Byta motor i lexus gs 300 till 2JZ-GTE

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
fredde85
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 05 nov 2009, 17:00:11
Bilmodell: LEXUS GS 300
Årsmodell: 1994

Byta motor i lexus gs 300 till 2JZ-GTE

Inlägg av fredde85 »

Ja till min fråga går de att göra detta o sen regga bilen med den motorn o därmed få det lagligt?

För toyota aristo finns ju o de är ju samma bil fast den heter toyota istället för lexus samt att den har turbo motorn

då toyota till verkar lexus borde de ju kunna gå tkr man

Bara funderade lite på det?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Byta motor i lexus gs 300 till 2JZ-GTE

Inlägg av PierreW »

fredde85 skrev:Ja till min fråga går de att göra detta o sen regga bilen med den motorn o därmed få det lagligt?

För toyota aristo finns ju o de är ju samma bil fast den heter toyota istället för lexus samt att den har turbo motorn

då toyota till verkar lexus borde de ju kunna gå tkr man

Bara funderade lite på det?
Bästa är ju helt klart att kontakta Svenska bilsportförbundet vad som gäller för just den modellen.

Men jag tror det tyvärr kan bli krångligt, enda gångerna man kan regga om till överladdat är om man reggar bilen som ombyggt fordon, men då vill de till att ha intyg från Lexus vad dom har som max Kw och vridmoment för bilen. Och du behöver även ett intyg på motorn vad för effekt och vrid det är i den.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Prankster
Pay User
Inlägg: 132
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 14:22:30
Bilmodell: Mr2 gtu
Årsmodell: 1991
PostOrt: Karlskoga
Land (Country): Sverige
Ort: Karlskoga

Re: Byta motor i lexus gs 300 till 2JZ-GTE

Inlägg av Prankster »

I såna här fall brukar de ju vara skitsamma vem som tillverkar vad, då du isf (tror jag) skulle behöva intyg från toyota på att den finns, är korrekt utfört o.s.v o de lär du inte få tag på i första taget.

Vet inte original effekten o vridet i gs300'an, men skulle tro att det skiljer för mycket mellan den o en 2jz... alt. då är ju ombyggt fordon, vilket kräver byte av minst hela drivlinan samt hela bromssystemet om jag inte missminner mig?

Sen går de ju o byta motor o se glad o snäll ut på bilprovningen o hoppas på de bästa, men är ju en lite mer osäker metod, o inte särskilt laglig, vilket kan bli problem om de händer nånting o t.ex. försäkringsbolaget upptäcker att allt inte står rätt till i den bilen.

Annars är det ett grymt ball ide, sj funderat på nåe liknande, men då framförallt stor sexa i is200'an, men det är ju ännu mera jobb. får bli ett projekt i framtiden när 200'an kostar som en 240 idag ;)


*edit, va visst inte först!
Varför vara som alla andra, när det är så roligt att vara sig själv?
Skriv svar