NY FRÅGA! Trimma ST162?

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: NY FRÅGA! Trimma ST162?

Inlägg av Fnys »

Jonex skrev: En annan sak är om du har en katalysator på bilen, ( det har du om du har årsmodell 88-89 ) den stryper ganska mycket och att byta till en race katalysator och bygga om avgassystemet kan ge 5 -10 hk skillnad, kostar runt 2000-3000 kr.
Lite OT (annan modell):
pratat med flera kunniga om katalysatorn på st182, alla har sagt att den är så gott som obetydlig vad gäller strypning av hk och flöde. Är det sån skillnad på dom olika modellerna?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
CelicaST162
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 08 sep 2009, 18:12:55
Bilmodell: Toyota Celica Gt-i
Årsmodell: 1988
PostOrt: Mörrum
Land (Country): Sweden

Re: NY FRÅGA! Trimma ST162?

Inlägg av CelicaST162 »

Jonex skrev:Bra att du förstod budskapet utan att bli sur :idea:

Det är inte mycket du kan göra för att höja effekten tyvärr, öppet luftfilter ( med avskärmning ) kan höja effekten med ca 1 hk i bästa fall men det låter fränare.
En annan sak är om du har en katalysator på bilen, ( det har du om du har årsmodell 88-89 ) den stryper ganska mycket och att byta till en race katalysator och bygga om avgassystemet kan ge 5 -10 hk skillnad, kostar runt 2000-3000 kr.

En tredje sak du kan göra är att "korta" växelspaken, dvs bygga om den vid spakstället , det ger tätare växlingslägen.
Det höjer inte effekten men det blir roligare att köra, kostnad nästan gratis om du känner någon som kan svetsa.

Så om du lägger ned lite tid och ca 5000 kr så kan du få ur bilen 10-15 hk extra men ta en funderare på om det är värt det.
Många gånger kan det vara roligare att ha en hel och fin bil, reservdelar kostar och har den stått några år finns säkert saker som behöver bytas. Om den är fin i plåten kanske lämna in på en rekond för 1500kr och få den spegelblank ?

Det finns alltid saker som ska göras för att hålla en äldre bil i bra skick , så du bestämmer.
Jadå inte sur här inte ;),
okaj naa om jag ska vara helt ärlig så har jag o pappa diskuterat om att göra bilen helt i original toppskick. Då båda är ganska stora entusiaster av modellen. Samt att dmodelle börjar sina på våra svenska vägar. Och sedan som du sa köpa en ST165 när det är dags för bil för mig och ha lite roligare med :D

Mvh och tack för mkt bra svar
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: NY FRÅGA! Trimma ST162?

Inlägg av Jonex »

Fnys skrev:
Jonex skrev: En annan sak är om du har en katalysator på bilen, ( det har du om du har årsmodell 88-89 ) den stryper ganska mycket och att byta till en race katalysator och bygga om avgassystemet kan ge 5 -10 hk skillnad, kostar runt 2000-3000 kr.
Lite OT (annan modell):
pratat med flera kunniga om katalysatorn på st182, alla har sagt att den är så gott som obetydlig vad gäller strypning av hk och flöde. Är det sån skillnad på dom olika modellerna?
Nja, det där tvista dom lärda om, som det brukar heta. Visst kan det vara så att nyare "katter" inte stryper lika mycket men man kan ju ta som referens att Bilsport trimmade en Corsa Gsi från mitten på 90-talet. Det första dom gjorde var att chippa den vilket gav 15 hk i bänken , sen byggde dom om avgassystemet till 2,5" och bytte till sportkatt och bänkade den igen vilket gav ytterligare 10 hk.. och sen började dom byta kammar och soppapump.

Så jag är skeptisk ,men det beror ju även på hur frisk katalysatorn och ljuddämparna är, är det rejält sotigt så stryper det nog en hel del och att då byta till en sportkatt ger nog en markant skillnad ändå.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: NY FRÅGA! Trimma ST162?

Inlägg av Larco »

Jonex skrev:
Fnys skrev:
Jonex skrev: En annan sak är om du har en katalysator på bilen, ( det har du om du har årsmodell 88-89 ) den stryper ganska mycket och att byta till en race katalysator och bygga om avgassystemet kan ge 5 -10 hk skillnad, kostar runt 2000-3000 kr.
Lite OT (annan modell):
pratat med flera kunniga om katalysatorn på st182, alla har sagt att den är så gott som obetydlig vad gäller strypning av hk och flöde. Är det sån skillnad på dom olika modellerna?
Nja, det där tvista dom lärda om, som det brukar heta. Visst kan det vara så att nyare "katter" inte stryper lika mycket men man kan ju ta som referens att Bilsport trimmade en Corsa Gsi från mitten på 90-talet. Det första dom gjorde var att chippa den vilket gav 15 hk i bänken , sen byggde dom om avgassystemet till 2,5" och bytte till sportkatt och bänkade den igen vilket gav ytterligare 10 hk.. och sen började dom byta kammar och soppapump.

Så jag är skeptisk ,men det beror ju även på hur frisk katalysatorn och ljuddämparna är, är det rejält sotigt så stryper det nog en hel del och att då byta till en sportkatt ger nog en markant skillnad ändå.
Självklart är det olika från modell till modell och enda sättet att vara säker på är att mäta mottrycket, vilket man kan göra förhållandevis enkelt med en adapter genom lambdasondsurtaget i avgasröret.
Men det är ganska troligt att originalkatten stryper en hel del när man tänker på att det är uppbyggd med en keramisk monolitkärna som är ganska restrektiv från början. Sen har ju st182 några år och säkert några mil på nacken också vilket inte är till kattens fördel...

Sport och racekattar är vanligtvis uppbyggda runt en metallisk monolit som är mycket mindre restrektiv från början och mindre känslig på alla sätt o vis.

Vanligtvis byter man ju resten av avgassystemet efter katten också och det är den kombinationen som ger bäst resultat. Men många glömer bort att byta katten och får då oftast knappt någon effektökning. Byter man bara katten får man nog också begränsad effektökning då resten av systemet kanske är flaskhalsen istället...
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: NY FRÅGA! Trimma ST162?

Inlägg av Neblade »

Något som jag tror vi glömt skriva här är väl att byta grenrör på bilen, och se till att T-VIS systemet fungerar som det ska(öppnar spjällen helt?).

Grenrör från en ST182 (1990-1993?) passar på motorn, dock behöver du första delen efter grenröret också (2->1 röret), som du får svetsa ihop med resten av avgassystemet. Det gjorde stor skillnad på min gamla Celica. Dock så monterade jag det ganska kort innan jag sålde bilen så jag hann aldrig testa så mycket. Men där finns det säkert ett par hk att hämta.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skriv svar