dawes på min mr2 gen3

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: dawes på min mr2 gen3

Inlägg av Larco »

Impreza skrev:
Suprafan skrev:Löjliga laddtryck, riktiga bilar har 0,4-0,5 i ladd.

Varför köpa Toyota? För att man inte har nåt annat att spendera pengar på.
vid det låga laddtrycker kan ja inte påstå att bilen är en turbobil från början snarare turbokonverterad !
Skit kan inte bli guld ! köper man skrot måste man lägga ner mer pengar för o få den funka primma än en bil som redan fungerar ;)
Skulle köpt mk4 istället för mk3 så skulle du sluppit alla dina problem samtidigt haft endel pulver och varit nöjd!
Som farbror barbro säger "finns inga genvägar till de rätta ljudet" ;)
Köper man en mk3 får man stå o renovera skiten innan man kan trimma den istället för att enbart trimma som mk4 .
Mk4 e dyrare i inköp men billigare o få ut effekt för att de e redan ett mycket stabilare utgångsprojekt.
Tycker man då att mk3 är ändå mycket fräckare än mk4 så får man stå sitt kasst o öppna plånboken istället för o klaga.

PUNKT!
Ge er. Nu handlar tråden inte om några supror.
Dawes på MR2 är ämnet.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Suprafan
Inlägg: 110
Blev medlem: tis 28 apr 2009, 10:38:22
Bilmodell: Supra
Årsmodell: 1989
PostOrt: Askim, Göteborg
Land (Country): Sverige

Re: dawes på min mr2 gen3

Inlägg av Suprafan »

Larco skrev:
Impreza skrev:
Suprafan skrev:Löjliga laddtryck, riktiga bilar har 0,4-0,5 i ladd.

Varför köpa Toyota? För att man inte har nåt annat att spendera pengar på.
vid det låga laddtrycker kan ja inte påstå att bilen är en turbobil från början snarare turbokonverterad !
Skit kan inte bli guld ! köper man skrot måste man lägga ner mer pengar för o få den funka primma än en bil som redan fungerar ;)
Skulle köpt mk4 istället för mk3 så skulle du sluppit alla dina problem samtidigt haft endel pulver och varit nöjd!
Som farbror barbro säger "finns inga genvägar till de rätta ljudet" ;)
Köper man en mk3 får man stå o renovera skiten innan man kan trimma den istället för att enbart trimma som mk4 .
Mk4 e dyrare i inköp men billigare o få ut effekt för att de e redan ett mycket stabilare utgångsprojekt.
Tycker man då att mk3 är ändå mycket fräckare än mk4 så får man stå sitt kasst o öppna plånboken istället för o klaga.

PUNKT!
Ge er. Nu handlar tråden inte om några supror.
Dawes på MR2 är ämnet.
Ge dig själv.
Var menat som ett skämt...
Sen så handlar väl tråden om dawes på Mr2, men också i allmänhet, så alla kan använda sig av det.
Impreza
Inlägg: 172
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 13:24:16
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1995

Re: dawes på min mr2 gen3

Inlägg av Impreza »

Larco skrev:
Impreza skrev:jag satte min dawes mellan turbo o wastegateklockan och turbon ladda allt va den kunde . trotts att dawsen var rätt löst spänd. OCH åt rätt hål.(TESTAT MED TRYCKLYFT)
Pluggade de andra utaget på wasgeten som går back till solenoiden.
Funka inget vidare.
Jag kör med pysventil istället på samma plats som magnetventilen var. Funkar nu . 1bar på pricken. fram tills nästan de röda.
Anledningen till att ja bytte var att min solenoid/magnetventil var död .
Men fattar inte varför du ska höja laddet din laddar redan 1bar. kan ju ladda 1,1bar.. ingen större skillnad.
/ Dennis
Om du inte fick den att funka var den antingen feljusterad, felaktigt installerad eller trasig på något sätt. Jag har kört med dawes på min gamla st165, funkade klockrent. Mycket snabbare spool och helt stabilt laddtryck. Mycket bättre än pysventil enligt mina erfarenheter. Krävs dock ett litet pyshål på wastegatesidan för att wastegaten ska kunna stänga snabbt när den väl har öppnat.
Varför ska man ladda 1,1 bar om det inte är någon större skillnad 1,0bar :roll: impa vid korvmojjen?....

NJa vill inte påstå att den va felaktigt monterad då ja testade me tryckluft innan och även skruvade ner den o titta åt vilket håll den ska monteras och om den funka o de gjorde den. Jag har själv kört med dawes på imprezan ja hade innan på 1,35bar i ladd o de funka klockrent. men de ville inte fungera på mr2an konstigt nog. Tycker också det e helt konstigt!
12,98sek, 179,16km/h strippen.nu
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix :D
Användarens profilbild
lurvas
Inlägg: 72
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 17:50:18
Bilmodell: Toyota MR2 turbo Gen III
Årsmodell: 1994
PostOrt: göteborg
Land (Country): sverige

Re: dawes på min mr2 gen3

Inlägg av lurvas »

alla jag snackat med säger att ska höja till 1.2 innan fuelcuten. vet inte har man inte provat så kan man ju inte säga om det ger skilnad eller?

men tack iaf calle ska prova det snarast innan avställing iaf
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: dawes på min mr2 gen3

Inlägg av Larco »

Suprafan skrev: Ge dig själv.
Var menat som ett skämt...
Sen så handlar väl tråden om dawes på Mr2, men också i allmänhet, så alla kan använda sig av det.
Absolut men inget i era inlägg hade med varken dawes eller mr2 att göra... bara ren OT...
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: dawes på min mr2 gen3

Inlägg av Larco »

Impreza skrev: NJa vill inte påstå att den va felaktigt monterad då ja testade me tryckluft innan och även skruvade ner den o titta åt vilket håll den ska monteras och om den funka o de gjorde den. Jag har själv kört med dawes på imprezan ja hade innan på 1,35bar i ladd o de funka klockrent. men de ville inte fungera på mr2an konstigt nog. Tycker också det e helt konstigt!
En anledning till att det kan vara svårt att få dawes att funka på mr2an (st185/st205) kan vara det restrektiva twinentry-avgashuset och den lite smått underdimensionerade wastegaten, vilket skulle kunna ge ett skenande laddtryck om man fördröjer öppningskedet av wastegate för mycket.

Vad har du för downpipe?
Vissa downpipes tillåter inte wastegaten att öppna helt, då luckan tar i DPn. XS, SSAC tex har ibland problem med det.

Men problemen borde då även visa sig oavsätt typ av laddtrycksstyrning tycker jag... dawes, pysventil, EBC...
För Dawes designen funkar som sagt klockrent i de allra flesta applikationer. Jag körde med Dawes på min st165a både med originalturbo och supraturbo. Båda dessa turbos är dock "single entry"
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Impreza
Inlägg: 172
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 13:24:16
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1995

Re: dawes på min mr2 gen3

Inlägg av Impreza »

Larco skrev:
Impreza skrev: NJa vill inte påstå att den va felaktigt monterad då ja testade me tryckluft innan och även skruvade ner den o titta åt vilket håll den ska monteras och om den funka o de gjorde den. Jag har själv kört med dawes på imprezan ja hade innan på 1,35bar i ladd o de funka klockrent. men de ville inte fungera på mr2an konstigt nog. Tycker också det e helt konstigt!
En anledning till att det kan vara svårt att få dawes att funka på mr2an (st185/st205) kan vara det restrektiva twinentry-avgashuset och den lite smått underdimensionerade wastegaten, vilket skulle kunna ge ett skenande laddtryck om man fördröjer öppningskedet av wastegate för mycket.

Vad har du för downpipe?
Vissa downpipes tillåter inte wastegaten att öppna helt, då luckan tar i DPn. XS, SSAC tex har ibland problem med det.

Men problemen borde då även visa sig oavsätt typ av laddtrycksstyrning tycker jag... dawes, pysventil, EBC...
För Dawes designen funkar som sagt klockrent i de allra flesta applikationer. Jag körde med Dawes på min st165a både med originalturbo och supraturbo. Båda dessa turbos är dock "single entry"

Jag kör med den folk kallar "ct20b" twinentry.
Jag har onrginal downpipe med rensad katt.
Vi testade även dawsen på en 850 innan vilket fjädern hade blivit slapp i så vi fick inte maxladd heller. testade samma dawes på min mr2 o då ladda den max istället.
vet inte riktigt vad problemet är.. wastegateklockan e väl kanske inte den bästa.. men funkar nu med pys som sagt .
Jag tyckte själv innan att dawsen va världens pryl då jag kört den på alla turbobilar innan !
Men denna ville den inte funka på. blev själv besviken.
12,98sek, 179,16km/h strippen.nu
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix :D
Användarens profilbild
lurvas
Inlägg: 72
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 17:50:18
Bilmodell: Toyota MR2 turbo Gen III
Årsmodell: 1994
PostOrt: göteborg
Land (Country): sverige

Re: dawes på min mr2 gen3

Inlägg av lurvas »

jag har 3" DP har inte hunnit att tästa än måste lösa en kat innan besiktningen:S
men tack för alla svar känns bra att veta att det finns folk som är villiga att hjälpa :D

tack så hämst mycket alla ( förutom dig suprafan :P )
Suprafan
Inlägg: 110
Blev medlem: tis 28 apr 2009, 10:38:22
Bilmodell: Supra
Årsmodell: 1989
PostOrt: Askim, Göteborg
Land (Country): Sverige

Re: dawes på min mr2 gen3

Inlägg av Suprafan »

Här skriver man värdefulla inlägg som hjälper folk på vägen och upplyser folk om rätt onödiga saker som gör dem lyckligare och detta är tacken? :evil:

För övrigt så har du 2 katter hemma, båda är rätt feta, en måste ju gå och trycka i, lite buntband så springer han inte iväg ;)
Postman
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 19 sep 2009, 11:39:47
Bilmodell: Mr2 Turbo
Årsmodell: 1994
PostOrt: Järfälla
Land (Country): Sverige

Re: dawes på min mr2 gen3

Inlägg av Postman »

hej, trodde jag hade rätt bra koll på det här med bilar, men måste fråga; "vad är en dawes?"

har själv en Mr2 Turbo, kör med pysventil, ökade från 0,8-1,2 bar, kan skruva upp mer eftersom jag har en FCD installerad. Men vill förstärka motorn lite först.

OT fråga: Nån som vet vad standard bränsletryck är i en Mr2 Turbo (3sGTE)
Skriv svar