Byte av downpipe ST205 Celica GT4

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4

Inlägg av amby »

Cryo skrev:Fortsätter väl på samma tråd...

Besiktning nu i dagarna, bör man hälla i lite etanol i kära GT4... eller är det en dum idé med etanol i turbomotor?

Körde alltid en viss procent etanol i min vanliga GT tidigare, gick superbra :)
Kör du med original katt så ska det inte vara några problem..
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4

Inlägg av Dale »

amby skrev:
Cryo skrev:Fortsätter väl på samma tråd...

Besiktning nu i dagarna, bör man hälla i lite etanol i kära GT4... eller är det en dum idé med etanol i turbomotor?

Körde alltid en viss procent etanol i min vanliga GT tidigare, gick superbra :)
Kör du med original katt så ska det inte vara några problem..
För mig har det oftast varit en sväng innan mätning då torrgasa funkar dåligt då motorerna är byggda för att köras och inte torrgasa. Har haft samma problem oavsett 3S-FE, 3S-GE eller 3S-GTE.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Cryo
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 02 aug 2009, 18:16:29
Bilmodell: Celica GT Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige

Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4

Inlägg av Cryo »

Dale skrev:
amby skrev:
Cryo skrev:Fortsätter väl på samma tråd...

Besiktning nu i dagarna, bör man hälla i lite etanol i kära GT4... eller är det en dum idé med etanol i turbomotor?

Körde alltid en viss procent etanol i min vanliga GT tidigare, gick superbra :)
Kör du med original katt så ska det inte vara några problem..
För mig har det oftast varit en sväng innan mätning då torrgasa funkar dåligt då motorerna är byggda för att köras och inte torrgasa. Har haft samma problem oavsett 3S-FE, 3S-GE eller 3S-GTE.

just ja man ska köra en runda innan man besiktigar har jag hört :) katten funkra bäst då va?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4

Inlägg av Dale »

Cryo skrev:just ja man ska köra en runda innan man besiktigar har jag hört :) katten funkra bäst då va?
Jo men dom blir sval rätt snabbt så en extra vända innan avgastesten får man nog köra iaf. Har varit så för mig oavsett man haft orginalsystem eller annat på bilarna. Är det ingen belastning på motorn så går motorerna fetare och då blir värdena som dom blir. En inspektör som inte trodde på mig å som inte hade tid att köra ett extra varv utan låg på 6-7000 i tomgång ist tills de kom ut en annan och talade om för honom. Trött man blir på sånna.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4

Inlägg av GT4-R »

brukar åka en längre sväng innan besikt sen låter jag den stå på tomgång tills man ska in. har funkar kanon jämnt
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
Användarens profilbild
Cryo
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 02 aug 2009, 18:16:29
Bilmodell: Celica GT Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige

Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4

Inlägg av Cryo »

GT4-R skrev:brukar åka en längre sväng innan besikt sen låter jag den stå på tomgång tills man ska in. har funkar kanon jämnt
tackar för tipset =)
Användarens profilbild
Cryo
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 02 aug 2009, 18:16:29
Bilmodell: Celica GT Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige

Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4

Inlägg av Cryo »

Återgår till topic i tråden...

montering av ny downpipe...hur sitter muttrar etc, omständigt att byta? Måste man plocka bort något på bilen för att komma åt att plocka bort o sätta dit den nya?
Användarens profilbild
Cryo
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 02 aug 2009, 18:16:29
Bilmodell: Celica GT Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige

Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4

Inlägg av Cryo »

Återgår till topic i tråden...

montering av ny downpipe...hur sitter muttrar etc, omständigt att byta? Måste man plocka bort något på bilen för att komma åt att plocka bort o sätta dit den nya?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4

Inlägg av Dale »

Nedan klippt från annan tråd.
Dale skrev:Då har man meckat avgas å luftfilter hela dan. Fast mest tid har det iofs gått å letat verktyg. Svärfar har mycke grejjer. ;-)

Börja bra. Lossa lite skruv å muttrar. Har mest brukat 10, 12 å 14 mm blocknycklar och lednycklar. De mesta satt lagom hårt. Man behövde nästan inte svimma när man tog i. Bort med snorkeln till generatorn. Lätta på den vätskekylda intercoolern genom att lossa 2 skruv till vänster om intercoolern å 1 skruv till höger. 1 kort slang som satt med 2 slangklammor mellan intercooler och turbon i framkant å en krogig slang som gick till orginaldumpen. Det satt en grov slang i bakkant med in mot insuget i bakkant. Lyfte upp intercoolern lite å satt på lite raggartejp å ålast så de inte skulle ramla ner något skit i turbon. Mecka bort skyddsplåten övanförturbon som satt med 3 skruv. Plockade bort lamdasonden som satt med 2 muttrar. Hitta massa muttrar där under som satt mot turbon. Spraya på lite rostolja och lät rostoljan verka.

Tog tag i luftfiltret under tiden. Lossade på den stora slangklämman och drog isär luftburken från slangen. Skruva loss orginaldumpen som satt med 2 skruv in i luftburken. Drog även loss vevhusventilationen från luftburken. Drog ur tempgivaren ur luftburken med. Plockade ur bilbatteriet. Lossade den gamla luftburken å pillade ur den ur bilen. Pillade ur kabelgenomföringen som tempgivaren satt i med å peta in den i den nya luftfiltret. Lossade även säkring och reläboxen för att få bort ett plaströr som slingrade sig där bakom. Kanske onödigt men vi får se. Borrade upp hålen för bultarna till orginaldumpen i nya aluröret till det nya luftfiltret. Pillade ur orginalmuttrarna till dumpen å skruvade fast prularna i röret. Tryckte i tempgivaren, vevhusventilationen och den grova insugsslangen och drog fast allt med ett litet stag som gick ner till ett motorfäste. Då satt den nya luftrenaren på plats så åter till turbon.

Bild

Muttrarna mot turbon lossnade galant. Hitta en elkontakt som jag drog isär och en liten skyddsplåt nere vid luftkonditioneringskompressorn som jag fick dra frammåt å böja undan lite. Hitta mer bultar längre ner och ett grovt rostigt stag som satt med 2 bultar in i motorblocket och en bult i katalysatorn. Tyckte röret till oljestickan satt lite ivägen så den lossa jag med en 10 mm lednyckel. Upptäckte att o-ringen till oljesticksröret saknades i nederändan. Om den lossnat när jag tog bort röret eller om det skulle vara så vet jag inte men hitta en ny o-ring som var 10 mm i diameter å 0,9 mm tjock som passa bra.
Putta in bilen i garaget och plockade bort plastskyddet under motorn på högersidan. Lossade katalysatorn från avgasröret. Nu satt hela gjutjärnsklumpen löst sen var den dagen slut :-)

Bild

Spotta i nävarna och slet ur den gamla gjutjärnsklumpen. Lirka loss den till höger och framåt å neråt å uppåt å sen vetetusan men loss var den. Plockade fram den nya downpipen och började passa in den. Var iofs bara å lyfta dit den. Drog fast den mot turbon ingen ny packning så jag fick ta den gamla. Monterade till baks lambdasonden, oljesticksröret, böjde tillbaks den lilla värmeplåten för kontakten och tröck dit elkontakten. Såg att plåten över turbon tog i lamdbasondens ena skruv så jag fick knacka ut plåten lite för att få den att passa. Monterade dit plåten och laddluftskylaren. Tittade sedan under bilen och började passa in packningar å brockor å flänsar. Hmm, ja de ska nog gå. Lossade på avgasröret med flexslangen på men inte fick jag undan den. En balk var i vägen eller så var det nått bilgolv eller någon motor. Tog fram tigersågen å såga av röret strax framför flexslangen. Hängde dit dom nya delarna. Midpipen drog jag dit med nya packningen mot downpipen och såg till att montera 3-kant fästet mellan flänsen och bulten som håller i oljereturslangen mot motorblocket. Midpipen låg fint mellan alla balkar och prylar. Trädde på flexslangen som hade en raggarkoppling i framändan och sen kom katalysatorn som var märkt input å output. Katalysatorn hade även ett "tak" som skulle sitta uppåt. Sen kom en litet blankt rör som jag hakade i gummiupphägningen. Såg bra ut. Var lite pill med packningarna i bakändan mot original sistabiten men det såg snyggt ut. Lyfte upp allt så gått det gick å drog ihop rören.
Montera tillbaks bilbatteriet och provstarta bilen å den brummade igång. Pös under lite så det var till att dra efter lite. Var ut en sväng å prova. Det lät bra å gick bra. In i garaget å tappa ur oljan och bytte oljefilter. Drog efter lite mera. Fyllde på ny olja. Provstarta och kollade efter konstiga saker under bilen men såg inget. Montera tillbaks skyddsplasten under motorn och snorkeln till generatorn. Då var den dagen slut å jag med.

Bild
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Cryo
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 02 aug 2009, 18:16:29
Bilmodell: Celica GT Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige

Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4

Inlägg av Cryo »

tack dale du är en ängel :)
Skriv svar