 17:24:41
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1994
PostOrt: Vännäsby
Land (Country): Sverige
Ort: Umeå

Re: Kallluftsintaq

Inlägg av Erkan »

Okej, jag får ta en tit på den i helgen och se hur jag göra! Men TUSEN tack för hjälpen det kommer nog hjälpa mig big time!!!!! :D
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Kallluftsintaq

Inlägg av Larco »

Du kan ju ta någon bild i filterboxen och lägga upp här. Skulle vara intressant att se hur mynningarna från rören ser ut i boxen. Som jag har nämt förut är ju en trattform/rundade kanter att föredra väldigt mycket. Raka skarpa kanter bildar annars turbulens som bromsar flödet.

Tänk också på att hela insugsvägarna är avstämda akustiskt på längden presis som själva insuget på motorn för att ge lite extra knuff vid vissa varvtal. Så försök att behålla längden på snorklarna o allt men gör dem grövre o snyggare så de inte stryper flödet ;)
Att korta av insugsvägarna kommer att flytta avstämningen uppåt i varvtalsområdet, men också minska kraften på ljudpulserna.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Erkan
Inlägg: 545
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 17:24:41
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1994
PostOrt: Vännäsby
Land (Country): Sverige
Ort: Umeå

Re: Kallluftsintaq

Inlägg av Erkan »

Jajjemen! jag ska väl sätta igång och mäta och demontera i helgen så jag kan beställa allt sen! Detta ska bli roligt!!!!! :D
Sen lägger jag självklart upp bilder ochså!
Erkan
Inlägg: 545
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 17:24:41
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1994
PostOrt: Vännäsby
Land (Country): Sverige
Ort: Umeå

Re: Kallluftsintaq

Inlägg av Erkan »

En fundering, vad menar du med: insugsvägarna är avstämda akustiskt på längden ?
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Kallluftsintaq

Inlägg av Larco »

Jag menar att de är avstämt mot ljudpulserna som uppstår varje gång insugsventilerna öppnas eller insugsljudet om du så vill se det så.
Tryckvågorna vandrar först ut till luftrenaren där de får en fasvändning (byter håll) vid rörets mynning och går hela vägen tillbaka till ventilerna, men en del av tryckvågen fortsätter också hela vägen ut till snorkelns mynning där även den fasvänder och går hela vägen tillbaka. Vid vissa motorvarvtal då dessa tryckvågor kommer fram vid rätt tillfälle trycks lite extra luft tryckas in i motorn. Insugsvägarna är akustiskt avstämda mot motorn vid detta varvtal. Det är främst första rördelen mellan motor och luftrenaren som påverkar men resten också i mindre utsträckning.

Sen brukar det vara vara så att man stämmer av så att tryckvågorna hinner studsa fram och tillbaka några gånger innan de ventilerna öppnar igen. Så man låter vågen komma fram exempelvis den 3e gången. Detta pga att tryckvågorna färdas med ljudets hastighet och man skulle behöva meterlånga rör för att stämma av mot första pulsen/studsen vid låga varvtal. Varje gång tryckvågen studsar försvagas den dock så man får inte riktigt lika stor effekt av den.

Den primära avstämningen görs ju av aluminiuminsuget på motorn (som förövrigt har 2 längder som den växlar emellan, http://www.turbomr2.com/MR2/Reference/TVIS/TVIS.htm :) ), röret mellan spjällhuset och luftrenaren är sekundär avstämning men fortfarande viktig. Kalluftssnorkeln från luftrenaren är 3e i ledet men påverkar också en aning.

Så de som sätter ett öppet luftfiltret direkt på spjällhuset som suger varmluft är helt fel ute av ett flertal anledning som du kanske förstår.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Erkan
Inlägg: 545
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 17:24:41
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1994
PostOrt: Vännäsby
Land (Country): Sverige
Ort: Umeå

Re: Kallluftsintaq

Inlägg av Erkan »

Okej, jag ska väl göra så seriöst som möjligt, göra om original kalluftintaget och göra ett till via hasplåten och göra en redig avskärming så man verkligen slipper varmluften, sen ska jag väl göra med rostfritt som rör!
sen om det blir skit får man väl slänga skiten!!

Nu har jag insett att du måste vara proffesor i insug!!! :D
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Kallluftsintaq

Inlägg av Larco »

Det är ju mycket teorisnack :) Låt det inte avskräcka dig. Jag skriver det mest så att du vet vad som händer när man ändrar på olika saker. Förbättringar kan med största sannorlikhet göras. Biltillverkare har ju mycket annat att ta hänsyn till än bara prestanda. Det viktigaste när det gäller avstämmningen som jag skrev ovan är ju den första biten mellan spjällhuset och luftrenaren som sagt, se bara till att måtten på detta rör matchar originalet någolunda så blir det bra. Sedan kan du optimera kalluftssnorkeln för att plocka upp så bra luft som möjjligt så får längden på den bli vad det blir.
Bra luft är detsamma som icketurbulent, låg temperatur med högt lufttryck.

När det gäller att dra kalluftssnorkel till hasplåten så undrar jag om det är en så bra idé. Det är det väldigt turbulent luft under bilen som rör upp mycket skit o vatten från vägbanan där.

Jag studerade ST202 lite mer på toyodiy och insåg att det inte finns någon mer snorkel än den som mynnar ut i skärmen, på bilden jag länkade till ovan. Trodde att det fanns en till del som gick genom vänsterskärmen och ut framför kylaren då det är det bland de vanligaste arangemangen. Men jag kunde inte hitta någon sådan.

Att låta snorkeln mynna ut i fronten framför kylaren är en bättre idé då det finns ett litet naturligt övertryck som bildas av fartvinden där som gynnar flödet. Eller så kan du bara plocka bort resonansdämparen i vänsterskärmen och dra ett grövre rör med tratt i änden snett nedåt snett framåt och låta snorkeln suga där resonansdämparen satt om det blir för trångt att dra fram snorkeln framför kylaren. Tror det är ett bra alternativ. Brukar finnas hyfsat sval o fin luft där.

Det behöver inte vara rostfritt, man kan göra det i plast också. Men alu är ett sämre alternativ när man ser till kostnad och värme eftersom det leder värme så bra. Tryckrör till en turbomotor är alu bra till dock, då laddluften kan vara flera 100 grader innan intercoolern ibland...

Ha de olika sakerna i åtanke och bygg som du tror blir bra så blir det nog det också.

Professor, haha, nja :)
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Erkan
Inlägg: 545
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 17:24:41
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1994
PostOrt: Vännäsby
Land (Country): Sverige
Ort: Umeå

Re: Kallluftsintaq

Inlägg av Erkan »

Okej men man får väl prova sig fram, jag tar mest rostfritt för jag kan få tag på det billigt! Men tror du verkligen att vatten och grus och sånt orakr ta sig upp igenom snorkeln, för det behövs en del kraft för det! Men jag vet inte riktigt vars man ska få plats med en slang framför kylar, men får ta en kik!
Men får se om jag hinner förbi garaget ikväll och börja mäta!
Men mot spjället är väl det bara sätta en slikon bit så man kan fästa röret!
Men jag lägger väl upp bilder snart!!

Larco: Tusen tack!!!!!! :D
Erkan
Inlägg: 545
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 17:24:41
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1994
PostOrt: Vännäsby
Land (Country): Sverige
Ort: Umeå

Re: Kallluftsintaq

Inlägg av Erkan »

Kolla idag på do88.se och hitta denna som man kan förstora insugs röret, kommer det att funka eller bli knas?
http://www.do88.se/product.php?cPath=11 ... cts_id=394
sätter 70 mm mot spjället å sen 102 mm mot insugsröret, för då kan jag köra 102 mm som insugsrör!
Det borde väl funka eller bli det fel mått?
Skriv svar