4A-GE Trim..?

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Användarens profilbild
Elof_power
Inlägg: 242
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 13:20:59
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1990
PostOrt: kumla
Land (Country): Sverige
Ort: Kumla

4A-GE Trim..?

Inlägg av Elof_power »

Hejsan jag sitter här och är nyfiken av vad ni vet om 4A-GE motorn. Jag är sugen på lite trim till den ( planerar att köpa en ae86:a) eller om det finns någon annan kul motor som passar med ae86anbs växel låda..?
Användarens profilbild
Fabian
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 19:49:02
Bilmodell: MR2 AW11 -87
Årsmodell: 1987
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sverige
Ort: Helsingborg

Re: 4A-GE Trim..?

Inlägg av Fabian »

AE86an har en T50låda, det är lös sprängkåpa så man kan byta ut motorn, finns sprängkåpor som anpassar en Smotor mot lådan istället för en Amotor.

annars är 4age en av Toyotas bästa motorer, har lång racinghistorik. portning av toppen, andra kammar ett sprut så har du runt 100hk/liter. Formula Antlantica kör 4A-GE med runt 240hk, dock är det svårt att få över 200hk driftsäkert (läs användbart på gata) på den lilla motorvolymen.
jag pratar enbart om sugtrim, det finns många turbokit och några japansålda corolla och MR2or hade kompressormatade 4a-ge, sådana motorkonverteringar går ju också att göra. det finns även modernare versioner av 4a-ge med 20ventiler istället för 16, de har runt 150-160hk standard. (såldes en 20v blacktop här på forumet för ett tag sedan, blacktop uppgavs av Toyota ha en effekt på 160hk, men i verkligheten lär de ha haft 165-170hk)

kolla in http://www.billzilla.org/4agmods.htm om hur du trimmar en 4A-GE. där står det mesta man behöver veta om motorn i allmänhet också.
MVH Fabian Hallbom
---------------------------
FF Aygo -07 VVTi 1KR-FE 1.49,70 i blöta SS SÅLD
MR MR2 -87 Bigport 4A-GE (rullande renovering)
FR Starlet -83 Bigport 4A-GE (evighetsprojektet) 1.43,00 i ett torrt SS (58hk 4k-c med blåst toppackning)
Skriv svar