Byte av downpipe ST205 Celica GT4

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Användarens profilbild
Freddan
Inlägg: 183
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 21:22:10
Bilmodell: Celica GT-4 ST205
Årsmodell: 1995

Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4

Inlägg av Freddan »

mortil skrev:tack tack :) får se om de blir nå sånt "lull lull" i vinter. hade varit skoj och ha när man ska upp o jobba på svenska rallyt i vår :D
Jasså... en till som ska dit :)
mortil
Inlägg: 506
Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:25:56
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 2007
PostOrt: Bankeryd
Land (Country): Sverige

Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4

Inlägg av mortil »

Freddan skrev:
mortil skrev:tack tack :) får se om de blir nå sånt "lull lull" i vinter. hade varit skoj och ha när man ska upp o jobba på svenska rallyt i vår :D
Jasså... en till som ska dit :)
de är klart :D ska du dit och jobba eller bara kolla ?
Impreza
Inlägg: 172
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 13:24:16
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1995

Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4

Inlägg av Impreza »

Vet inte om du bytt downpipe ännu.. rätt mycket text asså. :D
Men ja gjorde som så att ja behöll min original downpipe men rensade katten .
Blev ala 5" stort där katten satt.. flöda fint . o kan inte se att de "stryper" nån stans heller.
Dock plocka ja bort allt nu då min ct20 gått i graven och nu ska en t04 dit istället MED original grenrör då allt man ser ute på tex ebay spricker med tiden. Bara dyra saker som håller i princip o de blir de dyrt med.
Du har valt rätt modell av gt4 iaf ;) samma motor som mr2 gen 3 .
Fast ni gt4 åkare har de betydligt enklare o skruva turbo o dyl då allt sitter i fram :evil: /Dennis
12,98sek, 179,16km/h strippen.nu
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix :D
OskarH
Inlägg: 35
Blev medlem: fre 16 okt 2009, 13:25:29
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Falun

Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4

Inlägg av OskarH »

Skriver här istället för att starta en ny tråd. Ska byta downpipe på en kompis st205 och vi funderar på hur man ska få bort värmeplåten över downpipen, alltså inte den som sitter över turbo och grenrör utan den son går längs med downpipe och kat? 2 av bultarna var ju lätta att få bort men en sitter ju riktigt jävligt till, hur har ni fått bort den (den som sitter längst ner och längst in på skyddsplåten mitt emot vad jag har för mig är vattenpumpen)? går den att ta nerifrån eller kan man lossa plåten på något annat sätt?
Användarens profilbild
Cryo
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 02 aug 2009, 18:16:29
Bilmodell: Celica GT Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige

Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4

Inlägg av Cryo »

KKND, krush kill n destroy

Skämt åsido så har jag faktiskt våldat bort skiten på 2 av 3 på mina ST205:or.
Ofta är muttern/skruven i så dåligt skick att den fastnat, gäller dom övre med... att vrida av den är inte direkt oväntat.

I övrigt gäller det bara o ha lite förlängare o vara uppfinningsrik :) Så kolla hur ni bör kunna komma åt den, mät och bege er till Biltema eller liknande o shoppa förlängare i lämplig längd.

Går säkert ta den ifrån flera håll, med rätt verktyg. Sen vet jag inte hur pass original kompisens st205:a är, om den är fortf i orginalskick så sitter det ju massa plast-plattor undertill man måste lossa för att komma åt undertill. Inget direkt svårt, men kan vara jävligt o få dit igen efteråt eftersom dom flesta fästen rostat sönder med åren. En resa till holmgrens löser väl det, till ett fint överpris ;)

Lycka till
OskarH skrev:Skriver här istället för att starta en ny tråd. Ska byta downpipe på en kompis st205 och vi funderar på hur man ska få bort värmeplåten över downpipen, alltså inte den som sitter över turbo och grenrör utan den son går längs med downpipe och kat? 2 av bultarna var ju lätta att få bort men en sitter ju riktigt jävligt till, hur har ni fått bort den (den som sitter längst ner och längst in på skyddsplåten mitt emot vad jag har för mig är vattenpumpen)? går den att ta nerifrån eller kan man lossa plåten på något annat sätt?
OskarH
Inlägg: 35
Blev medlem: fre 16 okt 2009, 13:25:29
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Falun

Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4

Inlägg av OskarH »

tack för svaret! vi fick loss den tillslut :)
Användarens profilbild
Cryo
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 02 aug 2009, 18:16:29
Bilmodell: Celica GT Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige

Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4

Inlägg av Cryo »

OskarH skrev:tack för svaret! vi fick loss den tillslut :)
:thumbup: släng nu på en downpipe utan katt o kör hårt ;D
Skriv svar