Grenrör till Mr2 turbo-92

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Knobbo
Inlägg: 53
Blev medlem: sön 23 aug 2009, 17:07:14
Bilmodell: Mr2 turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Motala
Land (Country): sverige

Grenrör till Mr2 turbo-92

Inlägg av Knobbo »

Hejsan.

Håller på att renovera min Mr2 Turbo -92, men har väldiga problem med att hitta grenrör som ska passa på motorn. Någon här vet garanterat vart man ska vända sig :?:

Såhär ser originalet ut!
Bild

Tacksam för svar!

/ Christian
Impreza
Inlägg: 172
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 13:24:16
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1995

Re: Grenrör till Mr2 turbo-92

Inlägg av Impreza »

Knobbo skrev:Hejsan.

Håller på att renovera min Mr2 Turbo -92, men har väldiga problem med att hitta grenrör som ska passa på motorn. Någon här vet garanterat vart man ska vända sig :?:

Såhär ser originalet ut!
Bild

Tacksam för svar!

/ Christian

De där grenröret dräller det ju om på ebay.
Vanligt mr2 gen2 grenrör samma som celica st185.
Du ser skillnaden på gen2 o 3 genom att 2ans och 3ans avgasportar sitter längre ifrån varandra på gen2 .
finns en uppsjö av grenrö till den allt beror på vilken turbo du ska köra.
ska du ha den som du har där vilket verkar vara t3 fläns så finns de grenrör med färdiga t3 flänsar så du slipper din adapterplatta.
Eller så köper du med ct26 fläns så kan du använda din platta om resterande e anpassat efter hur de e byggt redan.
Finns säkert nån annars på klubben som har original grenrör till salu.
Varför ska du byta för ?
/ Dennis
12,98sek, 179,16km/h strippen.nu
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix :D
Knobbo
Inlägg: 53
Blev medlem: sön 23 aug 2009, 17:07:14
Bilmodell: Mr2 turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Motala
Land (Country): sverige

Re: Grenrör till Mr2 turbo-92

Inlägg av Knobbo »

Impreza skrev:
Knobbo skrev:Hejsan.

Håller på att renovera min Mr2 Turbo -92, men har väldiga problem med att hitta grenrör som ska passa på motorn. Någon här vet garanterat vart man ska vända sig :?:

Såhär ser originalet ut!
Bild

Tacksam för svar!

/ Christian

De där grenröret dräller det ju om på ebay.
Vanligt mr2 gen2 grenrör samma som celica st185.
Du ser skillnaden på gen2 o 3 genom att 2ans och 3ans avgasportar sitter längre ifrån varandra på gen2 .
finns en uppsjö av grenrö till den allt beror på vilken turbo du ska köra.
ska du ha den som du har där vilket verkar vara t3 fläns så finns de grenrör med färdiga t3 flänsar så du slipper din adapterplatta.
Eller så köper du med ct26 fläns så kan du använda din platta om resterande e anpassat efter hur de e byggt redan.
Finns säkert nån annars på klubben som har original grenrör till salu.
Varför ska du byta för ?
/ Dennis
Hej,
var väldigt otydlig i min tråd, är ute efter ett fullflödes grenrör för att få ytterligare effekt.

Men kan ju vara en idé at gå in på ebay iaf och söka efter ett!
för det grenröret jag köpte nu från realcar passade inte ens flänsen på + att rören var som du sa mer ihop.



Tack för svaret!
/Knobbo












.
Impreza
Inlägg: 172
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 13:24:16
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1995

Re: Grenrör till Mr2 turbo-92

Inlägg av Impreza »

Svenska firmor tar kopiösa priser för allt till våra bilar. detta grenrör du fått är säkert ett ebaygrenrör som de tatt bra betalt för.
Orginalgrenrören till 3sgte flödar bra upp till 500hk.
Går man ut på div engelska o amerikanska toyota klubbar så finns de tester gjorda på bänk där de visar att grenrören inte gjort nån skillnad alls.
Jag skulle köra original om du får turbon o passa fint i motorrummet.
Sen om de ser snyggare ut med ett eftermarknadsgrenrör är ju en annan sak.
Tänk på att de billiga grenrören på ebay spricker efter ett tag.
Ska du ha ett bra får du räkna med en bra slant också.
12,98sek, 179,16km/h strippen.nu
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix :D
Knobbo
Inlägg: 53
Blev medlem: sön 23 aug 2009, 17:07:14
Bilmodell: Mr2 turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Motala
Land (Country): sverige

Re: Grenrör till Mr2 turbo-92

Inlägg av Knobbo »

Impreza skrev:Svenska firmor tar kopiösa priser för allt till våra bilar. detta grenrör du fått är säkert ett ebaygrenrör som de tatt bra betalt för.
Orginalgrenrören till 3sgte flödar bra upp till 500hk.
Går man ut på div engelska o amerikanska toyota klubbar så finns de tester gjorda på bänk där de visar att grenrören inte gjort nån skillnad alls.
Jag skulle köra original om du får turbon o passa fint i motorrummet.
Sen om de ser snyggare ut med ett eftermarknadsgrenrör är ju en annan sak.
Tänk på att de billiga grenrören på ebay spricker efter ett tag.
Ska du ha ett bra får du räkna med en bra slant också.
Ja hört att dom spricker lätt, men det är ju inte så svårt att svetsa igen.
Men om det är så att dom räcker till för 500 hk så känns det ju ganska ovärt att byta ut det.
Det är inte för att det är trångt som jag vill byta, så för den skull spelar det ingen roll.

Är det många som kör med sitt original i sina mr2:or, som har lite effekt i motorn?
Impreza
Inlägg: 172
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 13:24:16
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1995

Re: Grenrör till Mr2 turbo-92

Inlägg av Impreza »

Kan ju inte svara för alla men om man kollar gtfours.co.uk och alltrac.net så verkar de flesta köra orginalgrenrör när de får plats me turbon . De bytts dock ut när inte turbon får plats och när de bygger lite värre byggen.
Men först o främs kör de väl original för de inte spricker samt att de e billigare . samtidigt flödar dem bra o då finns de ingen anledning till o byta. Jag själv försöker göra en addapter till min turbo då ja inte kan köra med dem färdiga adaptrarna för de tar i överallt.
/ Dennis
12,98sek, 179,16km/h strippen.nu
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix :D
Knobbo
Inlägg: 53
Blev medlem: sön 23 aug 2009, 17:07:14
Bilmodell: Mr2 turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Motala
Land (Country): sverige

Re: Grenrör till Mr2 turbo-92

Inlägg av Knobbo »

Impreza skrev:Kan ju inte svara för alla men om man kollar gtfours.co.uk och alltrac.net så verkar de flesta köra orginalgrenrör när de får plats me turbon . De bytts dock ut när inte turbon får plats och när de bygger lite värre byggen.
Men först o främs kör de väl original för de inte spricker samt att de e billigare . samtidigt flödar dem bra o då finns de ingen anledning till o byta. Jag själv försöker göra en addapter till min turbo då ja inte kan köra med dem färdiga adaptrarna för de tar i överallt.
/ Dennis
Ja det verkar ju som det flödar på de flesta byggen. För inte många av bilarna där, som hade bytt.
Då får jag polera upp originalet och köra på det.

Om det passar på din får du köpa grenröret billigt som jag köpte av realcar! om det kan underlätta bygget?
Impreza
Inlägg: 172
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 13:24:16
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1995

Re: Grenrör till Mr2 turbo-92

Inlägg av Impreza »

Knobbo skrev:
Impreza skrev:Kan ju inte svara för alla men om man kollar gtfours.co.uk och alltrac.net så verkar de flesta köra orginalgrenrör när de får plats me turbon . De bytts dock ut när inte turbon får plats och när de bygger lite värre byggen.
Men först o främs kör de väl original för de inte spricker samt att de e billigare . samtidigt flödar dem bra o då finns de ingen anledning till o byta. Jag själv försöker göra en addapter till min turbo då ja inte kan köra med dem färdiga adaptrarna för de tar i överallt.
/ Dennis
Ja det verkar ju som det flödar på de flesta byggen. För inte många av bilarna där, som hade bytt.
Då får jag polera upp originalet och köra på det.

Om det passar på din får du köpa grenröret billigt som jag köpte av realcar! om det kan underlätta bygget?
Nedu.. ja ska använda mig av mitt orginalgrenrör själv.
Men ja tycker du ska lämna tillbaka grenröret då de beställt fel åt dig. lättaste sättet o få tillbaka dina pengar.
Säljer du de i andra hand får du ju inte tillbaka dem pengar du gett för det.
Vet inte riktigt hur du ska polera originalet dock.. ee ju i gjutjärn. Jag sla måla/cota(felstavat?) de i svart.
/Dennis
12,98sek, 179,16km/h strippen.nu
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix :D
Knobbo
Inlägg: 53
Blev medlem: sön 23 aug 2009, 17:07:14
Bilmodell: Mr2 turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Motala
Land (Country): sverige

Re: Grenrör till Mr2 turbo-92

Inlägg av Knobbo »

Impreza skrev:
Knobbo skrev:
Impreza skrev:Kan ju inte svara för alla men om man kollar gtfours.co.uk och alltrac.net så verkar de flesta köra orginalgrenrör när de får plats me turbon . De bytts dock ut när inte turbon får plats och när de bygger lite värre byggen.
Men först o främs kör de väl original för de inte spricker samt att de e billigare . samtidigt flödar dem bra o då finns de ingen anledning till o byta. Jag själv försöker göra en addapter till min turbo då ja inte kan köra med dem färdiga adaptrarna för de tar i överallt.
/ Dennis
Ja det verkar ju som det flödar på de flesta byggen. För inte många av bilarna där, som hade bytt.
Då får jag polera upp originalet och köra på det.

Om det passar på din får du köpa grenröret billigt som jag köpte av realcar! om det kan underlätta bygget?
Nedu.. ja ska använda mig av mitt orginalgrenrör själv.
Men ja tycker du ska lämna tillbaka grenröret då de beställt fel åt dig. lättaste sättet o få tillbaka dina pengar.
Säljer du de i andra hand får du ju inte tillbaka dem pengar du gett för det.
Vet inte riktigt hur du ska polera originalet dock.. ee ju i gjutjärn. Jag sla måla/cota(felstavat?) de i svart.
/Dennis
Hur mycket effekt har du i din mr2:a?
Jag ska blästra det först, sen måla det. Måste få bort all smuts/rost/olja..
Grenröret fick jag inte lämna tillbaka eftersom jag tagit för lång tid på mig att skicka tillbaka det.
Tack för för att du delade med dig om dina kunskaper :D
/Christian
Impreza
Inlägg: 172
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 13:24:16
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1995

Re: Grenrör till Mr2 turbo-92

Inlägg av Impreza »

Hur mycket effekt har du i din mr2:a?
Jag ska blästra det först, sen måla det. Måste få bort all smuts/rost/olja..
Grenröret fick jag inte lämna tillbaka eftersom jag tagit för lång tid på mig att skicka tillbaka det.
Tack för för att du delade med dig om dina kunskaper :D
/Christian[/quote]

För lång tid ?
Det e ju dem som beställt felgrenrör till dig . Inte ditt fl. sålänge du har kvitto måste de ta tillbaka det.
NJa vet inte hur mycket effekt de blir i min. Har bytt kolvar o stakar o lager i förra vintern. Så nu e de turbo o sprut som ska dit o div prylar för o skämma upp den lite till.
/ Dennis
12,98sek, 179,16km/h strippen.nu
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix :D
Skriv svar