Finns det någon skillnad mellan dom?
Ska beställa ferrea ventiler och enligt katalogen är ventilerna till 1990-1995, vilket jag tolkar som gen2. Min topp är gen3. Är det bara för dom inte har gen3 i USA eller är det någon viktig skillnad?
F1865P E 29 mm 6 mm 99.65 mm 3.5 mm 25º Flo. Stock size. Super Alloy
F1863P I 33.5 mm 6 mm 100.70 mm 3.5 mm 25º Super Flo. Stock size
Skillnad på 3sgte ventiler mellan gen2 och gen3?
Skillnad på 3sgte ventiler mellan gen2 och gen3?
Anders "Behr" Svanberg
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
- Cyrix
- Inlägg: 622
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Göteborg
- Land (Country): Sverige
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Skillnad på 3sgte ventiler mellan gen2 och gen3?
behr skrev:Finns det någon skillnad mellan dom?
Ska beställa ferrea ventiler och enligt katalogen är ventilerna till 1990-1995, vilket jag tolkar som gen2. Min topp är gen3. Är det bara för dom inte har gen3 i USA eller är det någon viktig skillnad?
F1865P E 29 mm 6 mm 99.65 mm 3.5 mm 25º Flo. Stock size. Super Alloy
F1863P I 33.5 mm 6 mm 100.70 mm 3.5 mm 25º Super Flo. Stock size
Om jag minns rätt, så är det faktiskt lite skillnad i längd, men helt säker är jag inte.
Har du inga lösa gen2 ventiler som du kan testa med? Om inte, säg till, så får du ett par st.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
-
- Sponsor
- Inlägg: 837
- Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
- Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
- Årsmodell: 97
- PostOrt: Ludvika
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Håkan
- Ort: Ludvika
Re: Skillnad på 3sgte ventiler mellan gen2 och gen3?
Det skiljer i längd ovanför spåret för knastret. Har för mig att det var gen3 som var ngt kortare. Så antingen lämnar man in alla ventilerna och får dom avslipade eller så kör man gen2 retainers med shimslösa lyftare från 2zz.
Jag har en komplett uppsättning annars som jag kan tänka mig att sälja, helst även med de dubbla ventilfjädrarna och aluretainers.
Jag har en komplett uppsättning annars som jag kan tänka mig att sälja, helst även med de dubbla ventilfjädrarna och aluretainers.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Re: Skillnad på 3sgte ventiler mellan gen2 och gen3?
Jo, längden är fel... Enligt gen3 BGBn:
I 99.80 - 100.20mm (100.00 standard?)
E 98.55 - 99.25mm (98.60 standard?)
gen2:
I 105.50 (måste vara fel??? 100.55 är mer sannolikt)
E 99.55
Det borde gå att slipa av skaften, om nu knasterna sitter på samma ställe.
Gen 2 lyftare är 28mm (även 2zz??), gen 3 är 31mm så det funkar nog inte. Annars hade det varit det bästa alternativet...
Vad är det man måste göra för att få i dubbla ventilfjädrar? Minns inte hur det ser ut där nere. Är det bara styrningen som är i vägen eller är det någon del av själva toppen som måste fräsas?
I 99.80 - 100.20mm (100.00 standard?)
E 98.55 - 99.25mm (98.60 standard?)
gen2:
I 105.50 (måste vara fel??? 100.55 är mer sannolikt)
E 99.55
Det borde gå att slipa av skaften, om nu knasterna sitter på samma ställe.
Gen 2 lyftare är 28mm (även 2zz??), gen 3 är 31mm så det funkar nog inte. Annars hade det varit det bästa alternativet...
Vad är det man måste göra för att få i dubbla ventilfjädrar? Minns inte hur det ser ut där nere. Är det bara styrningen som är i vägen eller är det någon del av själva toppen som måste fräsas?
Anders "Behr" Svanberg
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
-
- Sponsor
- Inlägg: 837
- Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
- Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
- Årsmodell: 97
- PostOrt: Ludvika
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Håkan
- Ort: Ludvika
Re: Skillnad på 3sgte ventiler mellan gen2 och gen3?
Gen2 insugsventil är 100,50mm.
Du har nog blandat ihop lyftarstorlekarna. Gen1 3S har 28mm, Gen2 och 3 har 31mm men gen3 har shimsen under lyftaren och gen2 har shimset över. Shimsen till gen2 däremot är 28mm i diameter. Det är inte 2zz lyftare man använder då den har vipparmar. Det ska vara 1zz och 3zz och de är 31mm, kontrollmätte precis på dom här på jobbet.
Har faktiskt inte kollat om det behövs något större ingrepp för de dubbla ventilfjädrarna men jag har för mig att man bara måste ta bort ventiltätningen för att få dit sätet för den inre fjädern om ens det.
Du har nog blandat ihop lyftarstorlekarna. Gen1 3S har 28mm, Gen2 och 3 har 31mm men gen3 har shimsen under lyftaren och gen2 har shimset över. Shimsen till gen2 däremot är 28mm i diameter. Det är inte 2zz lyftare man använder då den har vipparmar. Det ska vara 1zz och 3zz och de är 31mm, kontrollmätte precis på dom här på jobbet.
Har faktiskt inte kollat om det behövs något större ingrepp för de dubbla ventilfjädrarna men jag har för mig att man bara måste ta bort ventiltätningen för att få dit sätet för den inre fjädern om ens det.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Re: Skillnad på 3sgte ventiler mellan gen2 och gen3?
Mina konstiga siffror är från gen2 BGBn...
Så då ska det gå att använda shimslösa lyftare och gen2 delar, låter ju bra.
Klas fick fräsa runt ventilerna. Vet inte vilka fjädrar han använder dock:
http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... 6&start=10
Så då ska det gå att använda shimslösa lyftare och gen2 delar, låter ju bra.
Klas fick fräsa runt ventilerna. Vet inte vilka fjädrar han använder dock:
http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... 6&start=10
Anders "Behr" Svanberg
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
-
- Sponsor
- Inlägg: 837
- Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
- Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
- Årsmodell: 97
- PostOrt: Ludvika
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Håkan
- Ort: Ludvika
Re: Skillnad på 3sgte ventiler mellan gen2 och gen3?
I monteringsanvisningen för sätena för den inre fjädern står det bara att dom ska monteras före ventiltätningarna. Så det krävs ingen bearbetning av toppen.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374