Finns det nått plug in kort till st165 ECUn?

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Melkutt
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 09 dec 2009, 21:14:11
Bilmodell: Ingen japs men en amazon kombi
Årsmodell: 1967
PostOrt: Gotland/Guldrupe
Land (Country): Swäden!
Företagsnamn: M-Speed.se
Kontaktperson: Melka

Finns det nått plug in kort till st165 ECUn?

Inlägg av Melkutt »

Hejsan.

Finns det nå plug in kort till org ecun till en st165?
Alltså ett kort som man kopplar in i ecun så man kan mappa om org boxen?

Skall nog hjälpa iceman07 här på forumet med en MS konvnetering men jag kom till å klura på att det kanske finns nått plug in kort, hade vart sjukt mycke smidigare än att byta system helt, sen så finns det många fördelar att mappa mot en lmm än mot mapsensor.

Piggy back är inte att tänka på, ratar det systemet!

Så vad sägse ni toya fans? e inbiten volvo fanatiker så jag är inte hemma på denna fronten.
Kasta nu inte ut mig för att jag e en volvo fikus :shifty:
Användarens profilbild
Simon
Inlägg: 79
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 22:32:51
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Lidköping
Land (Country): Sverige
Ort: Lidköping

Re: Finns det nått plug in kort till st165 ECUn?

Inlägg av Simon »

Jag har inte hört om nån som mappat om org.box därmed inte sagt att det inte går.

Jag hade gått på ett ms direkt om man har erfarenhet av det.
Har ingen erfarenhet av att mappa mot lmm, vad är fördelen? Tycker mest det är skönt att bli av med dem :)
Användarens profilbild
nikwal
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 16:54:49
Bilmodell: celica supra
Årsmodell: 1984
PostOrt: västerås
Land (Country): sweden

Re: Finns det nått plug in kort till st165 ECUn?

Inlägg av nikwal »

Jag har sett på nåt forum att man labbat med det, jag antar att det går ut på ungefär samma sak som dom gör på 7m ecu, läser ur innehållet via en serieport med ett speciellt program i ett externt prom, dumpar över det på ett externt flashminne (eller ram för den delen för att kunna mappa on the fly sas), bootar cpu'n i läge för externt prom och loosar då hela portA och B (där typ, alla signaler går in och ut) och är då tvungen att återskapa dom registrena via addresser externt.. Men det är nog ett BRA tag med labbande kvar innan det når folket(iaf på 7m), men jag tror boxarnas uppbyggnad borde vara rätt lika som 3S, dock en annan cpu..
E85 wants to be free!
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Finns det nått plug in kort till st165 ECUn?

Inlägg av Pipedreams »

Turbocenter kan göra det. Vet en mr2 med gen2 motor dom gjort det på.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Melkutt
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 09 dec 2009, 21:14:11
Bilmodell: Ingen japs men en amazon kombi
Årsmodell: 1967
PostOrt: Gotland/Guldrupe
Land (Country): Swäden!
Företagsnamn: M-Speed.se
Kontaktperson: Melka

Re: Finns det nått plug in kort till st165 ECUn?

Inlägg av Melkutt »

Simon skrev:Jag har inte hört om nån som mappat om org.box därmed inte sagt att det inte går.

Jag hade gått på ett ms direkt om man har erfarenhet av det.
Har ingen erfarenhet av att mappa mot lmm, vad är fördelen? Tycker mest det är skönt att bli av med dem :)
Jo jag har erfarenhet av MS, har byggt/monterat/mappat några bilar.
Man har en fördel med lmm när man har en höglftande kam med lågt vakum, sen så är det även en klar fördel när man har separata spjäll, men då börjar det bli lite överkurs ;)
nikwal skrev:Jag har sett på nåt forum att man labbat med det, jag antar att det går ut på ungefär samma sak som dom gör på 7m ecu, läser ur innehållet via en serieport med ett speciellt program i ett externt prom, dumpar över det på ett externt flashminne (eller ram för den delen för att kunna mappa on the fly sas), bootar cpu'n i läge för externt prom och loosar då hela portA och B (där typ, alla signaler går in och ut) och är då tvungen att återskapa dom registrena via addresser externt.. Men det är nog ett BRA tag med labbande kvar innan det når folket(iaf på 7m), men jag tror boxarnas uppbyggnad borde vara rätt lika som 3S, dock en annan cpu..
Det är inget alternativ iaf, hehe.
Det går också (antar jag) att plocka loss hela chipet och ladda ur det (om inehållet inte är kryptert), men då finns det inte möjlighet till att mappa i realtid, då är det att ändr och återmontera hela tiden som gäller :lol:
Pipedreams skrev:Turbocenter kan göra det. Vet en mr2 med gen2 motor dom gjort det på.
Men det är inget alternativ.
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Finns det nått plug in kort till st165 ECUn?

Inlägg av Cyrix »

Det är inte så enkelt som att bara löda ur chippet på en 3S ECU. Minne och CPU är nämligen samma krets.
Finns dock extra kort att bygga in i ECUn, som ersätter original minne och CPU från Techtom, men dom är ganska dyra och du är fortfarande fast med original LMM mm.
Bästa är nog att köpa ett MS eller annat sprut.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Melkutt
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 09 dec 2009, 21:14:11
Bilmodell: Ingen japs men en amazon kombi
Årsmodell: 1967
PostOrt: Gotland/Guldrupe
Land (Country): Swäden!
Företagsnamn: M-Speed.se
Kontaktperson: Melka

Re: Finns det nått plug in kort till st165 ECUn?

Inlägg av Melkutt »

Okej, googlade på Techtom och kom fram till att det var sketa dyrt och jätte jobbigt att mappa.
Kollade visserligen bara på en länk, men vad jag såg så skrev man direkt till adressen, alltså man ser inte vad man pillar med utan att man måste veta vad varje adress går till, så det alternativet gick bort feting fort :eh:
Men man blev nyfiken så jag skall nog ta en google runda ikväll över en wirre eller tre!

Men jag fick se att DIY Autotune hade the shit!

PnP box till celica har jag inte sett innan med MS, men sen så är jag inte laggd åt det hållet heller så det är inte de första jag kollar efter :lol:

Jaja, det underlättar rätt mycket, slippa bygga ny stam.
Nu är det till nästa stora problem, det är en optisk triggers i fördelaren på cälikan som kan ställa till problem, har bara mappat bilar med induktiv och hall givare förut.
Nån här inne som har det fått att fungera klokt?

Annars så blir det hall på veven, simpelt men effektivt!
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Finns det nått plug in kort till st165 ECUn?

Inlägg av Pipedreams »

Det är induktiva givare i fördelaren.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Melkutt
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 09 dec 2009, 21:14:11
Bilmodell: Ingen japs men en amazon kombi
Årsmodell: 1967
PostOrt: Gotland/Guldrupe
Land (Country): Swäden!
Företagsnamn: M-Speed.se
Kontaktperson: Melka

Re: Finns det nått plug in kort till st165 ECUn?

Inlägg av Melkutt »

Jaha :oops:
Men var det inte nån speciell lösning på den triggern?
Skriv svar