Motorrenovering av en MR2 Turbo -91 med bekymmer

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Motorrenovering av en MR2 Turbo -91 med bekymmer

Inlägg av Cyrix »

Mr Tvau skrev:Då var AC-kompressorn mer eller mindre i hamn tack vare knobbo!

Men så till nästa bekymmer!
Iom att jag har köpt en GT30 turbo med intern wastegate så bara antar jag att man måste byta ut den gamla wastegateklockan mot en starkare som även den ska klara typ 400hk... Någon som vet vad det ska vara för någon och hur den ska monteras??? Har aldrig sysslat med "wastegate:ar" förr så jag har absolut ingen aning och de klockor som jag hittar är bara till för externa wastegate:ar...

Sen undrar jag om någon vet hur långt original spridare, bränslepump och bränsletrycksregulator håller... Orkar dom förse motorn med soppa till 400hk??

Mvh
Joel Williamsson

Externa wastegatear har inga vakumklockor...
original soppasystem räcker till ca 270hk
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Mr Tvau
Inlägg: 17
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 18:42:57
Bilmodell: MR2 Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Ängelholm
Ort: Ängelholm

Re: Motorrenovering av en MR2 Turbo -91 med bekymmer

Inlägg av Mr Tvau »

Men principen måste väl vara samma på en extern wastegate, med en vakuumklocka ovanpå ventilen? eller är jag fel ute?

Oavsett så var köper man vakuumklockor? är inte precis något man har sett någonstans...

Om man ska uppgradera soppasystemet, vad ska man byta då? Är det bara pump, BTR och spridare som man bör byta eller är det något mer?
Knobbo
Inlägg: 53
Blev medlem: sön 23 aug 2009, 17:07:14
Bilmodell: Mr2 turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Motala
Land (Country): sverige

Re: Motorrenovering av en MR2 Turbo -91 med bekymmer

Inlägg av Knobbo »

Tjena,

Hoppas du får njuta av kylan i sommar =)
Kan ta lite bilder på hur det ser ut på min turbo, kör med samma, har en 1,4 bars klocka.
Om du inte hinner lösa det innan helgen.

/Knobbo
Mr Tvau
Inlägg: 17
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 18:42:57
Bilmodell: MR2 Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Ängelholm
Ort: Ängelholm

Re: Motorrenovering av en MR2 Turbo -91 med bekymmer

Inlägg av Mr Tvau »

Det ska nutas av kylan i massor vill jag lova!! =)

Det får du hemskt gärna göra! Jag köpte oxå en 1,4 bars klocka nu, hittade den på GIK... Kunde vara bra att se hur du har löst infästningen av klockan...

Kör du oxå med GT30 turbo? Isf antar jag att du har bytat downpipen oxå... Fick min DP idag och insåg att utaget för lamdasonden tar i oljefiltret... Måste man flytta oljefiltret?

// Joel
Impreza
Inlägg: 172
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 13:24:16
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1995

Re: Motorrenovering av en MR2 Turbo -91 med bekymmer

Inlägg av Impreza »

Mr Tvau skrev:Det ska nutas av kylan i massor vill jag lova!! =)

Det får du hemskt gärna göra! Jag köpte oxå en 1,4 bars klocka nu, hittade den på GIK... Kunde vara bra att se hur du har löst infästningen av klockan...

Kör du oxå med GT30 turbo? Isf antar jag att du har bytat downpipen oxå... Fick min DP idag och insåg att utaget för lamdasonden tar i oljefiltret... Måste man flytta oljefiltret?

// Joel
Verkar som du fått gen3 downpipe då (?)
Gen3 har oljefiltret i tråget nämligen. kolla så downpipen kommer i centrum under tråget . Gen3 har nämligen turbo anslutningen på grenröret flyttat mer mot växellådan. o då får du downpipen mer åt växellådan också.

Har du bytt kolvar o sånt med eller kör du original?
Såg att du skrev renovering därför jag undrar. Kör du original är det väl inte så smart o försöka o få ut 400hk.
/ Dennis
12,98sek, 179,16km/h strippen.nu
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix :D
Mr Tvau
Inlägg: 17
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 18:42:57
Bilmodell: MR2 Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Ängelholm
Ort: Ängelholm

Re: Motorrenovering av en MR2 Turbo -91 med bekymmer

Inlägg av Mr Tvau »

Ajfan! Dp:n går ganska precis mitt under oljetråget precis brevid "uppsamlings sidan" på tråget där silen sitter (typ)... Men problemet borde vara avhjälpt genom att flytta oljefiltret med hjälp av ett relocation kit, eller?

Nej, jag kör inte original... Jag kör med smidda kolvar och H-profilstakar i ett nyborrat och o-ringat block... så dom bitarna ska nog klara dom 400, hoppas jag...

// Joel
Mr Tvau
Inlägg: 17
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 18:42:57
Bilmodell: MR2 Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Ängelholm
Ort: Ängelholm

Re: Motorrenovering av en MR2 Turbo -91 med bekymmer

Inlägg av Mr Tvau »

Känner att det kanske går lite långt mellan uppdateringarna men...

Det blev ett relocationkit så var allt löst, så nu är allt på plats och motor och bil är lämnat på verkstad för iläggning!

Men nu uppkommer lite mer frågor!
MAP-sensorn som följde med mitt Apexi Power FC sprut, var och hur ska den monteras?
Finns det någon som har någon form av grundmapp som man skulle kunna få så att man kan starta upp efter att man bytat spridare och motorstyrning?
Om man ska montera en extra vattentemp. mätare vilken slang ska man då montera den på? för jag antar att toyota själva har valt bästa platsen att montera originalgivare på men eftersom att jag innan motorrenoveringen lyckades koka motorn typ 3ggr pågrund av att temp.mätaren inte gav utslag så skulle jag vilja ha den på ett bättre ställe där det alltid står vatten även om bilen kokar...

// Joel
Skriv svar