Bygga eget sprut

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Bygga eget sprut

Inlägg av SHySwe »

Arduinon är orsaken till funderingarna, jag snubblade över den och insåg att den har många användningsområden.
Sprutet är kul att försöka göra rättare, mycket inom den världen är kvarlevor från workarounds pga gamla mätsvårigheter.
Varken axpump eller kallstart är oöverstigligt, axpumpen är tom den roliga delen! Där kan man förbättra mot befintliga styrningar. Responsen från föraren bör kunna trigga ett raceläge utan att övrig tid behöva ha en taskig setup på väg hem från Willys?

Ang eldriven överladdning så är du inte bara nära! Precis så är det. Skillnaden i verkningsgrad mot tex startmotorer och annat är enorm.
Tanken är att reglerbart laddtryck bara finns på beställning, farbror P och andra blir inte störda + att jag laddar kompressorbatteriet mellan användningarna + jag slipper ormboet av rör under huven + att bilen går som vanligt hem från Willys... Se där, saker återkommer.
Just nu har jag en "relativt" liten borstlös motor, ca 80A och 22.2V, vilket ändå blir nästan 1.8kW.
Har inte idats räkna på hur mycket som behövs, men etappmålet är 0.4 bar.
De officiella formlerna stämmer inte riktigt på hur motorn reagerar på 0.4 eftersom det inte finns nåt mottryck på avgassidan. Och jag kan bygga laddeffekten på valfria varv. Så det kanske räcker för grabbens planer på sideways inom sbf-reglementet?
Men först ska jag få isär den saabturbo jag ska testa med, vill bara ha luftsidan. Sen ska jag se vilket tryck den befintliga motorn orkar med. Och sist räkna baklänges på formlerna för att se hur stor motor som behövs.
Stackars lilla k-motorn blir försökskanin, lite synd egentligen för den går så otroligt fint trots åldern. Men man tager vad man haver och den är inte sfro-besiktad än.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
eFFeT
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 17 nov 2009, 17:51:11
Bilmodell: Supra MkIII, Celica GT-Four
Årsmodell: 1990
PostOrt: Piteå
Land (Country): Sweden

Re: Bygga eget sprut

Inlägg av eFFeT »

Hej igen.. vill inte förstöra några planer nu.. men jag räknade lite snabbt (kanske blev fel) på hur mycket effekt om krävs för att komprimera luft till en motor..

Säg att den är på 2 liter och att du vill kunna ha 0.4 bars laddtryck upp till 6000rpm.

Kompressionen av luften i en kompressor är en adiabatisk process. Så genom att räkna ut integralen under PV diagrammet kommer jag fram till att det krävs ca 5kJ att komprimera 100 liter luft i atmosfärtryck till 1,4 atmosfärtryck. (100% verkningsgrad)

Om du varvar en 2 liters motor 6000rpm och har 100%VE så blir det 100 liter/sekund.

Watt = Joule / sek där av behövs det 5kW för att komprimera luften till 0,4bar vid 6000rpm.

lite mer verkliga siffror är nog ca 60-80% verkningsgrad på kompressorn och 80-95% på elmotorn.

5/0,70/0,90= 7,9kW är nog en bättre gissning mellan tummen och pekfingret.
Mvh Fredrik

Bilsystemingenjör

Toyota Supra MKIII -90, (Sommarbrukis) VEMS, 2 x TD05-16G @ 2.0bar, kolfiberinsug, 5" IC, 3-skivig Tilton. Allt home made!

Toyota Celica GT-Four -88, (Vinterbusis)
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Bygga eget sprut

Inlägg av SHySwe »

Fem-åtta kw på en tvåliters låter ungefär som jag har uppskattat.
Tack för att du verifierade det.
Den nuvarande testmotorn är från en av grabbens rc-bilar.
Jag vill se resultatet från den i turbosnurran innan jag köper en större elmotor.
Dessutom vill jag få ett bredare varvtalsregister med högre effekt. Och nuvarande snurra är på 1.3 liter.
Så teorin bör funka, frågan är vad luftdelen på en turbosnurra för 2l-motor gör i en 1.3 vid 30-40000 rpm? Det är då direktdrift, vill inte varva elmotorn mer. Antagligen måste jag växla upp den lite? Utan referenser blir det många antaganden.
Har testat i bänk med en annan fläkttyp som ger massor av luft, men inte kan bygga tryck. Överväger att testmontera den i rollan för att se hur responsen blir utan undertryck på lägre varvtal, om det alls blir nån skillnad...

Ett förtydligande om effekten om elmotorn:
Den har ett eget batteripack, går bara "vid behov" och har en egen laddare. Därför är det inget bekymmer med de effekterna eller uppladdningen. Inget hokuspokus, allt är befintliga grejer från den radiostyrda världen.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
nikwal
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 16:54:49
Bilmodell: celica supra
Årsmodell: 1984
PostOrt: västerås
Land (Country): sweden

Re: Bygga eget sprut

Inlägg av nikwal »

Tanken med insprut har slagit mig eftersom jag har en del färdiga rutiner och en ganska färdig platform från en diy-safc konstruktion för ett par år sen(dock skriven i fastavr hmm), och jag skrev även ett tändsystem till måppar för nåt år sen, i C den gången då..
http://dsl.mine.nu/galleri/7m/kafc2.jpg (&3.jpg) men det lär inte bli av.. Och just nu är det mest RC-plan som gäller här.. Jag har en liten axi2204 kopia , funkar förjävla bra ,varken reglage , batteri eller motor blir någe speciellt varmt.
Man skulle ju tom kunna tänka sig att ha olika processorer till bränsle och tändning.. iofs behöver dom kanske kommunicera lite men..
Senast redigerad av nikwal den lör 09 jan 2010, 09:20:38, redigerad totalt 1 gånger.
E85 wants to be free!
eFFeT
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 17 nov 2009, 17:51:11
Bilmodell: Supra MkIII, Celica GT-Four
Årsmodell: 1990
PostOrt: Piteå
Land (Country): Sweden

Re: Bygga eget sprut

Inlägg av eFFeT »

De är ju inte så svårt att veta. De är ju bara att leta reda på kompressorkartan. Där står det hur mycket den pumpar vid ett visst varvtal. Men du får nog passa dig så du inte drar igång den för tidigt. Då kan den komma i surge och du kan få varvtalssvängningar.
Mvh Fredrik

Bilsystemingenjör

Toyota Supra MKIII -90, (Sommarbrukis) VEMS, 2 x TD05-16G @ 2.0bar, kolfiberinsug, 5" IC, 3-skivig Tilton. Allt home made!

Toyota Celica GT-Four -88, (Vinterbusis)
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Bygga eget sprut

Inlägg av SHySwe »

Kan du utveckla det där med surge lite mer, Fredrik? Menar du att den slutar greppa luft pga att motorn inte hinner ta undan? Kan det hända i en turbokompressor vid mindre än 0.4 bar? Att det kan bli så med den andra fläkten redan vid 0.05 bar har jag insett (40000 rpm... :shock: ), fast det visste jag före så jag hann bryta i tid.
Jag har tänkt mäta trycket efter kompressorn, ärvärde till regleringen. Börvärdet blir en kurva, variabel mot varvtalet.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
eFFeT
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 17 nov 2009, 17:51:11
Bilmodell: Supra MkIII, Celica GT-Four
Årsmodell: 1990
PostOrt: Piteå
Land (Country): Sweden

Re: Bygga eget sprut

Inlägg av eFFeT »

Ja typ. Turbinen klarar bara pumpa luft inom ett smalt område. Om den snurrar för fort och flödet är för lågt så blir den ostabil och varvtalet/motståndet på impeller börjar variera jättekraftigt. Detta kallas surge och motsvaras till vänster om "ön" på kartan nedan.
Här är en kompressorkarta över dom förra aggen jag använde. TD05-14B. Skitbra till en "mild" 2 liters. Turbinen kan alltså bara jobba "på ön", till vänster surge, till höger övervarv/kass effektivitet, upp övervarv och kass effektivitet. Ringarna (höjdkurvorna) representerar effektiviteten. I mitten är det bäst effektivitet.
Bild http://www.stealth316.com/images/td05h-14b-cfm.gif
Där ser du varvtalen på impellern till höger. Så om du vill ha 0,4 bars övertryck så betyder det att kompressorn måste arbeta minst på PR 1,4 efter som det blir lite tryckfall i rör och liknande.. men säg mellan 1,4-1,6 PR. (absoluttryck före x PR = absoluttryck efter) Mer mottryck i rören vid högre gasflöde tex. maxvarv. Så du kan inte få laddtryck vid tomgång tex. För då är flödet för litet.
Eller det finns ju alternativ nu när du kör elektriskt, det är ju att ha en ventil som öppnar lagomt mycket så att flödet alltid är optimalt. Du blåser ut luft mellan turbo och gasspjäll. Då kan du få laddtryck vid tomgång om du vill. Men detta spjäll måste ju gradvis stängas då när motorn kommer upp i varv och last.
Så om du ska ligga på PR ca 1,4-1,6 så måste den kunna varva 80K-100K rpm. (med denna turbo)
Mvh Fredrik

Bilsystemingenjör

Toyota Supra MKIII -90, (Sommarbrukis) VEMS, 2 x TD05-16G @ 2.0bar, kolfiberinsug, 5" IC, 3-skivig Tilton. Allt home made!

Toyota Celica GT-Four -88, (Vinterbusis)
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Bygga eget sprut

Inlägg av SHySwe »

Ok, jag är med på det nu.
Tror inte att det ska behöva vara ett bekymmer. Jag mäter redan strömmen till elmotorn och kan därmed detektera surge som icke önskad variation, precis som i jobbet. Ska lägga in en programsnutt för att undvika surge, tror att elmotorns snabba respons räcker för att ladda rätt. Är idealet att ligga nära surge eller på öns topp?
Det där med spjället är kanske inte så dumt heller, kommer ändå att ha ett bypass-spjäll då laddtryck inte är aktiverat. Fast då måste det ha en annan mekanisk utformning på spjället än den planerade. Kanske en extra vissla som blåser konstant i trafikljuset? Hmm, första tanken var att bygga ett järnspett, men nu är det snart en julgran ändå! :lol:

Nikwal, visst har det blivit skoj med el i rc senaste två-tre åren? Från leksaker till att spöa metanoldrift rejält.
Grabben har rc-bilar som en (dyr) hobby. Vilket har inneburit att jag engagerat mej åxå.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
nikwal
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 16:54:49
Bilmodell: celica supra
Årsmodell: 1984
PostOrt: västerås
Land (Country): sweden

Re: Bygga eget sprut

Inlägg av nikwal »

Det har ändrats JÄTTEMYCKET bara senaste året.. billigare och bättre.. Lite därför jag dragit igång med det igen efter ett LÅNGT uppehåll. Men det är klart man saknar rossi 10kubikarn lite..
E85 wants to be free!
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Bygga eget sprut

Inlägg av SHySwe »

Det var ett tag sen sist.
Jag har kodat lite i Arduinon, lärt mej bibliotekshantering osv. Att ställa in Lambda 1.00 till besiktningen blir inte svårt.
Tänker antagligen använda en netbook som presentation, och visualisera med WideQuick. Riktigt bra program!
Dock är sensorer för bilbruk... ja, om jag är snäll så har dom lång livslängd. Men när en Bosch Map-sensor kan visa 18% fel om matningsspänningen sjunker med 0.25V!
Hursomhaver, just nu funderar jag på om det ska vara en Maf eller en Map? Kanske båda? Helst inte.
Map funkar om man läser temp, har olinjära omräkningar och nåt antagande.
Maf tål inte läckage efteråt (tex öppen dump), kanske åxå måste tempkompenseras och jag vet inte hur bra den mäter.
Har nån ett artikelnummer på en billig och bra MAf, så jag kan läsa specarna?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Skriv svar