Byte motor Corolla 4A-F till 4A-FE?

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Byte motor Corolla 4A-F till 4A-FE?

Inlägg av Nizzehult »

Har en schysst motor av typen 4A-FE - ja förresten en hel donartorbil med ECU'er och allt. En 90'a. På väg till skroten men motor + låda är urplockad.
Är det genomförbart att byta ut en 4A-F spis mot denna utan att man ställs inför 1000 problem?
Har en 88'a på gång med denna uppsättning men tycker att 4A-Fe'n är mycket trevligare. Den har ju single-point inprutning så man kanske slipper byta bränslepump? Men hur är det med elektroniken och annat? För att inte tala om besiktningen?
Tar man sig vatten över huvudet eller är det någon som har provat detta?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Byte motor Corolla 4A-F till 4A-FE?

Inlägg av Johnny Blade »

Visst blir det lite pill med elen.Plocka även tanken från 90'an. där sitter soppapumpen,4A-F har bara en mekanisk pump på motorn (ingen singel point).
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Byte motor Corolla 4A-F till 4A-FE?

Inlägg av Nizzehult »

OK men "lite pill" är ju en ganska subjektiv upplevelse...
Vad behöver man rädda från den skrotade bilen? Tanken hade jag en aning om men det är tyvärr olika karosser (Hatchback vs Liftback).
Motorn + låda från den skrotade bilen är urlyft och då kapades elhärvan vid torpeden - fanns inga snabbkontakter. Katastrof eller gör inget?
Men vad exakt behöver räddas och var finns dessa delar? Och: är det värt jobbet?? Är det realistiskt att göra det på en dag i ett vanligt garage?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
nikwal
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 16:54:49
Bilmodell: celica supra
Årsmodell: 1984
PostOrt: västerås
Land (Country): sweden

Re: Byte motor Corolla 4A-F till 4A-FE?

Inlägg av nikwal »

Med kapad härva känns det ju lite tveksamt då. Glöm inte lambdasonden.

Lite pill innebär tex att leta upp lite olika spänningar för att koppla in tex efi reläena och bränslepumpsrelä på rätt ställe. sen när det är gjort är det ju bara att ta ett par signaler i taget från databoxens pinput och se till och mäta upp att dom sitter på rätt ställe.

Eftersom du verkar ha det mesta redan så kan det ju vara värt det tycker jag om man är beredd att offra lite tid på't. Besikningen tycker jag personligen borde vara glada om du gör en sån ansträngning för att minska utsläppen, dom borde nästan ge dig rabatt på priset hehe..
E85 wants to be free!
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Byte motor Corolla 4A-F till 4A-FE?

Inlägg av Dale »

Nizzehult skrev:Motorn + låda från den skrotade bilen är urlyft och då kapades elhärvan vid torpeden - fanns inga snabbkontakter. Katastrof eller gör inget?
Men vad exakt behöver räddas och var finns dessa delar? Och: är det värt jobbet?? Är det realistiskt att göra det på en dag i ett vanligt garage?
Följer du kabeln ett par decimetrar från torpedväggen inne i bilen så har du en låda som är bra att ha bland annat. Den sitter så du kan lossa en kontakt och dra ur kabeln fast de var ju innan ni klippte kabeln. :-/
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar