Bygga eget sprut

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Bygga eget sprut

Inlägg av SHySwe »

Vet inte om jag är helt off nu, men det skulle vara lite skoj att bygga ett eget sprut.
Då menar jag inte ett kit som MS, utan helt eget...
Det känns inte helt omöjligt att göra med tex en Arduino.
Nån som testat?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
eFFeT
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 17 nov 2009, 17:51:11
Bilmodell: Supra MkIII, Celica GT-Four
Årsmodell: 1990
PostOrt: Piteå
Land (Country): Sweden

Re: Bygga eget sprut

Inlägg av eFFeT »

Hej
Jag håller på att rita ett eget nu. Vet inte om det kommer bli verklighet men jag ska då kämpa på iaf.

Vad har du för utbildning? Erfarenhet av elektronik, sensorer, inbyggd design, EMC, mikroprocessorer, förbränningsmotorteknik, programmering och kalibrering av andra sprut?

Finns så många problem som måste lösas. Störningar, flyback strömmar, komponent val, schema, layout, optimering av alla processer för att kunna få den bästa upplösningen på tändning och spruttider mm, ännu mer störningar.
Sen när du byggt den första prototypen kommer du på 200 grejor du kunde gjort bättre och måste bygga en ny..

Om du inte byggt andra projekt tidigare skulle jag inte rekommendera det alls. Och om du hade byggt tidigare projekt hade du nog förstått innebörden av hur mycket som måste göras..
Mvh Fredrik

Bilsystemingenjör

Toyota Supra MKIII -90, (Sommarbrukis) VEMS, 2 x TD05-16G @ 2.0bar, kolfiberinsug, 5" IC, 3-skivig Tilton. Allt home made!

Toyota Celica GT-Four -88, (Vinterbusis)
Tobbera
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sweden
Ort: Helsingborg

Re: Bygga eget sprut

Inlägg av Tobbera »

Nu ska jag vara tråkig och framstå som en pessimist;
Kör på MegaSquirt. Tillräckligt mycket som kan strula.
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Bygga eget sprut

Inlägg av SHySwe »

26+ år som industriprogrammerare ger mej en liten aning, tror jag.
Jag tror inte att jag kan slänga ihop nåt som blir bättre än ms.
Det jag funderar på är en mer konfigvänlig variant av ecu.
I princip vill jag bara mäta normal-luftflödet och styra normal-bränsleflödet mot det. Lambdan används adaptivt plus att den då kan tolka vilket bränsle jag tankat.
Dvs med kompenserade flöden bör man kunna använda kurvor istf tabeller.
Koden är inte nåt direkt bekymmer, valet av givare är det som begränsar resultatet.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
eFFeT
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 17 nov 2009, 17:51:11
Bilmodell: Supra MkIII, Celica GT-Four
Årsmodell: 1990
PostOrt: Piteå
Land (Country): Sweden

Re: Bygga eget sprut

Inlägg av eFFeT »

Om du bara ska styra bränsle så blir det mycket mycket enklare. Det behöver ju inte vara sekventiellt eller vid en exakt tidpunkt.

Så du hade bara tänkt köra bränsleflödet direkt relativt till luftflödet? Jo de skulle ju fungera, men du tappar ju det fina med insprutningen då du också kan göra det beroende av rpm. Det blir ju exakt som en förgasare men med lambda kontroll då. Plus lite bättre kallstart. Sen måste du ju fixa acc.enrichment från TPSen.

Dom enda sensorerna du behöver är ju luftmassemätare, motortemp, tps, lambda. Sen om du vill ha rpm så kan du ju ta det från spolen. Med rpm kan du ju köra funktioner som Cranking och varstopp mm. Samt att det är nog bra att ha en referenspunkt när spridarna ska börja öppna plus att acc.enrichment bör vara beroende av rpm också för att du ska kunna få det så bra som möjligt.

Det skulle nog vara rekommenderat med en utgång till varje spridare men det är nog inte omöjligt med en fet "FET" utgång till alla spridarna. Kom ihåg att parallellkoppla spridarna, annars blir nog flybacken för hög och du bränner FETen och rejäla flyback dioder som är snabba och klarar mycke stryk.

Lycka till!

Hör av dig om du behöver hjälp med layout eller lösningar på flyback eller liknande. Du kan ju köra med en snubberlösning istället, men det är som svårt att dimensionera om det ska gå att köra med olika sorters spridare.
Mvh Fredrik

Bilsystemingenjör

Toyota Supra MKIII -90, (Sommarbrukis) VEMS, 2 x TD05-16G @ 2.0bar, kolfiberinsug, 5" IC, 3-skivig Tilton. Allt home made!

Toyota Celica GT-Four -88, (Vinterbusis)
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Bygga eget sprut

Inlägg av SHySwe »

Ungefär så är tanken just nu.
En förgasarliknande lösning med "variabla munstycken", antagligen med monosprutfunktion...
Visst behöver jag lite mer än jag nämnde tidigare, tex rpm, motortemp, begärt gaspådrag osv, men du förstod ju vad jag menade.
Planen är inte att bygga ett extremt sprut, bara få göra nåt användbart med en Arduino i en Corolla.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
eFFeT
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 17 nov 2009, 17:51:11
Bilmodell: Supra MkIII, Celica GT-Four
Årsmodell: 1990
PostOrt: Piteå
Land (Country): Sweden

Re: Bygga eget sprut

Inlägg av eFFeT »

Jo men de låter som en bra plan! :) Enkelhet är bra.

Håller tummarna att de går.

Du ska inte överladda nå?
Mvh Fredrik

Bilsystemingenjör

Toyota Supra MKIII -90, (Sommarbrukis) VEMS, 2 x TD05-16G @ 2.0bar, kolfiberinsug, 5" IC, 3-skivig Tilton. Allt home made!

Toyota Celica GT-Four -88, (Vinterbusis)
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Bygga eget sprut

Inlägg av SHySwe »

Har börjat leta givare och gör lite kodutkast, men detta verkar få lägre prio ett tag.
Grabben vill ha en slags CNC för att göra en del prylar, vilket passar utmärkt som första bygge med Arduinon!

Jo, har funderingar runt laddning åxå, har testat en elektrisk variant. Bygger nu om en turbo till eldrift för att se om det blir bättre.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
nikwal
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 16:54:49
Bilmodell: celica supra
Årsmodell: 1984
PostOrt: västerås
Land (Country): sweden

Re: Bygga eget sprut

Inlägg av nikwal »

Egentligen blir det väl inte svårare med en lös krets, det måste ju inte vara arduino, om det nu inte är så att du råkar ha några över sådär..
Program som jag brukar använda är ponyprog,fastavr,bascomavr och CodevisionAvr(gillar). en 3d map med lite interpolering är ju en baggis i sammanhanget. att mäta varvtal är ju inte heller nå svårt och inte heller map om man vill det..
Det känns som att ett par problemområden kan vara tex att stapla upp exakt hur man vill att det ska fungera och att få kallstarten samt "axpumpen" att funka som dom ska. sen att tex göra en adaptiv map från loggade lambdavärden löser sig nog.
E85 wants to be free!
Användarens profilbild
nikwal
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 16:54:49
Bilmodell: celica supra
Årsmodell: 1984
PostOrt: västerås
Land (Country): sweden

Re: Bygga eget sprut

Inlägg av nikwal »

srylul skrev:Bygger nu om en turbo till eldrift för att se om det blir bättre.
Vilken elmotor?, det finns en del RÄTT häftiga borstlösa trefas-elmotorer inom rc-flyg.. Dom är i regel väldigt effektiva, uppåt 85% om jag inte minns tokigt. Då krävs ju iofs ett sånt fartreglage också, men det känns ju inte omöjligt att buffra signalerna och smälla dit ett gäng fetare transistorer. Dom använder p-kanal och n-kanal fetar i push-pull , så är man riktigt jobbig kan man ju göra en högdriver och köra bara n-kanal också..
E85 wants to be free!
Skriv svar