Nästa steg st185

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
OskarH
Inlägg: 35
Blev medlem: fre 16 okt 2009, 13:25:29
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Falun

Nästa steg st185

Inlägg av OskarH »

Hej!
Jag är ny här på forumet och köpte min första toyota för några veckor sedan, bilen är alltså en Celica GT4 -91 och jag måste säga att den är mycket roligare än bmw:n jag hade innan :)

Just nu sitter det 3" avgassystem, chipp och sportluftfilter på bilen, men jag tänkte fråga er vad nästa steg är att göra för att höjja effekten lite? är det ny intercooler som gäller? Laddtrycket är max 0.85bar, vågar man höja det lite till?

Hoppas att någon kan svara på mina frågor

MVH Oskar
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Nästa steg st185

Inlägg av amby »

Ta reda på vad som sitter på bilen mer exakt..Dom här bilarna går nämligen inte att chippa
Antagligen är det bara en liten dosa som höjer fulecuten..

Laddet kan du höja till 1bar om allt är som det ska.
Frontmonterad intercooler hjälper en hel del så det skulle jag rekomendera.
OskarH
Inlägg: 35
Blev medlem: fre 16 okt 2009, 13:25:29
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Falun

Re: Nästa steg st185

Inlägg av OskarH »

Tack för svaret! :)

Då var det som jag trodde. Jag tyckte också att det var lite skumt när förra ägaren sa att den var "chippad" men jag skulle tro att det som är gjort är att de har höjt fuelcuten. Jag har papper i bilen på det som är gjort och i de papprerna står det att det är STT i njurunda som har monterat en "modifierad elektronikenhet" (borde vara en enhet som ökar fuelcuten), justerat in tändningen till 19 grader f.ö.d, sett till att bränsletrycket är 2,6 bar och installerat en flödesrestriktor i wastegateklockans kontrolledning. 3" röret är byggt på plats hos ferrita.

om jag höjer ladtrycket 0,2bar till behöver jag höja bränsletrycket då med en justerbar bränsletrycksregulator?
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Nästa steg st185

Inlägg av amby »

original är la bränsletrycket runt 4bar...Men jag vet inte riktigt...Någon annan får nog svara på det...
Men om det var original skulle det inte vara några problem att öka till 1bar...
Skriv svar