3SGTE vs 3SGE koppling

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: 3SGTE vs 3SGE koppling

Inlägg av Cyrix »

Tobbera skrev:Är det någon som vet tjockleken på en ny toyota original-lamell? Jag har fastnat lite i tanken att pucka om den med lösa puckar men jag vill ju inte att den ska bli för tjock så att det inte går att frikoppla ordentligt.

Bild

Om du ska sätta puckar på en original lamell, så får du först ta bort den gamla lamellytan, men jag tror lamellen kommer bli för klen.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Tobbera
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sweden
Ort: Helsingborg

Re: 3SGTE vs 3SGE koppling

Inlägg av Tobbera »

Jo, jag förstår att jag måste ta bort den gamla slitytan. Jag vill bara vara säker på att den nya färdiga produkten inte blir tjockare än vad en ny originallamell är för då antar jag att det blir svårt att frikoppla helt.
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: 3SGTE vs 3SGE koppling

Inlägg av Cyrix »

Tobbera skrev:Jo, jag förstår att jag måste ta bort den gamla slitytan. Jag vill bara vara säker på att den nya färdiga produkten inte blir tjockare än vad en ny originallamell är för då antar jag att det blir svårt att frikoppla helt.
Nä, det är inga problem, jag har kört med sinterlamell och original tryckplatta.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Tobbera
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sweden
Ort: Helsingborg

Re: 3SGTE vs 3SGE koppling

Inlägg av Tobbera »

Låter bra. Ska bli ett kul experiment det här...
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
Tobbera
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sweden
Ort: Helsingborg

Re: 3SGTE vs 3SGE koppling

Inlägg av Tobbera »

Har satt 8 keramiska ouckar på var sida av lamellen nu.
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: 3SGTE vs 3SGE koppling

Inlägg av Johannes Rydberg »

vad tror du om det då? har du provat? bild :roll:
Tobbera
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sweden
Ort: Helsingborg

Re: 3SGTE vs 3SGE koppling

Inlägg av Tobbera »

Enligt Dalhems så skall det funka bra med 8 på varje sida och resten original, annars hade jag inte vågat chansa. Nya motorn och kopplingen ska i bilen om nån vecka så då får vi svart på vitt.
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
Tobbera
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sweden
Ort: Helsingborg

Re: 3SGTE vs 3SGE koppling

Inlägg av Tobbera »

Såhär ser kopplingen ut. Nu sitter den i bilen som förhoppningsvis ska starta i veckan.

Bild Bild
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: 3SGTE vs 3SGE koppling

Inlägg av Johannes Rydberg »

gott kul detta. få se hur den funkar. kommer kanske göra likadant.
Tobbera
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sweden
Ort: Helsingborg

Re: 3SGTE vs 3SGE koppling

Inlägg av Tobbera »

Har provkört bilen ganska försiktigt och kopplingen fungerar super. Känns att den hugger betydligt aggressivare än originalet. Har dock inte provat någon kemikaze-start än så vi får se hur det fungerar under sommaren. Kopplingen är inte mer svårkörd än originalet heller.
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
Skriv svar