4AGE + Turbo?

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Användarens profilbild
scape_2_paradise
Inlägg: 174
Blev medlem: tor 27 aug 2009, 22:28:16
Bilmodell: Celica GT4, RWD Starlet
Årsmodell: 1990
PostOrt: 33033
Land (Country): Hillerstorp
Företagsnamn: racesetup
OrgNr: 8905267434
Kontaktperson: carl-erik

4AGE + Turbo?

Inlägg av scape_2_paradise »

Vad tycker ni om 4AGE + Turbo?

Tänker turbokonventera min corolla CS.
Går det göra en snikvarriant av följande spec?

Turbo CT26 från gt4 st 165.
Ställbar BTR.
Bygga eget grenrör.
Dubbla, eller ev grövre toppackning.
FMIC från saab 9000.

Är en otroligt simpel "Snik" varriant.

Behöver jag ett piggyback, eller räcker det att ge
honom mer soppa och ställa tändningen manuellt?
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: 4AGE + Turbo?

Inlägg av Cyrix »

En CT26a är ju lite jobbig med tanke på att den har konstiga flänsar, men visst, har du redan turbon och orkar fila fläsnar själv, så blir det ju billigt.

Grenrör med T3(och kanske T25) fläns lär finnas rätt billigt på Ebay.

Toppackning hade jag skippat, hellre konverterat till E85 ifall spikningar blir ett problem.

Piggyback eller Megasquirt(eller annat sprut) lär ju vara nödvändigt om du ska ladda mer än jättelite.
BTR kan väl få soppan att räcka till något hg laddtryck, sedan kommer du behöva mer soppa.
En wallbro pump och en extra spridare innan spjället alternativt byta till större spridare.

Med en sån här http://www.creatix.se/Shop/Page/Art/pgA ... p?iId=1713 piggyback har en kompis turbo och E85 konverterat en Peugot 205 gti med 1,8 kg laddtryck och en extra 1600cc spridare innan spjället. Det funkar men det är lite svårmappat och är nog mer lämpligt för lite mindre effekter. Men bilen funkar ju iaf ibland, även om i stort sett allt gått sönder någon gång.

Själv hade jag nog valt ett Megasquirt, blir billigare och bättre, men är mer jobb att installera.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Användarens profilbild
scape_2_paradise
Inlägg: 174
Blev medlem: tor 27 aug 2009, 22:28:16
Bilmodell: Celica GT4, RWD Starlet
Årsmodell: 1990
PostOrt: 33033
Land (Country): Hillerstorp
Företagsnamn: racesetup
OrgNr: 8905267434
Kontaktperson: carl-erik

Re: 4AGE + Turbo?

Inlägg av scape_2_paradise »

Målet är att kunna ladda 0,6 Bar.
Då borde jag ha en effekt på närmare 180hkr :)

Flänsar fräser jag ut utan problem ;)
Funderar på om jag kan montera 440cc spridare från st 165
och köra etanol?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: 4AGE + Turbo?

Inlägg av Dale »

scape_2_paradise skrev:Då borde jag ha en effekt på närmare 180hkr :)
Sånna 4A-GE motorer finns redan som levererar de utan turbo. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
scape_2_paradise
Inlägg: 174
Blev medlem: tor 27 aug 2009, 22:28:16
Bilmodell: Celica GT4, RWD Starlet
Årsmodell: 1990
PostOrt: 33033
Land (Country): Hillerstorp
Företagsnamn: racesetup
OrgNr: 8905267434
Kontaktperson: carl-erik

Re: 4AGE + Turbo?

Inlägg av scape_2_paradise »

Cyrix skrev:En CT26a är ju lite jobbig med tanke på att den har konstiga flänsar, men visst, har du redan turbon och orkar fila fläsnar själv, så blir det ju billigt.

Grenrör med T3(och kanske T25) fläns lär finnas rätt billigt på Ebay.

Toppackning hade jag skippat, hellre konverterat till E85 ifall spikningar blir ett problem.

Piggyback eller Megasquirt(eller annat sprut) lär ju vara nödvändigt om du ska ladda mer än jättelite.
BTR kan väl få soppan att räcka till något hg laddtryck, sedan kommer du behöva mer soppa.
En wallbro pump och en extra spridare innan spjället alternativt byta till större spridare.

Med en sån här http://www.creatix.se/Shop/Page/Art/pgA ... p?iId=1713 piggyback har en kompis turbo och E85 konverterat en Peugot 205 gti med 1,8 kg laddtryck och en extra 1600cc spridare innan spjället. Det funkar men det är lite svårmappat och är nog mer lämpligt för lite mindre effekter. Men bilen funkar ju iaf ibland, även om i stort sett allt gått sönder någon gång.

Själv hade jag nog valt ett Megasquirt, blir billigare och bättre, men är mer jobb att installera.

Tack för ditt utförliga svar. Blir troligen att köra med 440cc spridare och CT26 från Celica GT4 ST165. Blir nog att köra etanol och Piggyback eller Megasquirt.

Men då kommer min földrfåga. Finns det någon som kan hjälpa mig att montera och mappa bilen med Piggyback eller Megasquirt. Jag betalar såklart!!!
Hör av dig, du som är duktig och vill hjälpa mig!
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: 4AGE + Turbo?

Inlägg av Jonex »

Näähh, ingen turbo på en 4-AGE.. Rally-corollorna från Finland går som f-n och det är 4-AGE med vassa kammar, bättre bränsletillförsel och bättre avgassystem.

En sån maskin är nog mycket roligare än en lågtrycksmaskin.
För övrigt tror jag det är båda lättare och billigare att vässa den.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: 4AGE + Turbo?

Inlägg av Hemiyoda »

Turbo på 4A-GE = tummen upp
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: 4AGE + Turbo?

Inlägg av Larco »

Kan man inte slänga på ett helt st165sprut då? :D
Det styrsväl ändå mestadels av luftmängdsmätaren :)
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
scape_2_paradise
Inlägg: 174
Blev medlem: tor 27 aug 2009, 22:28:16
Bilmodell: Celica GT4, RWD Starlet
Årsmodell: 1990
PostOrt: 33033
Land (Country): Hillerstorp
Företagsnamn: racesetup
OrgNr: 8905267434
Kontaktperson: carl-erik

Re: 4AGE + Turbo?

Inlägg av scape_2_paradise »

Nu har allt drömmande kommit igång på allvar!
Har fixat ett stort garage jag kan vara i.

Spec enligt plan.

Köpa grenrör på ebay.
Volvo 850R snurra
Volvo gröna spridare
Saab 900 bränslepump (som sitter på k-jettronic)
Saab 9000 IC
Piggyback Megasquirt
E85
----------------------------------------------------------

Motorn ska inte öppnas.
Jag har ett effektmål på 220hkr

----------------------------------------------------------
Användarens profilbild
MagnusS
Inlägg: 400
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
Bilmodell: AW11
Årsmodell: 1985
PostOrt: Nybro
Land (Country): Sverige
Ort: Svalehult
Kontakt:

Re: 4AGE + Turbo?

Inlägg av MagnusS »

Detta ska följas med intresse:D
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Skriv svar