Turbo till 3s-ge celica

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Turbo till 3s-ge celica

Inlägg av Larco »

Jonex skrev:Åhh jag blir så trött på detta...
Lugna ner dig lite nu Jon, din bil är väl inte heller direkt laglig...
Är det inte 10% man får öka effekten med...?


Om man ska hårddra det är borde 200 hk vara helt och hållet möjligt på st182. Om man laddar 0,4 bar har man 1,4 bar absoluttryck som verkar. Original är det 156hk med 1bar absoluttryck. 0,4 bar laddtryck får man i teorin 156hk X 1,4 = 218 hk. Sen tar nog motorn tillbaka lite när den får jobba mot avgasturbinen.

Bränslesystemet som är utrustat med 295cc spridare räcker till 295 / 5,6 X 4 = 203hk på 100% duty och med en liten justering med bränsletrycksregulator kan man oftast utan problem pressa ytterligare 10% ur spridarna. På så vis kan man avlasta spridarna en aning eftersom det inte är hälsosamt för dem att gå på 100%. Det borde då ge 203hk på 91% duty.

OBS detta är bara teori och verkligheten är nog några hästar färre om man inte är en jäkel på att få till det. Men det visar att det inte är omöjligt.

Nu är det ju dock så att insprutningen slår bakut om man går över 0,3bars laddtryck som jag har förstått det på st182 då det troligen är där det bottnar. Har man bara en bränsletrycksregulator så man kan justera upp bränsletrycket lite. kan man använda sig av en pysventil (av dawes-typ med kula & fjäder) som pyser ut liiite liiite tryck så mapsensorn aldrig ser med än 0,3bar. eller så kanske man kan sätta en vridpot/zenerdiod på signalkabeln från mapsensorn som begränsar signalen elektronsikt.

Toppackningen tror jag inte är något bekymmer. Man skulle kunna dra åt topplocksbultarna några NM extra också om man är orolig.

Viktigast är nog att man backar tändningen och håller den på en lagom nivå så motorn inte spikar sönder kolvarna. Vilket man kan göra genom att vrida fördelaren. Bäst vore ju dock ett piggyback.
Intercooler är ett måste men man kan hitta billiga och effektiva Saab-intercoolers begagnat. Med vatteninsprut också tror jag nog att man t o m kan köra med originaltändförställning.

Jag tror att man kan få till en vedbo-konvertering för 5-6000kr men sen ska man ju helst ha en bredbandslambda o så.
200hk tror jag att man kan sniffa på om man gör det bra men räkna med aningen lite mindre.
Men man ska veta att en turbokonvertering är inte helt enkel om man inte har full koll. Det är LÄTT att skicka kolvarna till kolvhimlen med för mycket tändning eller för snål bränsleblandning...
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Turbo till 3s-ge celica

Inlägg av Jonex »

OK, Gti kammarna är lite vassare, i det här fallet 8 grader och med lite längre duration.

Men som Larco skriver, och det var det jag syftade på , så klarar inte bränlsemappen mer än 0,3-0,4.
Vilket gör att det skiter sig i jakten på effekt ganska mycket tidigare än på en GT4.
Om Ni lägger 10k på Gti´n så har ni i bästa fall toppat effekten på den dvs runt 200 hk.
Om jag lägger 10k på min GT4 så har jag iaf runt 280hk och stabil driftsäkerhet.
Så vad är meningen med att lägga pengar på en Gti som är sämre konstruerad på alla vis ?

Larco : Min GT4 är inte helt laglig den heller nej, men det är iaf reggad,besiktad och fullt godkänd med turbo , effekten är väl det som överskrider gränsen men i försäkringsbolagens ögon är den "laglig" vilket en turbokonverterad Gti inte är.
Vilket betyder mindre bekymmer för min del om en olycka inträffar men jag får betala försäkringspremie därefter.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Turbo till 3s-ge celica

Inlägg av Johannes Rydberg »

grejen är väl att en gt4 kostar en hel del mer att köpa. sen är den mkt mer avancerad och drar mer soppa samt dyr i drift allmänt.
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Turbo till 3s-ge celica

Inlägg av Johannes Rydberg »

skulle bra mkt hellre ägt en gt4.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Turbo till 3s-ge celica

Inlägg av Dale »

Johannes Rydberg skrev:grejen är väl att en gt4 kostar en hel del mer att köpa. sen är den mkt mer avancerad och drar mer soppa samt dyr i drift allmänt.
Äh, min ST205 ligger på 0,72-0,75 landsväg. Bara bytt olja + filter och knappt nått annat som varit dyrt. Mycke beror på hur man kör och sköter grejerna med.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Turbo till 3s-ge celica

Inlägg av Johannes Rydberg »

hehe min st162 drar 0,85 blandad körning lugn körning.
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Turbo till 3s-ge celica

Inlägg av Larco »

Dale skrev:Äh, min ST205 ligger på 0,72-0,75 landsväg. Bara bytt olja + filter och knappt nått annat som varit dyrt. Mycke beror på hur man kör och sköter grejerna med.
Din gills som vanligt inte Dale :P
Jonex skrev:OK, Gti kammarna är lite vassare, i det här fallet 8 grader och med lite längre duration.

Men som Larco skriver, och det var det jag syftade på , så klarar inte bränlsemappen mer än 0,3-0,4.
Vilket gör att det skiter sig i jakten på effekt ganska mycket tidigare än på en GT4.
Om Ni lägger 10k på Gti´n så har ni i bästa fall toppat effekten på den dvs runt 200 hk.
Om jag lägger 10k på min GT4 så har jag iaf runt 280hk och stabil driftsäkerhet.
Så vad är meningen med att lägga pengar på en Gti som är sämre konstruerad på alla vis ?

Larco : Min GT4 är inte helt laglig den heller nej, men det är iaf reggad,besiktad och fullt godkänd med turbo , effekten är väl det som överskrider gränsen men i försäkringsbolagens ögon är den "laglig" vilket en turbokonverterad Gti inte är.
Vilket betyder mindre bekymmer för min del om en olycka inträffar men jag får betala försäkringspremie därefter.
Framför allt har st182 ordentligt mycket mer lyft på kammarna än st162/st165.

Skulle tro att en st182 med 200hk hänger på en gt4 med 280hk rätt bra! Skiljer ca 350 kg mellan bilarna samt att det är mer drivlineförluster på GT4an.

Bara 3" avgassystemet ger ju 20hk extra... men visst är det så. Ville bara ta ned dig på jorden lite ;)
Men man måste definitivt tänka till om man tycker att det är värt att åka uppenbart olagligt, så du har absolut en poäng.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Turbo till 3s-ge celica

Inlägg av SHySwe »

Kanske vi ska starta en separat tråd om lagligt/olagligt och tipsa varandra om hur vi gjort för att få godkända bilar?
Det finns ju alltid en anledning till att motoreffekten inte får vara mer än si och så.
Och visst kostar det pengar att regga riktigt, men då vet du att bilen anses trafiksäker.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Turbo till 3s-ge celica

Inlägg av Dale »

Larco skrev:
Dale skrev:Äh, min ST205 ligger på 0,72-0,75 landsväg. Bara bytt olja + filter och knappt nått annat som varit dyrt. Mycke beror på hur man kör och sköter grejerna med.
Din gills som vanligt inte Dale :P
Hur menar du nu?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Turbo till 3s-ge celica

Inlägg av Larco »

Dale skrev:Hur menar du nu?
St205 är fusk :P Nej men skojade bara lite o syftade på nått jag skrev för ett tag sedan i en annan tråd...
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Skriv svar