Torstig RAV4??

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Dorthe
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 22 feb 2010, 09:39:47
Bilmodell: RAV4
Årsmodell: 1996
PostOrt: Västra Torup
Land (Country): Sweden

Torstig RAV4??

Inlägg av Dorthe »

Hej!
Ny här på forumet! Inte Mycket förstånd på motorer, så nu får jag fråga här!
Har en härlig RAV4 3d bens från 96, helnöjd med den :) fast jag tycker den är väldigt torstig :cry: ! Den går MAX 1,1 l/milen om jag snålkör! Ka det verkligen stämma?? Tycker den borde kunne komma under literen i alla fall??
Om den verkligen är så dyr att köra, vet nån om det går att "strupa" den? Och vad skulle det betyda i prästenda? Kör med häst på krogen, ibland långa sträck....
D:-)
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Torstig RAV4??

Inlägg av Larco »

Hej och välkommen till vår lilla klubb.

Nu har jag ingen direkt erfarenhet av just rav4an men jag har kört mycket Celica GT4 vilken är ganska lik mekaniskt, motor o drivlina. 1,1l/mil är nog inte helt orimligt även om det låter aningen törstigt.
När jag pendlade motorväg (110km/h) med min celica hade jag en minsta förbrukning på 0,9l/mil. oftast låg den på 1l/mil. Celican är ju dessutom mer aerodynamisk mm.

Men om du dessutom kör med hästtransport efter bilen kan nog den siffran vara rätt rimlig.
Vad kör du med för lufttryck i däcken?

Det finns ju några saker du kan göra för att förbättra bränsleförbrukningen. Här kommer några tips.
Plocka ut ALLT onödigt som ligger i bilen, ta av tackräcke när du inte behöver det osv. Pumpa däcken med ett par hekto extra, över insutruktionsboken, men håll då koll så att däcken inte slits en massa mer på mitten.
Se över din körstil. Ha stor framförhållning i trafiken så du inte behöver använda bromsarna en massa i onödan. Växla tidigt och ligg på låga varvtal med 0-80% gaspådrag. Sist men inte minst håll hastighetsgränsen, lägre hastighet drar mindre bränsle!

Hoppas att det hjälper dig något :)
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Dorthe
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 22 feb 2010, 09:39:47
Bilmodell: RAV4
Årsmodell: 1996
PostOrt: Västra Torup
Land (Country): Sweden

Re: Torstig RAV4??

Inlägg av Dorthe »

Tack för svar:-)

Har inget takräcke, ingen frontbåga eller annat extra, og kör inte omkring med tunga saker i bilen. Kör desutom präcis som du säger, växlar tidigt, kör jamt. Kör i stort set landsväg/motorväg - pendlar mindst 3,5 mil x 2 pr dag, ibland det dubbla. Jag har pumpat däcken upp en bit över rek. har inte gjort nån skillnad alls :( Kör på bra helårsdäck. Hästen hängar bara på kroken max en gång i månaden, vikten på släpet ligger då totalt på ca. 1150 kg.

1,1-1,2 är som sagt när jag snålkör - på landsväg/motorväg....

Har hört om denna "strupning" som grannen har gjort på sin Carina E Touring 96'a, går det bra på en sånn här med?
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Torstig RAV4??

Inlägg av Johnny Blade »

Polarn har en 4dörrars 96'a,han säger att han under dom 10år han haft bilen aldrig har lyckats få den att dra under liter,så jag tror nog inte att 1,1 är någon konstig siffra.
Strypning? En tegelsten bakom gaspedalen då? ;)
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Dorthe
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 22 feb 2010, 09:39:47
Bilmodell: RAV4
Årsmodell: 1996
PostOrt: Västra Torup
Land (Country): Sweden

Re: Torstig RAV4??

Inlägg av Dorthe »

Ha ha kan inte köra mer snålt, inte äns med tegelstenen haha! Nej, men inget att göra åt det då. Tack för svar!!
Skriv svar