tvis vsv

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
KidC
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 11:59:31
Bilmodell: Celica, ST185
Årsmodell: 91
PostOrt: Gävle
Land (Country): Sweden

tvis vsv

Inlägg av KidC »

Den svarta "knoppen" (se bild) fattas på min tvis vsv, vilken funktion har den? Jag har fått för mig att det är ett filter av något slag och i så fall, kan man ersätta filtret med vilket filter som helst?

Om det inte går att byta/ersätta så köper jag gärna en tvis vsv så fort som möjligt!
Bilagor
tvis_tvsv.jpg
tvis_tvsv.jpg (211.51 KiB) Visad 2526 gånger
Användarens profilbild
behr
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:21:38
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hässleholm

Re: tvis vsv

Inlägg av behr »

Den svarta knoppen är ett filter precis som du räknat ut. När TVISen öppnas suger vakuumklockan i sig lite luft som filtreras av den svarta ploppen. Du kan ersätta den med valfritt litet filter.

Angående vakuumventilen på servopumpen så går det utmärkt att plugga båda slangarna. Varvtalet sänks lite på tomgång när man drar ratten mot stoppet (och det ska man ju undvika ändå).

Vill du ha den helt original så har jag nog både TVIS ventil och servogrejen. Kan kolla till helgen.
Anders "Behr" Svanberg

ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
KidC
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 11:59:31
Bilmodell: Celica, ST185
Årsmodell: 91
PostOrt: Gävle
Land (Country): Sweden

Re: tvis vsv

Inlägg av KidC »

Ok, som jag misstänkte alltså.. Motorn är iofs på väg ner igen men jag hinner troligen inte före helgen, så kolla gärna om du har både vsn och servokontakt! När man ändå har allt tillgängligt känns det som lika bra att göra det riktigt.
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: tvis vsv

Inlägg av Codriver »

Kidnappar tråden lite.

Jag har köpt en Celica -89 där man bytt motor men inte gjort klart allt.
Har nu äntligen satt igång med uppstartandet och hela den hållaren med komponenter som visas på bilden saknas.

Så då kommer ett par frågor så klart. Rörande tvis bland annat.

Om jag inte kopplar in vakum till tvis så står den öppen hela tiden, stämmer det? Vilket då borde innebära lägre vrid på låga varv. Men detta är en blivande folkracebil och frågan blir då således hur pass stor skillnad det gör?

De andra komponenterna på denna hållare vad är det? Den blå (som är svart på min bil) hänger kvar, verkar vara något filter?
Den andra ventilen vad kontrollerar den?

Massor av frågor från den ovetande. Finns det bra förklaring med bilder hur de olika delarna av vakum-systemet kring 3S-GE någontsans så jag slipper fråga så mycket dumt? ;)

Kan jag byta hela insugsröret och plocka bort tvis helt? Passar det då från någon annan motor? 3S-FE?
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: tvis vsv

Inlägg av Codriver »

Svarar mig själv...

Hittade en intressant artikel i ämnet:
http://websworld.org/marcel/tech/tvis/tvis.html

Det blå på bilden är en vakumtank har jag förstått.
Och effekten syns i artikeln ovan.
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Skriv svar