Erfarenheter av Trimbox?

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Medpower
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 20 sep 2009, 11:48:21
Bilmodell: Avensis D4D 2.2
Årsmodell: 2006
PostOrt: 93010
Land (Country): Sweden

Erfarenheter av Trimbox?

Inlägg av Medpower » sön 20 sep 2009, 11:53:24

Jag fick igår en trimbox som påstås höja effekt och vridmoment från 177 till 212 hk respektive 400 till 450 Nm. Har monterat den och vid en första åktur kändes bilen klart piggare. Men, det kan förstås vara subjektivt. Jag ska ge mig ut och mäta lite accelerationstider idag.

Någon som har erfarenhet av hur väl dessa boxar fungerar?

Användarvisningsbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3599
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Erfarenheter av Trimbox?

Inlägg av Dale » sön 20 sep 2009, 18:50:22

Vet bara att boxarna stänger av bränslepyttsarna som rengör partickelfitret och det då lägre bränsleförbrukning.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd
Galleri
http://www.teamymse.net
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
KGK-Wibe-Clas Ohlson-TeliaSonera mfl...

This message was made of 100% free and recycled electrons.

Medpower
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 20 sep 2009, 11:48:21
Bilmodell: Avensis D4D 2.2
Årsmodell: 2006
PostOrt: 93010
Land (Country): Sweden

Re: Erfarenheter av Trimbox?

Inlägg av Medpower » ons 23 sep 2009, 22:33:44

Har nu testat bilen med förare + tre passagerare. Tider är genomsnitt och anges först utan box, sedan med box. Mätningarna är gjorda på precis samma vägavsnitt.

80-120 km/h på 4:an: 6.68 / 6.18 sek
80-130 km/h på 5:an: 10.94 / 10.15 sek

Således en accelerationsförbättring på ca 7-8 %, vilket innebär en effektökning i samma storleksordning. Då borde effekten ha ökat från 177 hk till 191 hk. Visserligen lägre än angivna 212 hk men ändå en klar skillnad.

Användarvisningsbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3599
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Erfarenheter av Trimbox?

Inlägg av Dale » ons 23 sep 2009, 22:37:08

Intressant. Antar att du kommer med bränsleförbrukningssiffror snart med. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd
Galleri
http://www.teamymse.net
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
KGK-Wibe-Clas Ohlson-TeliaSonera mfl...

This message was made of 100% free and recycled electrons.

Prankster
Pay User
Inlägg: 133
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 14:22:30
Bilmodell: Mr2 gtu
Årsmodell: 1991
PostOrt: Karlskoga
Land (Country): Sverige
Ort: Karlskoga

Re: Erfarenheter av Trimbox?

Inlägg av Prankster » tor 24 sep 2009, 22:06:36

helt klart intressanta siffror, men vad är det för box? TTE's egna lr eftermarknad? Av vad jag förstått så gör inte eftermarknadsboxarna annat än att ändra signalen från tryckgivaren på bränsleröret, o på det sättet lura datorn att pytsa i mer soppa. Vad TTE boxarna gör för mer magi, vet jag dock inte, nån som kan fylla i där?=)
Varför vara som alla andra, när det är så roligt att vara sig själv?

Användarvisningsbild
Gt-4
Inlägg: 379
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
Bilmodell: Avensis T25
Årsmodell: 2003
PostOrt: Karlstad
Land (Country): Sverige
Ort: Karlstad

Re: Erfarenheter av Trimbox?

Inlägg av Gt-4 » lör 26 sep 2009, 14:00:29

Lite lureri det där egentligen när det enda boxen gör är å lura original boxen att det är lägre bränsletryck än vad det är! Vet att det är många skogsmaskiner som kört med trimbox och dieselpumpen havererat just pågrund av att dom fått jobba för hårt.
Fråga är ju om det är värt de, en common rail pump är ju knappast gratis.
Jan G
Grosch Engineering

Användarvisningsbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3599
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Erfarenheter av Trimbox?

Inlägg av Dale » mån 28 sep 2009, 13:31:46

Blev då runt 14 tusen för polarens Volvo iaf. Hårt å snålt. Känns osäkert.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd
Galleri
http://www.teamymse.net
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
KGK-Wibe-Clas Ohlson-TeliaSonera mfl...

This message was made of 100% free and recycled electrons.

Prankster
Pay User
Inlägg: 133
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 14:22:30
Bilmodell: Mr2 gtu
Årsmodell: 1991
PostOrt: Karlskoga
Land (Country): Sverige
Ort: Karlskoga

Re: Erfarenheter av Trimbox?

Inlägg av Prankster » tor 01 okt 2009, 20:41:30

Toyot'orna verkar överleva eftermarknadsboxar iaf, men frågan är ju hur kul man tycker det är att åka i "felsäkert läge" titt som tätt... Tur att dom är rätt känsliga kanske.. slipper ju många andra ras tack vare de=)
Varför vara som alla andra, när det är så roligt att vara sig själv?

Användarvisningsbild
Gt-4
Inlägg: 379
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
Bilmodell: Avensis T25
Årsmodell: 2003
PostOrt: Karlstad
Land (Country): Sverige
Ort: Karlstad

Re: Erfarenheter av Trimbox?

Inlägg av Gt-4 » tor 01 okt 2009, 20:50:58

Var likadant på min gamla S60i.
Jag köpte nån billigare sorts box och på den skulle man kunna ställa på 7varv på en skruv för maximal effekt, kunde vrida 2 varv sen tände sej motorlampan.
Är nog bättre att nöja sej med vad man har original så slipper man krångel.
Jan G
Grosch Engineering

Medpower
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 20 sep 2009, 11:48:21
Bilmodell: Avensis D4D 2.2
Årsmodell: 2006
PostOrt: 93010
Land (Country): Sweden

Re: Erfarenheter av Trimbox?

Inlägg av Medpower » lör 17 okt 2009, 00:03:50

Nu är boxen utbytt mot en nyare variant som även ökar laddtrycket något. Borde resultera i ytterligare lite slitage men effektökningen totalt sett är ju ändå ganska moderat.

80-130 km/h på 5:an: 10.94 / 10.15 / 9.60 sek

(original / gammal box / ny box)

Drygt 8 % effektökning med gamla boxen och drygt 12 % med nya. Således effektökning från 177 till ca 202 hk. Börjar bli kännbart. :-)

Skriv svar