Om man höjer laddet hur kommer man runt "Fuel Cut":en?

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Om man höjer laddet hur kommer man runt "Fuel Cut":en?

Inlägg av Glenn »

Läser inte ST205 trycket till fuelcuten genom MAP-sensorn ? den vill man INTE plugga :) ..är ju helt annat sprut på Gen3-motorn än gen1/2.. (lyckligtvis..)

Sen slutar väl original turbotrycksmätare att funka om man pluggar den slangen har jag ett svagt minne av ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Freddan
Inlägg: 183
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 21:22:10
Bilmodell: Celica GT-4 ST205
Årsmodell: 1995

Re: Om man höjer laddet hur kommer man runt "Fuel Cut":en?

Inlägg av Freddan »

Glenn skrev:Läser inte ST205 trycket till fuelcuten genom MAP-sensorn ? den vill man INTE plugga :) ..är ju helt annat sprut på Gen3-motorn än gen1/2.. (lyckligtvis..)

Sen slutar väl original turbotrycksmätare att funka om man pluggar den slangen har jag ett svagt minne av ?
Jo, ST205 har ju MAP-sensor istället för LMM. Vet inte hur det funkar med fuelcuten,
men jag kanske ska skippa att plugga slangen då :)



Mvh Freddan
Lex
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 08 feb 2010, 23:19:14
Bilmodell: Celica Ta-22
Årsmodell: 1975
PostOrt: Göteborg

Re: Om man höjer laddet hur kommer man runt "Fuel Cut":en?

Inlägg av Lex »

Har FCD monterad på min mr2,men hjälper bara upp till 0.9-1Bar ungefär, så har dragit (&pluggat) vakumslangen till turbo pressure sensor.
Visst...då slutar turbo trycks mätaren fungera, eftersom den får sitt värde därifrån. Men har monterat en extern tryckmätare istället.
Måste man ha, för att kunna hålla koll på trycket.Skenar laddtrycket & du inte har någon fuel cut på bilen, så kan det sluta tråkigt!
Användarens profilbild
cama
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 20:12:38
Bilmodell: MR2 turbo (Emmans)
Årsmodell: 93
PostOrt: Sollentuna
Land (Country): Sverige

Re: Om man höjer laddet hur kommer man runt "Fuel Cut":en?

Inlägg av cama »

Här kan du köpa en färdigbyggd billig FCD http://www.k1ano.co.uk/
Användarens profilbild
micke_205
Inlägg: 33
Blev medlem: lör 16 maj 2009, 18:14:58
Bilmodell: Celica GT4 ST205
Årsmodell: 1994

Re: Om man höjer laddet hur kommer man runt "Fuel Cut":en?

Inlägg av micke_205 »

jag har en HKS FCD om du vill köpa. har haft den på min st205
070-2419827
Röd vänsterstyrd Celica ST205 -94 till salu, nyrenoverad motor m.m
Audi 90Quattro -90 vinterbil
Skidoo Summit 800 -04 vinterleksak
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Om man höjer laddet hur kommer man runt "Fuel Cut":en?

Inlägg av Cyrix »

Montera INTE Fuel cut defenders på gen3/ST205 motorerna, såvida du inte vill spika sönder den då, den kommer gå leant.
Dom minskar utspänningen från mapsensorn, som är den viktigaste givaren till sprutet.
Om man monterar en piggyback ECU på mapsensor signalen, så kan man leana ut blandningen lite mer kontrollerat och då kommer även laddtrycksspärren öka något hg.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Skriv svar