Större bromsar + topplockspackning i metall?

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Större bromsar + topplockspackning i metall?

Inlägg av KACE80 »

Jag har ett par undringar angående mina mindre planer till våren på min mr2:a..
Först så tänker jag gradera upp mig till lite större bromsar och undrar då om mina original bromsok räcker till?
Alltså om det är samma dimensioner på bromsoken på min 91:a som det är t ex på en 95:a? ( jag vet ju att de graderane upp dem ifrån fabrik lite senare )

Och sedan så går jag i funderingen på om jag skall skaffa mig en topplockspackning i metall?
De är ju SVINDYRA men kanske är de värda sitt pris...
Då jag kommer att lämna in bilen till Toyota för att montera topplockspackningen så vill man ju
inte att priset springer iväg allt för mycket och då undrar jag ju av naturliga skäl om man oftast behöver att plana toppen,
eller brukar den se fin ut?

Självklart så om nån här på forumet har plats kunskap och verktyg för detta jobb så hojta gärna till mig vid vårkanten :)
Användarens profilbild
Freddan
Inlägg: 183
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 21:22:10
Bilmodell: Celica GT-4 ST205
Årsmodell: 1995

Re: Större bromsar + topplockspackning i metall?

Inlägg av Freddan »

Angående topplockspackning, så passar väl den stålpackningen som sitter på St205?
Den ska väl hålla rätt så bra och kostar 6-700kr om jag inte minns fel..
Finns nog nån annan här på forumet som har mer koll ;)






Mvh Freddan
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Större bromsar + topplockspackning i metall?

Inlägg av Cyrix »

Kör med Toyotas original packning till gen3, kostar 600:- och byt gärna till ARP bultar samtidig, kostar ca 1500:-
Jag kan byta toppackning annars, skicka PM om du vill få ett fast pris på jobbet.
Dock kommer du behöva köra/frakta bilen till Göteborg och låta den stå här ca 3-4dagar, efersom toppen måste hinna planas innan den monteras tillbaka.

Angående bromsarna, så är det inte samma ok, på -91 och -95. Men ok och skvior passar rakt på ifrån den nyare. Bromssköldarn får du antingen ta bort, böja till så gott det går, eller skaffa dom nya större. På min bil tog jag bort bromssköldarna.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Större bromsar + topplockspackning i metall?

Inlägg av KACE80 »

Bra då vet jag gubbar :) ..
Det blir helt klart ett snack med dig ( Cyrix ) till våren, men jag kommer ju att kolla med Toyota först såklart då det blir med garanti
och så vidare.

Men jag såg någon som sålde bromsok här på forumet till en nyare mr2:a och jag misstänker att det var dessa som jag då behöver :? ..
Jag tror de var ganska billiga också, hmm får väl leta upp den annonsen:-)
Skriv svar