Lugna ner dig lite nu Jon, din bil är väl inte heller direkt laglig...Jonex skrev:Åhh jag blir så trött på detta...
Är det inte 10% man får öka effekten med...?
Om man ska hårddra det är borde 200 hk vara helt och hållet möjligt på st182. Om man laddar 0,4 bar har man 1,4 bar absoluttryck som verkar. Original är det 156hk med 1bar absoluttryck. 0,4 bar laddtryck får man i teorin 156hk X 1,4 = 218 hk. Sen tar nog motorn tillbaka lite när den får jobba mot avgasturbinen.
Bränslesystemet som är utrustat med 295cc spridare räcker till 295 / 5,6 X 4 = 203hk på 100% duty och med en liten justering med bränsletrycksregulator kan man oftast utan problem pressa ytterligare 10% ur spridarna. På så vis kan man avlasta spridarna en aning eftersom det inte är hälsosamt för dem att gå på 100%. Det borde då ge 203hk på 91% duty.
OBS detta är bara teori och verkligheten är nog några hästar färre om man inte är en jäkel på att få till det. Men det visar att det inte är omöjligt.
Nu är det ju dock så att insprutningen slår bakut om man går över 0,3bars laddtryck som jag har förstått det på st182 då det troligen är där det bottnar. Har man bara en bränsletrycksregulator så man kan justera upp bränsletrycket lite. kan man använda sig av en pysventil (av dawes-typ med kula & fjäder) som pyser ut liiite liiite tryck så mapsensorn aldrig ser med än 0,3bar. eller så kanske man kan sätta en vridpot/zenerdiod på signalkabeln från mapsensorn som begränsar signalen elektronsikt.
Toppackningen tror jag inte är något bekymmer. Man skulle kunna dra åt topplocksbultarna några NM extra också om man är orolig.
Viktigast är nog att man backar tändningen och håller den på en lagom nivå så motorn inte spikar sönder kolvarna. Vilket man kan göra genom att vrida fördelaren. Bäst vore ju dock ett piggyback.
Intercooler är ett måste men man kan hitta billiga och effektiva Saab-intercoolers begagnat. Med vatteninsprut också tror jag nog att man t o m kan köra med originaltändförställning.
Jag tror att man kan få till en vedbo-konvertering för 5-6000kr men sen ska man ju helst ha en bredbandslambda o så.
200hk tror jag att man kan sniffa på om man gör det bra men räkna med aningen lite mindre.
Men man ska veta att en turbokonvertering är inte helt enkel om man inte har full koll. Det är LÄTT att skicka kolvarna till kolvhimlen med för mycket tändning eller för snål bränsleblandning...