Först och främst: ST182 har ingen luftmängd(eller -masse- heller)mätare, utan bara MAP-sensor.
Jag och EatMyRam på gamla forumet turbokonverterade hans ST182. Det gick fint att ladda 0.3-0.4 med original MAP-sensor. Den är dimensionerad för att fungera under alla barometriska klimatförhållanden med lite marginal så det lilla laddtrycket var inga problem. Det som var lite obehagligt var när man kom för nära gränsen och ECUn stängde av soppatillförseln helt. Botas enklast med en pysventil som släpper ut övertrycket. Spridarna står ändå på vid gavel vid det laget så du får inte mer soppa iallafall. Håll bara koll på lambda och lyssna noga efter spikning. Ska du ladda mer än 0.4 kan det vara klokt att använda intercooler och gärna nån form av tilläggssprut.
Vi körde utan IC med originalkomp och originalpackning för att Micke ville testa om det gick att turbokonvertera för överkomliga pengar. Det gick bra.
Turbokonvertera st182
-
- Inlägg: 360
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
- Bilmodell: Celica GTi
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Eskilstuna
- Land (Country): Sverige
Re: Turbokonvertera st182
____________________________
Mikael Cedergren
Mikael Cedergren
-
- Inlägg: 198
- Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
- Bilmodell: gt4
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: övik
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ö-vik
Re: Turbokonvertera st182
ojdå. Det lät ju bara för bra för att vara sant.
Så om vi utgår ifrån att jag bara ska ladda 0,3 bar.
Det enda jag behöver då är Grenrör, turbo, Tryckrör, oljetillförsel, dumpventil ?
Sedan ska orginalprylarna räcka? Isåfall kan man ju konvertera på 2-3 dagar =D
Så om vi utgår ifrån att jag bara ska ladda 0,3 bar.
Det enda jag behöver då är Grenrör, turbo, Tryckrör, oljetillförsel, dumpventil ?
Sedan ska orginalprylarna räcka? Isåfall kan man ju konvertera på 2-3 dagar =D
- Fnys
- Moderator
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1996
- PostOrt: Enskede
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Turbokonvertera st182
Är det dumt/dyrt/onödigt att köpa ett komplett turbokitt från ebay?
t.ex: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/JDMS-199 ... 20ace5fb5c
exkl. frakt så blir det runt 6500kr...
t.ex: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/JDMS-199 ... 20ace5fb5c
exkl. frakt så blir det runt 6500kr...
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
- Cyrix
- Inlägg: 622
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Göteborg
- Land (Country): Sverige
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Turbokonvertera st182
Det där var väl inget direkt kit, mest en hög med lösa delar.Fnys skrev:Är det dumt/dyrt/onödigt att köpa ett komplett turbokitt från ebay?
t.ex: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/JDMS-199 ... 20ace5fb5c
exkl. frakt så blir det runt 6500kr...
Isåfall måste det ju vara bättre att köpa ett kit till tex MR2 som åtminstonde innehåller ett grenrör.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org
sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com