fråga om toppackning och andara uppgraderingar till mr2-93

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

fråga om toppackning och andara uppgraderingar till mr2-93

Inlägg av kribbe »

hej tänkte kolla om någon vet vad det är för tjocklek på original toppackning till mr2-93 turbo.

eller får man någorlunda rätt mått om man mäter den gamla när man plockar isär motorn.

hade tänk att köpa en ståltoppackning från japtuning så att man känner sig lite säkrare när man gasar på (den kostar ju ändå bara några hundralappar till)

sen undrar jag om jag bör byta till bättre kolvar och stakar redan nu. bilen är lite upptrimad (250 motor hästar och 215 på hjulen) eller är där en bit kvar i trimningen tills man behöver byta det.
jag har i inte precis planerat in att trimma motorn mer dom närmaste åren. Men motorn ska plockas isär och renoveras i vilket fall som helst.


Och är där någon som kommer på några andra tips som man bör göra på motorn nu när den ska plockas isär så kom gärna med förslag.
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: fråga om toppackning och andara uppgraderingar till mr2-93

Inlägg av Toyspeed »

Beror ju på lite vilken Generation på Motor du har, Men annars måste jag säga att Toyotas original stålpackning till Gen 3 är nog en av dom bästa som finns på marknaden.
Jag kör Toyota original Gen 3 stålpackning i min maskin, Och den levererar nånstans mellan 500-550hk

Så lägg inte pengar på nån flashig HKS eller liknande om du inte känner för att bränna av lite pengar i onödan.
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: fråga om toppackning och andara uppgraderingar till mr2-93

Inlägg av kribbe »

jag har gen-2 motorn.

men e det så pass att den redan har ståltoppackning
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: fråga om toppackning och andara uppgraderingar till mr2-93

Inlägg av Larco »

Gen2 har inte stålpackning original.
Gen3 har stålpackning original.

Stakarna behöver du inte byta de är väldigt hållbara! Men att byta kolvarna till smidda är ingen dum idé om du ska fortsätta att trimma då originalen är lite känsliga. Men går du inte längre än 250hk så ska originalen klara sig rätt bra tror jag. Har hörttalas om vissa som har klämt ur 400-500hk med nya originaldelar men säkerligen är livslängden väldigt kort då! Över 300 hk på en gammal maskin som våra skulle jag definitivt överväga smidda kolvar. Racevevlager skulle jag också överväga då de blir hamrade välsigt hårt och tappar spänsten snabbt annars.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: fråga om toppackning och andara uppgraderingar till mr2-93

Inlägg av kribbe »

Larco skrev:Gen2 har inte stålpackning original.
Gen3 har stålpackning original.

Stakarna behöver du inte byta de är väldigt hållbara! Men att byta kolvarna till smidda är ingen dum idé om du ska fortsätta att trimma då originalen är lite känsliga. Men går du inte längre än 250hk så ska originalen klara sig rätt bra tror jag. Har hörttalas om vissa som har klämt ur 400-500hk med nya originaldelar men säkerligen är livslängden väldigt kort då! Över 300 hk på en gammal maskin som våra skulle jag definitivt överväga smidda kolvar. Racevevlager skulle jag också överväga då de blir hamrade välsigt hårt och tappar spänsten snabbt annars.

jag tackar för detta utförliga och bra svaret Larco
Skriv svar