MR2 '91, uppgradera till turbo(skillnader, omtypning)

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: MR2 '91, uppgradera till turbo(skillnader, omtypning)

Inlägg av SHySwe »

Innan du ger upp tycker jag att du ska prata med sfro.
Dom har tre nivåer; ändrat, ombyggt och amatörbyggt fordon.
Om bromsarna är lika så kan det gå att få den som ändrat fordon med en helt standard motor från samma år..
Kom bara ihåg att sfro kan bilar, att bluffa dom är inte bra.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: MR2 '91, uppgradera till turbo(skillnader, omtypning)

Inlägg av Dale »

srylul skrev:Innan du ger upp tycker jag att du ska prata med sfro.
Dom har tre nivåer; ändrat, ombyggt och amatörbyggt fordon.
Om bromsarna är lika så kan det gå att få den som ändrat fordon med en helt standard motor från samma år..
Kom bara ihåg att sfro kan bilar, att bluffa dom är inte bra.
SFRO kan mycket men ibland undra man om dom är paragrafryttare. En som tänkte köpa min gamla Volvo 264GLE -82 med B28E motor med 155 hk/5000 rpm å 235 Nm/3000 rpm. I den tänkte han stoppa i en B21ET med 155 hk/5700 rpm å 240 Nm/3750 rpm (hiskeliga effektförändringar) men fick svaret att då måste han ta kardan, ventilerade skivbromsarna, fjädrarna och gasdämparna från Turbobilen med trots det är samma artikelnummer på alla delar. Spelade alltså ingen roll om det var samma det skulle bytas iaf. Bilder och dokumentation behövdes med och en besiktningsman som skall se så allt blir gjort på rätt sätt. Blev ingen affär.

Är de samma bromsar å sånt på MR2 GTi vs Turbo kan de ju bli lika stölligt. :-(

Tror mer på Cyrix linje.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: MR2 '91, uppgradera till turbo(skillnader, omtypning)

Inlägg av Larco »

Om inte minnet sviker mig nu så är det 3 st stora ändringar som måste göras att kunna typa som ombyggt fordon. Tex byta motor, hela drivlinan och hela bromssystemet eller tex motor, hela bromssystemet och större karossombyggnad osv.

Vet inte exakt vad SFRO skulle säga men om man hänger i en MR2 turbo motor, turbolåda och drivaxlar så har du ju redan bytt 2 saker iom att det är en transaxel på mr2an. Större bromsar vill man väl ändå ha så man vågar gasa lite. Supra MK4 eller lexus LS/GS bromsar skulle ju kunna vara en trevlig uppgradering. Borde väl gå att typa den som ombyggd då?

Men att snacka med SFRO är ju ett bra tips!
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
tubrik
Inlägg: 71
Blev medlem: mån 07 dec 2009, 16:34:03
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1987
PostOrt: Bollnäs
Land (Country): Sverige
Ort: Bollnäs

Re: MR2 '91, uppgradera till turbo(skillnader, omtypning)

Inlägg av tubrik »

De är mycket jobb att byta motor på de mesta.. Fast en 240 från 82 har en helt annan bromsskiva än 87 å framåt.
Men ibland är de lite kinkigt när de gäller bromsar osv..

Klurar försöka hitta motor till min celica sen med turbo men ja tror ja inte tänker göra de då de är för mycket krångel med motorbytes delen.
"Toyota och Volvo tokig grabb... " |Volvo 740 - Volvo 440 - Toyota Corolla GTI - Volvo 245 - Toyta Celica |
MR2_north
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 17 feb 2010, 10:36:00
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 1991

Re: MR2 '91, uppgradera till turbo(skillnader, omtypning)

Inlägg av MR2_north »

Inga problem, Det som krävs för att mr2 ska gå och besiktigas som ombyggt fordon är:

Komplett motor med avsgrening
Växellåda
Drivaxel osv.
Nya bromsok + skivor

Klart!

Svårare än så är det inte.
Bizzy
Inlägg: 47
Blev medlem: sön 29 nov 2009, 16:01:35
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1991
PostOrt: Beddingestrand
Land (Country): Sverige

Re: MR2 '91, uppgradera till turbo(skillnader, omtypning)

Inlägg av Bizzy »

Ska bli intressant att följa detta.
Ska även ta denna diskution med en kompis som jobbar både på bilprovningen och har bra kontakter inom SFRO.
Sen ska jag gå på mitt byte efter att allt är utrett vad som behövs eller ej.
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: MR2 '91, uppgradera till turbo(skillnader, omtypning)

Inlägg av SHySwe »

Jag, och säkert fler, vill gärna höra hur ett officiellt svar lyder.
Vore vänligt om du vill hålla oss uppdaterade!
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
MR2_north
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 17 feb 2010, 10:36:00
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 1991

Re: MR2 '91, uppgradera till turbo(skillnader, omtypning)

Inlägg av MR2_north »

Jag har ringt till 2st besiktningsmän och fått detta bekräftat. Jag ska göra detta byte själv...
RobertWiberg
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 20 mar 2009, 15:45:48
Bilmodell: Mr2 Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Oskarshamn
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: Robert Wiberg
Ort: Oskarshamn

Re: MR2 '91, uppgradera till turbo(skillnader, omtypning)

Inlägg av RobertWiberg »

Hade inga problem med min besiktning, står inte alls i mina papper vad jag har för motor bara effekt.
Sen e de väl de där med försäkringsbolaget. Tur man har kontakter på den lokala toyotaverkstaden :)
Har en Mr2-91 USA modell med en turbomotor.
Skriv svar