varför är man imot piggyback ?

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

varför är man imot piggyback ?

Inlägg av Johannes Rydberg »

har märkt att man ibland är negativ till piggyback system. Alltså sånt system som arbetar ihop med bilens original ecu. Många förespråkar tex ms alltså stand alone system men för mej som inte är ute efter monster effekt kan jag tycka att det är en stor grej att plocka bort eller koppla bort bilens original ecu.

Vad är dom största fördelarna med stand alone

Och vad är dom största nackdelarna med piggyback.

Jag tycker för egen del att piggy back tex aem m.m är perfekt för mitt effekt mål.

Jag har gen 1 motor ej turbo. Som skall turbo konv och effekten skall ligga runt 250hk

Grejorna skall ju bort inför bes oxå varje gång.
Tobbera
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sweden
Ort: Helsingborg

Re: varför är man imot piggyback ?

Inlägg av Tobbera »

"Arbetar ihop" med bilens ECU är nog att försköna sanningen lite. Oftast handlar enbart om att "lura" ECU genom att ändra på de inkommande signalerna från motorns givare. Därav är du inlåst i original ECU mappar för tändning, bränsle, uppstart etc etc. Men får man det att funka är det säkert grymt bekvämt att ha original ECU kvar som stomme att luta sig på. Med stand alone har du fullständiga friheter, men med betydligt större arbetsinsats.
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: varför är man imot piggyback ?

Inlägg av Johannes Rydberg »

okej.

Men hur stor skillnad är det i arbets insats.

Tex om det var 5timmar att koppla in piggy back
Hur lång tid tar det att koppla in ms tex?

Måste man åka till en mappare och det kostar 10.000kr varje gång med ms eller hur svårt är det att mappa själv och få igenom den i bes med korrekta värden?

Och hur funkar det med piggy back. Den skall väl oxå mappas men hur svårt och hur är skillnaden?

Med ms måste man göra en såndär tänd läge s skiva och bulta på rem skivan. Sån som bmw kör med original tex. En piggy back använder väl motorns original grejer för att veta tänd läget på motorn.
Tobbera
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sweden
Ort: Helsingborg

Re: varför är man imot piggyback ?

Inlägg av Tobbera »

Väldigt stora frågor du ställer. Helt omöjligt att säga hur lång tid det tar att koppla in ett MS. Strular inget och du vet vad du gör; 1 timme. Normal felbar människa; 1 vecka.

Nej, du behöver ingan advancerad bänk att mappa på. Bredbandslambda räcker långt om du inte vill krama ut de sista hästarna.
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: varför är man imot piggyback ?

Inlägg av Cyrix »

En klar fördel med standalone är att det är så ENORMT mycket lättare att mappa.
En stor fördel med Piggyback är väl att det är relativt enkelt att koppla in.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: varför är man imot piggyback ?

Inlägg av Johannes Rydberg »

okej så det är alltså mkt enklare att mappa stand alone, skumt trodde det var tvärtom. Hur kommer sej detta då?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: varför är man imot piggyback ?

Inlägg av cheetah1 »

Du bestämmer vad du vill att datorn ska göra istället för att du måste anpassa dig till en annan gammal plastlådas vilja och önskningar. Den finns det ju gränser. Den kanske inte går på att du försöker lura i den att det är -100 grader ute (för att ta ett kanske något överdrivet exempel)...
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: varför är man imot piggyback ?

Inlägg av Johannes Rydberg »

antar att man måste göra en ny egen kabel stamm. Och byta massa givare kanske för att dom skall väl passa ihop med tex ms.
Kommer varv räknare och alla andra funktioner funka med tex ms?

Vad är det som är jobbig i installationen? Använder sej ms av mapp sensorer eller?
Hur vet ms var motorn är i för fas? Alltså vad kolven är .

Mvh johannes
mIkAeL
Inlägg: 258
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:36:02
Bilmodell: Celica GT-Four St205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Karlstad
Land (Country): Sverige
Ort: Karlstad

Re: varför är man imot piggyback ?

Inlägg av mIkAeL »

Känns som du menar MS hela tiden och det är väll i mina ögon inte det bästa och smidigaste sättet att köra med standalone...
Ska du ha standalone som funkar bra är ju Haltech, power FC och Aem EMS mfl klart trevligare. I alla fall det jag sett...
Mikael Höglund
Kör en ST205
0762000444
Tobbera
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sweden
Ort: Helsingborg

Re: varför är man imot piggyback ?

Inlägg av Tobbera »

En del givare behöver bytas, en del klippande i kabelstammen. Sen ska MegaSquirt programemras med rätt värde för dina prylar på din motor. Inte det enklaste. Blir en hel del huvudbry innan man räknat ut allt och gjort fel några gånger.
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
Skriv svar