Skillnad på 3sgte ventiler mellan gen2 och gen3?

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Användarens profilbild
behr
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:21:38
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hässleholm

Skillnad på 3sgte ventiler mellan gen2 och gen3?

Inlägg av behr »

Finns det någon skillnad mellan dom?
Ska beställa ferrea ventiler och enligt katalogen är ventilerna till 1990-1995, vilket jag tolkar som gen2. Min topp är gen3. Är det bara för dom inte har gen3 i USA eller är det någon viktig skillnad?

F1865P E 29 mm 6 mm 99.65 mm 3.5 mm 25º Flo. Stock size. Super Alloy
F1863P I 33.5 mm 6 mm 100.70 mm 3.5 mm 25º Super Flo. Stock size
Anders "Behr" Svanberg

ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Skillnad på 3sgte ventiler mellan gen2 och gen3?

Inlägg av Cyrix »

behr skrev:Finns det någon skillnad mellan dom?
Ska beställa ferrea ventiler och enligt katalogen är ventilerna till 1990-1995, vilket jag tolkar som gen2. Min topp är gen3. Är det bara för dom inte har gen3 i USA eller är det någon viktig skillnad?

F1865P E 29 mm 6 mm 99.65 mm 3.5 mm 25º Flo. Stock size. Super Alloy
F1863P I 33.5 mm 6 mm 100.70 mm 3.5 mm 25º Super Flo. Stock size

Om jag minns rätt, så är det faktiskt lite skillnad i längd, men helt säker är jag inte.
Har du inga lösa gen2 ventiler som du kan testa med? Om inte, säg till, så får du ett par st.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Skillnad på 3sgte ventiler mellan gen2 och gen3?

Inlägg av Pipedreams »

Det skiljer i längd ovanför spåret för knastret. Har för mig att det var gen3 som var ngt kortare. Så antingen lämnar man in alla ventilerna och får dom avslipade eller så kör man gen2 retainers med shimslösa lyftare från 2zz.

Jag har en komplett uppsättning annars som jag kan tänka mig att sälja, helst även med de dubbla ventilfjädrarna och aluretainers.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Användarens profilbild
behr
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:21:38
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hässleholm

Re: Skillnad på 3sgte ventiler mellan gen2 och gen3?

Inlägg av behr »

Jo, längden är fel... Enligt gen3 BGBn:
I 99.80 - 100.20mm (100.00 standard?)
E 98.55 - 99.25mm (98.60 standard?)

gen2:
I 105.50 (måste vara fel??? 100.55 är mer sannolikt)
E 99.55

Det borde gå att slipa av skaften, om nu knasterna sitter på samma ställe.

Gen 2 lyftare är 28mm (även 2zz??), gen 3 är 31mm så det funkar nog inte. Annars hade det varit det bästa alternativet...

Vad är det man måste göra för att få i dubbla ventilfjädrar? Minns inte hur det ser ut där nere. Är det bara styrningen som är i vägen eller är det någon del av själva toppen som måste fräsas?
Anders "Behr" Svanberg

ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Skillnad på 3sgte ventiler mellan gen2 och gen3?

Inlägg av Pipedreams »

Gen2 insugsventil är 100,50mm.

Du har nog blandat ihop lyftarstorlekarna. Gen1 3S har 28mm, Gen2 och 3 har 31mm men gen3 har shimsen under lyftaren och gen2 har shimset över. Shimsen till gen2 däremot är 28mm i diameter. Det är inte 2zz lyftare man använder då den har vipparmar. Det ska vara 1zz och 3zz och de är 31mm, kontrollmätte precis på dom här på jobbet.

Har faktiskt inte kollat om det behövs något större ingrepp för de dubbla ventilfjädrarna men jag har för mig att man bara måste ta bort ventiltätningen för att få dit sätet för den inre fjädern om ens det.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Användarens profilbild
behr
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:21:38
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hässleholm

Re: Skillnad på 3sgte ventiler mellan gen2 och gen3?

Inlägg av behr »

Mina konstiga siffror är från gen2 BGBn...

Så då ska det gå att använda shimslösa lyftare och gen2 delar, låter ju bra.

Klas fick fräsa runt ventilerna. Vet inte vilka fjädrar han använder dock:
http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... 6&start=10
Anders "Behr" Svanberg

ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Skillnad på 3sgte ventiler mellan gen2 och gen3?

Inlägg av Pipedreams »

I monteringsanvisningen för sätena för den inre fjädern står det bara att dom ska monteras före ventiltätningarna. Så det krävs ingen bearbetning av toppen.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Skriv svar