Varför lossnar ventilerna i min 3sgte?

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Användarens profilbild
behr
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:21:38
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hässleholm

Varför lossnar ventilerna i min 3sgte?

Inlägg av behr »

Nu har det hänt två gånger... På något sätt lossnar knastren från ventilen och ventilen får ett otrevligt möte med kolven.

Första gången trodde jag det var pga att jag varvat som en idiot med original ventilfjädrar. Nu hade jag lagat toppen (fräst säten, bytat styrning), "nya" (beg.) ventiler, knaster och dom där brickorna som knasterna ligger i. Hade satt i HKS ventilfjädrar med för att det inte skulle hända igen. Men lik fan, efter ett par repor så blir det ras igen. Ventilen vid sidan om den som gick sist...

Nu var varvstoppen bara på 7500 rpm. Det var vid växlingen mellan tvåan och trean som det gick sönder denna gången.

Ventiler, knaster osv är installerat enligt boken. Sätet och ventilen var nyfräst och styrningen var kontrollerad. Allt var noga inshimsat...

Jag har aldrig hört talas om detta problemet på någon motor. Det finns ju massor med 3s-gte som varvas mycket mer än ynkliga 7500 med hks fjädrar utan problem. Vad kan det vara för fel på min topp som gör att ventilerna lossnar från knasterna?
Anders "Behr" Svanberg

ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: Varför lossnar ventilerna i min 3sgte?

Inlägg av Gt-4 »

Händer det på samma cylinder eller är det på flera?
Jag var med och skruvade renault clio Div1A rallycross bil som det hände att knastren släppte, men på den har jag för mej det va för att kammar hade så mycke lyft och stängde så snabbt.
Men så aggresiva kammar kör väl inte du med.
Användarens profilbild
behr
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:21:38
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hässleholm

Re: Varför lossnar ventilerna i min 3sgte?

Inlägg av behr »

Kammarna är st202 och dom är rätt snälla. Framförallt på avgassidan... Det är ju ändå en motor som varvar 7000+ original och går 20000mil+ utan problem.

Det är på avgassidan på cylinder tre som det hänt båda gångerna, fast på olika ventiler.
Anders "Behr" Svanberg

ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
Impreza
Inlägg: 172
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 13:24:16
Bilmodell: mr2 turbo
Årsmodell: 1995

Re: Varför lossnar ventilerna i min 3sgte?

Inlägg av Impreza »

inte själva ventillyftarn/koppen som trycker på "fel" ställe?
Är styrningen rak ? du skrev kontrollerad men de kan betyda mycket !
/Dennis
12,98sek, 179,16km/h strippen.nu
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix :D
Skriv svar