Modifiering av insug till luftburk på MR2 W3 -00

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
tommykn
Inlägg: 35
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 18:57:24
Bilmodell: Toyota Corolla T-sport Compr
Årsmodell: 2006
PostOrt: Hässleholm
Land (Country): Sverige

Modifiering av insug till luftburk på MR2 W3 -00

Inlägg av tommykn »

Hej, förundrades över att originalintaget till luftfilterburken är rejält "strypt", ca 44 mm i innerdiameter i bortre änden och ca 64 mm där den ansluter till filterbehållaren. Först umgicks jag med tanken att montera ett s.k. ram air intake eller cold air intake med fullflödesfilter, men sedan hittade jag en länk på MR2 Roadster Owners Clubs hemsida, där man helt enkelt ersatte denna originalbit i plast med en bit flexibelt aluminiumrör.

Sagt och gjort, köpte en bit flexibelt ventilationsrör i aluminium med 80 mm diameter hos en ventilationsfirma för en femtiolapp samt två rostfria slangklämmor 70-90 mm på Biltema för 30 spänn. En kvarts jobb och luftburken kan teoretiskt få 2,5 ggr så mkt luft som tidigare. För att slå på stort, beställde jag ett fullflödesfilter från England, ett Blitz LM Power Panel Air Filter för 45 GBP inklusive frakt och försäkring. Notera att detta är ett torrt filter, så man inte drabbas av ev. bekymmer med överflödig olja från filtret på luftsensorn i filterboxen.

Någon som har försökt sig på något liknande - erfarenheter? / TK, Toyota MR2 -00
Bilagor
Originalröret
Originalröret
toyotamr2_insug8.JPG (49.65 KiB) Visad 3164 gånger
Anslutning mot hjulhuset
Anslutning mot hjulhuset
toyotamr2_insug7.JPG (168.28 KiB) Visad 3164 gånger
Anslutning mot luftfilterboxen
Anslutning mot luftfilterboxen
toyotamr2_insug6.JPG (203.94 KiB) Visad 3163 gånger
Senast redigerad av tommykn den sön 08 mar 2009, 15:12:37, redigerad totalt 2 gång.
Toyota Corolla T-sport Compressor -06
Toyota MR2 W3 -00
SAAB 9-5 Aero -00 steg 4
BMW Isetta -55
BMW F800R Chris Pfeiffer -10
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: Modifiering av insug till luftburk på MR2 W3 -00

Inlägg av fredrik mkIII »

ja kedjan är inte starkare än den svagaste länken eller vad säger man? ett ram air är dock väldans snyggt!

mvh fredrik
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Modifiering av insug till luftburk på MR2 W3 -00

Inlägg av Larco »

Kanske finns en anledning till hur dem har gjort :think:
Tänk på att du har en tratt i änden, det minskar turbulensen ordentligt och ökar flödet. Största delen av luften som sugs in i röret kommer ifrån sidorna nämligen.

De kanske har minskat diametern en aning för att få upp lufthastigheten (även om jag inte tror på det själv :P ), vem vet.

Hursom helst skulle jag nog råda dig till att sätta en tratt inne i luftburken och skaffa ett riktigt rör där istället för den där slangen. Lär bli mycket bättre även om det blir några mm mindre diameter tror jag.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
tommykn
Inlägg: 35
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 18:57:24
Bilmodell: Toyota Corolla T-sport Compr
Årsmodell: 2006
PostOrt: Hässleholm
Land (Country): Sverige

Re: Modifiering av insug till luftburk på MR2 W3 -00

Inlägg av tommykn »

Larco skrev:Kanske finns en anledning till hur de har gjort :think:
Ja, det är ju så man funderar, "de har väl ändå tänkt till?". Men nu vet vi att det inte alltid är så, även om det är japaner. ;)

Själv funderade jag så här - eftersom det handlar om tillflödet till luftburken, bör det rimligtvis vara så stort och bra som möjligt. Eventuell turbulens och tryckskillnader borde till största delen jämnas ut/fördelas när luftströmmen passerar genom luftfiltret och luftburken på sin väg mot insuget. Den mängd luft som i praktiken kan passera, jämfört med det smalaste partiet på originalbiten, är 2,5-3 ggr större. Men det är klart - bara att för det går i teorin, så är det inte säkert att det gör det. :?

Att det finns dubbelpipiga insugslösningar, där man menar att man med hjälp av parallella luftströmmar får bättre fart på luften, har jag sett, men då talar vi om insugssidan, efter luftfiltret. Visst ÄR många eftermarknadsinsug med konade filter hur snygga som helst, men innan jag blir helt mjuk i hjärnan och slantar upp 2-3.000 kr för ett sådant, så ska det bli spännande att se om MR2:an andas lite bättre med denna "vedbodslösning" - i april ska den ut och andas vårluft!
Toyota Corolla T-sport Compressor -06
Toyota MR2 W3 -00
SAAB 9-5 Aero -00 steg 4
BMW Isetta -55
BMW F800R Chris Pfeiffer -10
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Modifiering av insug till luftburk på MR2 W3 -00

Inlägg av Larco »

Jaha det är själva snorkeln (kalluftsintaget) till luftboxen jag trodde att det var det röret som går mellan luftbox och motor.

Då är det nog inte lika blodigt. En tratt i änden är nog att föredra oavsätt diameter för ännu ännu större flöde. Kolla efter basrelexportar till på subbasar för schysst tratt/horn ;)

De har säkert gjort sådär för att minska insugsljudet.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
tommykn
Inlägg: 35
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 18:57:24
Bilmodell: Toyota Corolla T-sport Compr
Årsmodell: 2006
PostOrt: Hässleholm
Land (Country): Sverige

Re: Modifiering av insug till luftburk på MR2 W3 -00

Inlägg av tommykn »

Larco skrev:De har säkert gjort sådär för att minska insugsljudet.
Ja, det avgör ju saken definitivt. Bortbortbort! :lol:
Toyota Corolla T-sport Compressor -06
Toyota MR2 W3 -00
SAAB 9-5 Aero -00 steg 4
BMW Isetta -55
BMW F800R Chris Pfeiffer -10
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Modifiering av insug till luftburk på MR2 W3 -00

Inlägg av Larco »

Drar upp en gammal tråd nu men jag hittade denna nu när jag satt o kikade lite på fensports hemsida. ;)
Bild
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
tommykn
Inlägg: 35
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 18:57:24
Bilmodell: Toyota Corolla T-sport Compr
Årsmodell: 2006
PostOrt: Hässleholm
Land (Country): Sverige

Re: Modifiering av insug till luftburk på MR2 W3 -00

Inlägg av tommykn »

Larco skrev:Drar upp en gammal tråd nu men jag hittade denna nu när jag satt o kikade lite på fensports hemsida. ;)
Bild
Jodå, jag har också sett denna i våras. Den kostar "bara" £ 289, i runda slängar 3.500 spänn. Jag klarade mig visst under en hundring? ;)

Men visst är TRD:s insug i aluminium snyggt...hade förstås varit kul att se om det blir någon skillnad i effekt. Nu är det iaf så fritt det kan bli fram till luftburken. De har visst Blitz torra filter som passar direkt i originalboxen också för £ 29, klart överkomligt.
Toyota Corolla T-sport Compressor -06
Toyota MR2 W3 -00
SAAB 9-5 Aero -00 steg 4
BMW Isetta -55
BMW F800R Chris Pfeiffer -10
Skriv svar