Turbokonvertera st182

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: Turbokonvertera st182

Inlägg av Pugho »

Först och främst: ST182 har ingen luftmängd(eller -masse- heller)mätare, utan bara MAP-sensor.
Jag och EatMyRam på gamla forumet turbokonverterade hans ST182. Det gick fint att ladda 0.3-0.4 med original MAP-sensor. Den är dimensionerad för att fungera under alla barometriska klimatförhållanden med lite marginal så det lilla laddtrycket var inga problem. Det som var lite obehagligt var när man kom för nära gränsen och ECUn stängde av soppatillförseln helt. Botas enklast med en pysventil som släpper ut övertrycket. Spridarna står ändå på vid gavel vid det laget så du får inte mer soppa iallafall. Håll bara koll på lambda och lyssna noga efter spikning. Ska du ladda mer än 0.4 kan det vara klokt att använda intercooler och gärna nån form av tilläggssprut.
Vi körde utan IC med originalkomp och originalpackning för att Micke ville testa om det gick att turbokonvertera för överkomliga pengar. Det gick bra.
____________________________
Mikael Cedergren
k-len
Inlägg: 198
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:12:38
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 1990
PostOrt: övik
Land (Country): Sverige
Ort: Ö-vik

Re: Turbokonvertera st182

Inlägg av k-len »

ojdå. Det lät ju bara för bra för att vara sant.

Så om vi utgår ifrån att jag bara ska ladda 0,3 bar.

Det enda jag behöver då är Grenrör, turbo, Tryckrör, oljetillförsel, dumpventil ?

Sedan ska orginalprylarna räcka? Isåfall kan man ju konvertera på 2-3 dagar =D
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Turbokonvertera st182

Inlägg av Fnys »

Är det dumt/dyrt/onödigt att köpa ett komplett turbokitt från ebay?
t.ex: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/JDMS-199 ... 20ace5fb5c

exkl. frakt så blir det runt 6500kr...
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Turbokonvertera st182

Inlägg av Cyrix »

Fnys skrev:Är det dumt/dyrt/onödigt att köpa ett komplett turbokitt från ebay?
t.ex: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/JDMS-199 ... 20ace5fb5c

exkl. frakt så blir det runt 6500kr...
Det där var väl inget direkt kit, mest en hög med lösa delar.
Isåfall måste det ju vara bättre att köpa ett kit till tex MR2 som åtminstonde innehåller ett grenrör.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Skriv svar