dumpventil????

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
meduza
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 21 jan 2010, 22:12:40
Bilmodell: celica gt four
Årsmodell: 1988
PostOrt: gyttorp
Land (Country): sverige

dumpventil????

Inlägg av meduza »

kan jag köra med den här dumpen eller ska jag ha en annan????fick med den när jag köpte bilen... :?: :?:
http://img690.imageshack.us/img690/6438 ... oto027.jpg
http://img208.imageshack.us/img208/6407 ... oto028.jpg
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: dumpventil????

Inlägg av amby »

Den ska fungera bra...
meduza
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 21 jan 2010, 22:12:40
Bilmodell: celica gt four
Årsmodell: 1988
PostOrt: gyttorp
Land (Country): sverige

Re: dumpventil????

Inlägg av meduza »

ok tackar ... :D :D bara fortsätta att meka ihop den:mrgreen:
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: dumpventil????

Inlägg av Larco »

Du borde köra återcirkulerande dumpventil iom att du har luftmängdsmätare. En öppen dump släpper ut luft som mätaren ha registrerat. Då skickar ECUn på en massa extrabränsle som dränker motorn...

Den där ser ut som en såndär hybriddump dock, vilket ju iaf är mer lämplig än en helt öppen dump även om jag är tveksam till sånna...
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: dumpventil????

Inlägg av PierreW »

Larco skrev:Du borde köra återcirkulerande dumpventil iom att du har luftmängdsmätare. En öppen dump släpper ut luft som mätaren ha registrerat. Då skickar ECUn på en massa extrabränsle som dränker motorn...

Den där ser ut som en såndär hybriddump dock, vilket ju iaf är mer lämplig än en helt öppen dump även om jag är tveksam till sånna...
Det har ju diskuterats i alla tider de där och ja personligen och många andra säger att det bara är bull**** att de skulle vara skadligt. Spjället är ju liksom lika stängt oavsett om luften går ut i det fria eller tillbaka in före turbon. Jag vill påstå att felet är nog mer att folk kört med för klent ställda fjädrar i sina öppna dumpar, och därmed förlorat luft och motorn därav gått för fett. ;)

Jag har kört i 5 år med dubbla öppna dumpar på Volvon (yes 2 stycken då de inte räckte med 1 för ja spräckte tryckslang efter tryckslang). Kör med hundra cells racekatt, har aldrig haft över 20 i HC på bes nån gång :shock: :D
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: dumpventil????

Inlägg av Larco »

Skadligt har jag aldrig sagt att det är. Men skadlig skulle det kunna vara när det slår 1m eldslåga ur avgasröret som det gjorde på min celica vid några tillfällen. Skrämde livet ur mig själv nån gång också :) tänk på alla pensionärer :P

Min bil surade inte ned sig nått nämnvärt heller så det kan vara som du säger PierreW. Återcirkulerande är ju dock anpassade för bilar med LMM...
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
meduza
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 21 jan 2010, 22:12:40
Bilmodell: celica gt four
Årsmodell: 1988
PostOrt: gyttorp
Land (Country): sverige

Re: dumpventil????

Inlägg av meduza »

ok tack för svaren. köper en återcirkulerande dump också så får vi se va det blir påsatt på bilen :D :D
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: dumpventil????

Inlägg av PierreW »

Larco skrev:. Återcirkulerande är ju dock anpassade för bilar med LMM...

Det är möjligt att de är, en återcirkulerande är faktisk laglig i jämförelse med en öppen, pga att en öppen dump bryter det annars slutna vevhusventilations systemet, den dumpar ju ut "giftiga" gaser. ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: dumpventil????

Inlägg av amby »

Jag har kört mycket med både återcirkulerat och helt öppen...Det jag känner av mest är att bilen rycker mer med åter-.
Tror inte min lmm gillar återcirkuleringen.. luften slår i luckan..
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: dumpventil????

Inlägg av Pipedreams »

Det som blir fel med öppen dump och lmm är att när ventilen är öppen när du släpper gasen så fortsätter turbon att suga in luft genom lmm som den sedan blåser rätt ut i luften. Ecu:n skickar på bränsle för den uppmätta luften som blir alldeles för mycket i det ögonblicket som du kliver på gasen eller om du motorbromsar på lägre varv. Då man släpper gasen på högre varv slås spridarna av så det blir inte så påverkat av för mycket bränsle.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Skriv svar