Turbokonvertera st182

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Turbokonvertera st182

Inlägg av Jonex »

Grenrören från st165 passar inte på din motor om jag minns rätt, du ville ju köpa mitt gamla grenrör.

Behr : Trevligt att du är med på nya forumet nu.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Turbokonvertera st182

Inlägg av Larco »

Grenrörsflänsen mot toppen är den samma mellan gen1 & 2 men gen2 har 1 bult extra överst i mitten som inte gen1 har. Så st165 grenrör ska passa så långt iaf. Hur turbon hamnar sen eller om något annat stör vågar jag inte uttala mig om dock...
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
k-len
Inlägg: 198
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 1990
PostOrt: övik
Land (Country): Sverige
Ort: Ö-vik

Re: Turbokonvertera st182

Inlägg av k-len »

ok. Är det någon som vet ifall st182an har mapp sensor eller luftmassemätare?

Och om jag nu har mapp sensor. Fungerar det att bara använda en BTR eller måste man på något vis mappa om den? och vilka alternafiv finns det isåfall?

Sett att många använder megasquirt. Skulle det funka? och vad kostar det igentligen? och går det beställa i sverige? hittar ingen återförsäljare.
Tobbera
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sweden
Ort: Helsingborg

Re: Turbokonvertera st182

Inlägg av Tobbera »

Vet inte hurvida du har MAP eller MAF men en BTR bör funka i båda fallen.
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: Turbokonvertera st182

Inlägg av Gt-4 »

St182 har inte LMM!! Frågan är om det funkar om man bara byter ut original map mot en GM sort? Men original kanske funkar till bara 0,3 ladd.
k-len
Inlägg: 198
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 1990
PostOrt: övik
Land (Country): Sverige
Ort: Ö-vik

Re: Turbokonvertera st182

Inlägg av k-len »

GM? Och om jag inte har LMM vad är det isåfall som sitter på insuget imellan luftburken och spjällhuset?
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: Turbokonvertera st182

Inlägg av Gt-4 »

k-len skrev:GM? Och om jag inte har LMM vad är det isåfall som sitter på insuget imellan luftburken och spjällhuset?
Jag en Map sensor av GM fabrikat menade jag.
En liten svart lufttempgivare är det enda som sitter där fast den tror jag nästan sitter i luftburken. Det enda som sitter mellan luftburken och spjället är väl slangen med en resonansburk på.
k-len
Inlägg: 198
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 1990
PostOrt: övik
Land (Country): Sverige
Ort: Ö-vik

Re: Turbokonvertera st182

Inlägg av k-len »

går det ta GM mappen "bara sådär"? och hur gör man då för att "få dit den" på celican?
Användarens profilbild
behr
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:21:38
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hässleholm

Re: Turbokonvertera st182

Inlägg av behr »

Tveksammt att det funkar med en annan mappsensor. Problemet blir nog snarare att bränsletabellen tar slut då den inte är mappad för övertryck. Det beror helt på hur toyotas programmerare gjort här. Antingen så funkar det med lite övertryck, eller så tror ECUn att sensorn är trasig eftersom nivån är utanför rimliga gränser.

Eventuellt kan man modifiera en annan mappsensors signal och montera större spridare. Genom att lura ECUn att insugstrycket är lägre, samtidigt som den har större spridare kanske det blir någorlunda rätt. Den kommer dock att köra våldsamt för vass tändning. Det kan gå att få ihop, men det blir ett väldigt krångel.

Det kan ju funka utmärkt även med original system+BTR. Jag är säker på att detta har provats innan, kan inte hitta den tråden bara.
I alla fall så är det ju bara att prova. Med bredbandslambda så syns det direkt om motorn inte får det bränsle den behöver. Om det nu inte funkar med original finns det alternativ med tex. Megasquirt.

När jag bonnade orginalsystemet på min GTi körde jag med Megasquirt för att kontrollera bränsle och hade kvar original tändning. Med MS och ett par supra/gt4 spridare har du bränsle till massor med hästar. Megaquirt finns att köpa lite överallt. Nytt färdigt kostar väl 3000 kr eller så. Jag har ett begagnat över med...
Anders "Behr" Svanberg

ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
k-len
Inlägg: 198
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 1990
PostOrt: övik
Land (Country): Sverige
Ort: Ö-vik

Re: Turbokonvertera st182

Inlägg av k-len »

Är det någon som har en "startmapp" till celica? Eller någon mapp som du/ni tror skulle vara lämplig för mitt bygge? så man har något att utgå ifrån
Skriv svar