dawes på min mr2 gen3

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Användarens profilbild
lurvas
Inlägg: 72
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 17:50:18
Bilmodell: Toyota MR2 turbo Gen III
Årsmodell: 1994
PostOrt: göteborg
Land (Country): sverige

dawes på min mr2 gen3

Inlägg av lurvas »

hur ska jag koppla den så det funkar min wg har ju 2 st slangar till den.
en går ju från turbon in i wg:n sen den andra från wg till en magnet ventil elektronisk styrd?
någon som kan hjälpa mig ?
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: dawes på min mr2 gen3

Inlägg av Cyrix »

lurvas skrev:hur ska jag koppla den så det funkar min wg har ju 2 st slangar till den.
en går ju från turbon in i wg:n sen den andra från wg till en magnet ventil elektronisk styrd?
någon som kan hjälpa mig ?
Plugga den slangen som går "bakåt på motorn" dvs till original magnet ventil och stryr trycket enbart med den nya ventilen.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Användarens profilbild
lurvas
Inlägg: 72
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 17:50:18
Bilmodell: Toyota MR2 turbo Gen III
Årsmodell: 1994
PostOrt: göteborg
Land (Country): sverige

Re: dawes på min mr2 gen3

Inlägg av lurvas »

ok dennis fick sken ladd när han gjorde så. så vågar man?
eller ska man kopla loss den helt och sätta ett T-kors från WG till dawsen och sedan med en slang till turbon
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: dawes på min mr2 gen3

Inlägg av Pipedreams »

Då får du inte rätt funktion på den. För om det är en ventil med kula och fjäder som man brukar kalla dawes device så funkar den bara om du sätter den mitt på slangen. Hela poängen med den är att kulan inte släpper förbi något tryck till wastegaten förrän du är uppe i önskat laddtryck. På det viset får man inget boostcreep, dvs att wastegaten början tjuvöppna innan önskat laddtryck vilket ger segare spool-up. Om han fick skenladd så hade han antingen vänt den åt fel håll eller så var den för hårt justerad.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Impreza
Inlägg: 172
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 13:24:16
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1995

Re: dawes på min mr2 gen3

Inlägg av Impreza »

jag satte min dawes mellan turbo o wastegateklockan och turbon ladda allt va den kunde . trotts att dawsen var rätt löst spänd. OCH åt rätt hål.(TESTAT MED TRYCKLYFT)
Pluggade de andra utaget på wasgeten som går back till solenoiden.
Funka inget vidare.
Jag kör med pysventil istället på samma plats som magnetventilen var. Funkar nu . 1bar på pricken. fram tills nästan de röda.
Anledningen till att ja bytte var att min solenoid/magnetventil var död .
Men fattar inte varför du ska höja laddet din laddar redan 1bar. kan ju ladda 1,1bar.. ingen större skillnad.
/ Dennis
12,98sek, 179,16km/h strippen.nu
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix :D
Användarens profilbild
lurvas
Inlägg: 72
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 17:50:18
Bilmodell: Toyota MR2 turbo Gen III
Årsmodell: 1994
PostOrt: göteborg
Land (Country): sverige

Re: dawes på min mr2 gen3

Inlägg av lurvas »

varför kör du 90 på 70 väg?? jo för att man kan :D
Suprafan
Inlägg: 110
Blev medlem: tis 28 apr 2009, 10:38:22
Bilmodell: Supra
Årsmodell: 1989
PostOrt: Askim, Göteborg
Land (Country): Sverige

Re: dawes på min mr2 gen3

Inlägg av Suprafan »

Löjliga laddtryck, riktiga bilar har 0,4-0,5 i ladd.

Varför köpa Toyota? För att man inte har nåt annat att spendera pengar på.
Impreza
Inlägg: 172
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 13:24:16
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1995

Re: dawes på min mr2 gen3

Inlägg av Impreza »

lurvas skrev:varför kör du 90 på 70 väg?? jo för att man kan :D
Bor du i göteborgstad lär du snart få använda cykeln som snabbaste fordonet då kan du inte ligga i varken 70 eller 90 ;) så "kan" vet ja inte om man kan säga lägre . -skämt o sido
1,0 eller 1,1 de blir ingen märkbar skillnad . bara merjobb !
Men självklart får du höjja laddet till 1,1 . Jag lyckades inte me dawsen på min ialla fall .
Möjligt att de går om du byter wastegateklockan eller nyper den andra ledningen eller nått.. absolut ingen aning .
Ja testade o plugga min vid solenoiden.(satte en bult och slangklämma i den slangen som går in i original solenoiden)
12,98sek, 179,16km/h strippen.nu
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix :D
Impreza
Inlägg: 172
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 13:24:16
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1995

Re: dawes på min mr2 gen3

Inlägg av Impreza »

Suprafan skrev:Löjliga laddtryck, riktiga bilar har 0,4-0,5 i ladd.

Varför köpa Toyota? För att man inte har nåt annat att spendera pengar på.
vid det låga laddtrycker kan ja inte påstå att bilen är en turbobil från början snarare turbokonverterad !
Skit kan inte bli guld ! köper man skrot måste man lägga ner mer pengar för o få den funka primma än en bil som redan fungerar ;)
Skulle köpt mk4 istället för mk3 så skulle du sluppit alla dina problem samtidigt haft endel pulver och varit nöjd!
Som farbror barbro säger "finns inga genvägar till de rätta ljudet" ;)
Köper man en mk3 får man stå o renovera skiten innan man kan trimma den istället för att enbart trimma som mk4 .
Mk4 e dyrare i inköp men billigare o få ut effekt för att de e redan ett mycket stabilare utgångsprojekt.
Tycker man då att mk3 är ändå mycket fräckare än mk4 så får man stå sitt kasst o öppna plånboken istället för o klaga.

PUNKT!
12,98sek, 179,16km/h strippen.nu
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix :D
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: dawes på min mr2 gen3

Inlägg av Larco »

Impreza skrev:jag satte min dawes mellan turbo o wastegateklockan och turbon ladda allt va den kunde . trotts att dawsen var rätt löst spänd. OCH åt rätt hål.(TESTAT MED TRYCKLYFT)
Pluggade de andra utaget på wasgeten som går back till solenoiden.
Funka inget vidare.
Jag kör med pysventil istället på samma plats som magnetventilen var. Funkar nu . 1bar på pricken. fram tills nästan de röda.
Anledningen till att ja bytte var att min solenoid/magnetventil var död .
Men fattar inte varför du ska höja laddet din laddar redan 1bar. kan ju ladda 1,1bar.. ingen större skillnad.
/ Dennis
Om du inte fick den att funka var den antingen feljusterad, felaktigt installerad eller trasig på något sätt. Jag har kört med dawes på min gamla st165, funkade klockrent. Mycket snabbare spool och helt stabilt laddtryck. Mycket bättre än pysventil enligt mina erfarenheter. Krävs dock ett litet pyshål på wastegatesidan för att wastegaten ska kunna stänga snabbt när den väl har öppnat.
Varför ska man ladda 1,1 bar om det inte är någon större skillnad 1,0bar :roll: impa vid korvmojjen?....
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Skriv svar