Sida 2 av 2

Re: dumpventil????

Postat: tis 02 feb 2010, 18:04:43
av PierreW
Pipedreams skrev:Det som blir fel med öppen dump och lmm är att när ventilen är öppen när du släpper gasen så fortsätter turbon att suga in luft genom lmm som den sedan blåser rätt ut i luften. Ecu:n skickar på bränsle för den uppmätta luften som blir alldeles för mycket i det ögonblicket som du kliver på gasen eller om du motorbromsar på lägre varv. Då man släpper gasen på högre varv slås spridarna av så det blir inte så påverkat av för mycket bränsle.
Det beror nog lite på styrsystemet och hur det reagerar. När spjället är stängt regleras ju luften som kommer in i motorn av tomgångsmotorn. Men den aktiveras oftast inte förrans motorn gått ner på ca 1200varv, många system klipper både bränsle och tändning så fort spjället är stängt och aktiverar dessa igen när det är dax för tomgångskörning eller spjället öppnar igen.

Så låt säga att turbon suger luft genom LMM ett ögonblick vid gasuppsläpp och trycker ut luften genom den öppna dumpen, detta ska teoretiskt inte ha nån betydelse då spjället är öppet 0% enligt spjällägesgivaren, alltså tändning och bränsle klippt.

Re: dumpventil????

Postat: ons 03 feb 2010, 18:06:09
av Pipedreams
Precis, men det innebär att i det ögonblicket man kliver på gasen så kommer det gå fett tills flödet in i motorn stämmer med det uppmätta flödet. Det handlar förmodligen om nån tiondels sekund men det kan vara tillräckligt för att motorn ska tveka till. Men i fallet med celicans luftmängdmätare så har jag också upplevt att den slår igen helt med återcirkulerande ventil och det kan nog vara lika illa. Har inte kört båda varianterna på samma bil så jag vet inte vilket som är värst.

Re: dumpventil????

Postat: sön 07 feb 2010, 01:00:46
av Jonex
Kan iaf säga så mycket att St165 SKA inte gå med något annat än återcirkulerande så länge man använder LMM.
Den slutsatsen drar jag av att detta diskuterats förr och ingen har haft en St165 som funkat bra med öppen dump.
Eldkvastar och ryckig gång när man kliver på gasen igen.. Blir mycket onödigt sot både här och där.

Har läst om flera Volvo som funkat bra med öppen dump så tydligen är det en jkla skillnad på styrsystem.

Re: dumpventil????

Postat: sön 07 feb 2010, 15:47:28
av Larco
Min gamla st165a med återcirkulerande kunde ibland rycka som en galning om man släppte gasen sabbt innan man fått upp fullt laddtryck. Troligen för att dumpen då pulserade och då även LMM-luckan. Beror nog mycket på hur hårt ventilen är...

Min nuvarande st165a med öppen XS-trattdump gick helt ryckfritt o fint på så sätt! MEN den låter groteskt mycket och det smällde i avgasröret och slåg meterlånga eldkvastar som sagt...