3" Avgassystem Gt4?

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
gasa
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 17:51:34
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 93

3" Avgassystem Gt4?

Inlägg av gasa »

Sett att ganska många har 3" system(från turbon) till mellan dämparen/kardan kröken, sedan original (2 1/4) kardankrökt och slutdämpare.

Till fråga 1, varför gör det inte 3" hela vägen?
(är det trångt över kardan / eller är det inte direkt nån vinst med 3" hela vägen på en måtligt trimmad Gt4?)

Har själv 3" hela vägen, (st185) dock är kardankrök delen, jäkligt rostig o dålig, så tänkte byta ut den, nu när jag ändå håller på med att sätta dit en kat på systemet.

Fråga 2: Finns det att få tag på 3" kardankröks del passade just GT4 nånstans? (verkar va lite lång väg över kardan, har en känsla att en 3" universal kardankrök inte direkt passar)

eller alternativet är väl att köpa lite 3" delar på feltema o svetsa ihop.
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: 3" Avgassystem Gt4?

Inlägg av Jonex »

Kruxet är nog mest att man måste svetsa egen kardankrök och då fuskar folk istället , på min sitter det tillochmed en org
ljuddämpare efter kröken. Den sackar nog skapligt om den inte är rensad.
En nackdel med 3" kröken är väl att den gärna vill ligga och slå mot kardanen för att det är så trångt.

Kör du med påställt ladd så är det en vinst med 3 "hela vägen.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: 3" Avgassystem Gt4?

Inlägg av amby »

Min bil låter som om det sitter en extara turbo vid den kröken, när jag laddar på.
Är nog lite flaskhalls där..
Letar ockås efter något billigt alternativ till att ersätta original..
Erkan
Inlägg: 545
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 17:24:41
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1994
PostOrt: Vännäsby
Land (Country): Sverige
Ort: Umeå

Re: 3" Avgassystem Gt4?

Inlägg av Erkan »

Det är ett helvete att bygga!!!!
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: 3" Avgassystem Gt4?

Inlägg av Jonex »

amby skrev:Min bil låter som om det sitter en extara turbo vid den kröken, när jag laddar på.
Är nog lite flaskhalls där..
Letar ockås efter något billigt alternativ till att ersätta original..
Billgaste alternativet är nog att ta med kröken till en svetsfirma och fråga om dom vill göra ett "fikajobb", nämligen
göra en exakt likadan fast 3 "
Erkan skrev:Det är ett helvete att bygga!!!!
Därför låter jag andra göra det :lol:
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Zerocool
Inlägg: 336
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:28:17
Bilmodell: Celica st205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sweden

Re: 3" Avgassystem Gt4?

Inlägg av Zerocool »

Om man har 3" från turbon så har de i stort sätt ingen effektförlust om man går ner till 2.5" i slutet av avgassystemet för att avgaserna har då hunnit svalna lite så att de tar avgaserna mindre plats.
I och med detta så får man mera effekt om man byter downpipen och behåller resten original! mot att man behåller original downpipe och byter restan av avgassytemet.
st205,BPU++
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
Tobbera
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sweden
Ort: Helsingborg

Re: 3" Avgassystem Gt4?

Inlägg av Tobbera »

Finns det egentligen någon som kan bocka 3" avgasrör på beställning till ett vettigt pris. Har jagat runt men ingen vill ta i det.
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: 3" Avgassystem Gt4?

Inlägg av Glenn »

Jag har 2.5" hela vägen, och med tanke på vilket grisjobb det var att få dit bakaxelkröken och hur grymt trångt det var så funderar jag på om det ens är möjligt att få till 3" där ?

Minns att det var ruskigt trångt på ST165 också f.ö, trots originalsystem.


Vissa eftermarknadssystem funskar ju och drar ett rakt rör under bakaxlen (supersprint tex om jag minns rätt) men det lär ju sabba markfrigången ganska rejält.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: 3" Avgassystem Gt4?

Inlägg av Larco »

Jag hade 3" hela vägen (även över bakvagnen) på min st165 innan bygget påbörjades. Trångt men går att får dit.

På min gamla st165 byggde jag 3" fram till bakvagnen sedan 2,5" över. Mycket enkelt!! 2st 45 graders och 2 st 30 graders universalböjar. Sätt ihop dem i den ordningen och vrid dem rätt så har du bakvagnsröret klart.

Här finns bilder på mitt gamla bygge: http://s137.photobucket.com/albums/q225 ... 165%20EFX/

På tal om avsvalnande avgaser vet jag att om du har en katalysator brukar det t o m vara lite fördelaktigt att gå upp en dimension efter katten då den hettar upp avgaserna rätt ordentligt. Så gå inte ned i dimension om du har katten långt bak.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
JohanRocker
Inlägg: 1494
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
Bilmodell: CELICA GT-FOUR
Årsmodell: 1993
PostOrt: Nyköping
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: Johan
Ort: NYK

Re: 3" Avgassystem Gt4?

Inlägg av JohanRocker »

Glenn skrev:Jag har 2.5" hela vägen, och med tanke på vilket grisjobb det var att få dit bakaxelkröken och hur grymt trångt det var så funderar jag på om det ens är möjligt att få till 3" där ?

Minns att det var ruskigt trångt på ST165 också f.ö, trots originalsystem.


Vissa eftermarknadssystem funskar ju och drar ett rakt rör under bakaxlen (supersprint tex om jag minns rätt) men det lär ju sabba markfrigången ganska rejält.
har 3tum hela vägen och det funkar bara man får upp avgassystemet ordentligt så man slipper det vibrerande ljudet som man hade förut grrrrrrrrrr........................men nu e det fixat!
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Skriv svar