NY FRÅGA! Trimma ST162?

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
CelicaST162
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 08 sep 2009, 18:12:55
Bilmodell: Toyota Celica Gt-i
Årsmodell: 1988
PostOrt: Mörrum
Land (Country): Sweden

NY FRÅGA! Trimma ST162?

Inlägg av CelicaST162 »

NY FRÅGA!

Finns det några ändringar man kan göra för att höja hk/Nm lite i en ST162 Gt-i?
Senast redigerad av CelicaST162 den sön 20 sep 2009, 21:55:05, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Konventera turbo till ST162 Celica

Inlägg av amby »

Det går inte att chippa. 194hk kan du nog fixa om du turbo koverterar däremot...
Men det billigaste sättet hade varit att köpa en ST165..
Annars kan det bli dyrt och väldigt mycket jobb

Det säljs ju några här på forumet ruskigt billigt..
Jonnyrocker har en..

http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =21&t=1341
Billigare än så blir det inte.. 10,000kr
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: Konventera turbo till ST162 Celica

Inlägg av Gt-4 »

Synd du bor lite långt bort annars har jag en St165 motor i delar som du kunde få köpa med styrenhet å allt. Turbo och spjällhus sakna dock.
CelicaST162
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 08 sep 2009, 18:12:55
Bilmodell: Toyota Celica Gt-i
Årsmodell: 1988
PostOrt: Mörrum
Land (Country): Sweden

Re: Konventera turbo till ST162 Celica

Inlägg av CelicaST162 »

Tack för svaren!

Dock tänker jag inte köpa en GT4 eller en komplett motor. Men vad behövs för att få en GT4 turbo på plats? (Ska klara besiktningen) Eller en annan turbo?
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Konventera turbo till ST162 Celica

Inlägg av amby »

Det går inte besiktiga en st162 med turbo...en anledning till varför du ska köpa en gt4..
Eller det går i alla fall inte om besiktningsmannen känner till att det inte ska sitta en turbo i den.
Då kan man ha tur..eller så får man plocka bort det varje år före besiktningen
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Konventera turbo till ST162 Celica

Inlägg av Jonex »

Jag fattar banne mig inte vad det är med folk och deras St162´or.. det är inte lönt att sätta turbo på en sån maskin när en Gt4 av samma modell både är billig och överdimensionerad från start.

Besikta med turbo kan du glömma, St162 har annat chassi som inte godkänts för högre effekt än org vilket betyder att den inte är byggd för turbomotor och då är det tvärstopp att besikta en sådan.
Då finns 2 alternativ :
1. Byta grenrör och plocka bort turbo och intercooler varje gång den ska besiktas. Nackdelen med detta är att om bilen är utrustad med turbo och du krockar så får du inte en spänn, inte ens om du hamnar i rullstol , och det är ju kul, eller ?!
Dom flesta puckona gör såhär och inser inte allvaret med hela grejen, du behöver inte ens vara vållande, din bil var olaglig och det räcker.
2 . Bygga om bilen för att klara kraven för turbo, vilket i detta läge är som att konvertera den till en Gt4, grövre chassidelar och större bromsar. Dessutom ska den reggas som ombyggt fordon vilket kostar en slant.
Nackdelen ? Ja, det blir dubbelt så dyrt och mycket jobb jämfört med att köpa en Gt4 direkt, så vad vinner du på ?

3. Bygga en renodlad lekbil/banbil som ska köras på släp mellan banorna.
Det du behöver för att konvertera den är ett grenrör,en turbo, en intercooler och lite rör och rörkopplingar, kanske en dump.. Men om du sen klarar kraven för att köra på bana med turbo och dina org bromsar är jag tveksam till.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
CelicaST162
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 08 sep 2009, 18:12:55
Bilmodell: Toyota Celica Gt-i
Årsmodell: 1988
PostOrt: Mörrum
Land (Country): Sweden

Re: Konventera turbo till ST162 Celica

Inlägg av CelicaST162 »

Jonex skrev:Jag fattar banne mig inte vad det är med folk och deras St162´or.. det är inte lönt att sätta turbo på en sån maskin när en Gt4 av samma modell både är billig och överdimensionerad från start.

Besikta med turbo kan du glömma, St162 har annat chassi som inte godkänts för högre effekt än org vilket betyder att den inte är byggd för turbomotor och då är det tvärstopp att besikta en sådan.
Då finns 2 alternativ :
1. Byta grenrör och plocka bort turbo och intercooler varje gång den ska besiktas. Nackdelen med detta är att om bilen är utrustad med turbo och du krockar så får du inte en spänn, inte ens om du hamnar i rullstol , och det är ju kul, eller ?!
Dom flesta puckona gör såhär och inser inte allvaret med hela grejen, du behöver inte ens vara vållande, din bil var olaglig och det räcker.
2 . Bygga om bilen för att klara kraven för turbo, vilket i detta läge är som att konvertera den till en Gt4, grövre chassidelar och större bromsar. Dessutom ska den reggas som ombyggt fordon vilket kostar en slant.
Nackdelen ? Ja, det blir dubbelt så dyrt och mycket jobb jämfört med att köpa en Gt4 direkt, så vad vinner du på ?

3. Bygga en renodlad lekbil/banbil som ska köras på släp mellan banorna.
Det du behöver för att konvertera den är ett grenrör,en turbo, en intercooler och lite rör och rörkopplingar, kanske en dump.. Men om du sen klarar kraven för att köra på bana med turbo och dina org bromsar är jag tveksam till.
Okaj tack för svaret! Historien är den att pappa ägt bilen sedan många många år tillbaka bara att den har stått o dammat i ett garage. Projektet handlar bara om att lära och ev få en fin första bil. Där av vi inte köpt en GT-4 Men nu vet jag hur det ligger till tackar!
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Konventera turbo till ST162 Celica

Inlägg av Cyrix »

Enklast är nog att bygga en adapter till original grenrör och sen stoppat dit en T25a eller TD04 turbo.
GT4 prylar passar inte utan att byta växellåda, då startmotorn är i vägen.
Olja till turbon kan du ta ifrån ett t-kors till tryckgivaren och retur får du svetsa på tråget.
Intercooler borde gå att ta ifrån tex Saab, annars är ju inte nya kina ICs speciellt dyra.
Nöjer du dig med ca 0,5 bar i ladd, så borde det räcka med att sätta dit en progressiv bränsletrycksregulator.
Men som sagt, du får nog räkna med att plocka av den vid besiktning.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
CelicaST162
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 08 sep 2009, 18:12:55
Bilmodell: Toyota Celica Gt-i
Årsmodell: 1988
PostOrt: Mörrum
Land (Country): Sweden

Re: Konventera turbo till ST162 Celica

Inlägg av CelicaST162 »

Cyrix skrev:Enklast är nog att bygga en adapter till original grenrör och sen stoppat dit en T25a eller TD04 turbo.
GT4 prylar passar inte utan att byta växellåda, då startmotorn är i vägen.
Olja till turbon kan du ta ifrån ett t-kors till tryckgivaren och retur får du svetsa på tråget.
Intercooler borde gå att ta ifrån tex Saab, annars är ju inte nya kina ICs speciellt dyra.
Nöjer du dig med ca 0,5 bar i ladd, så borde det räcka med att sätta dit en progressiv bränsletrycksregulator.
Men som sagt, du får nog räkna med att plocka av den vid besiktning.
Okaj naa, har nog lagt ner det där om att få i turbo.. Även ifall det hade varit kul. Får bli ett projekt om att lära detta så får det komma vassare bilar i framtiden :), MEN INGA SMÅ SAKER MAN KAN GÖRA FÖR ATT FÅ BÄTTRE RESPONS/NM M.M ?
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: NY FRÅGA! Trimma ST162?

Inlägg av Jonex »

Bra att du förstod budskapet utan att bli sur :idea:

Det är inte mycket du kan göra för att höja effekten tyvärr, öppet luftfilter ( med avskärmning ) kan höja effekten med ca 1 hk i bästa fall men det låter fränare.
En annan sak är om du har en katalysator på bilen, ( det har du om du har årsmodell 88-89 ) den stryper ganska mycket och att byta till en race katalysator och bygga om avgassystemet kan ge 5 -10 hk skillnad, kostar runt 2000-3000 kr.

En tredje sak du kan göra är att "korta" växelspaken, dvs bygga om den vid spakstället , det ger tätare växlingslägen.
Det höjer inte effekten men det blir roligare att köra, kostnad nästan gratis om du känner någon som kan svetsa.

Så om du lägger ned lite tid och ca 5000 kr så kan du få ur bilen 10-15 hk extra men ta en funderare på om det är värt det.
Många gånger kan det vara roligare att ha en hel och fin bil, reservdelar kostar och har den stått några år finns säkert saker som behöver bytas. Om den är fin i plåten kanske lämna in på en rekond för 1500kr och få den spegelblank ?

Det finns alltid saker som ska göras för att hålla en äldre bil i bra skick , så du bestämmer.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Skriv svar