Etanol eller bensin?

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
jottaking
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 01 apr 2009, 21:17:07
Bilmodell: MR2 turbo
Årsmodell: 1993
PostOrt: Höganäs
Land (Country): Sverige

Re: Etanol eller bensin?

Inlägg av jottaking » tis 25 aug 2009, 22:06:11

Cyrix skrev:Jag skulle nog säga att ett nytt sprut nog är det bästa för att komma över 300hk.
Kolvar är väl egentligen det enda i bottendelen som du behöver byta.
Finns det något sprut du kan rekomendera och någon stans man kan köpa?

Användarvisningsbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Etanol eller bensin?

Inlägg av Cyrix » tis 25 aug 2009, 23:56:04

jottaking skrev:Finns det något sprut du kan rekomendera och någon stans man kan köpa?
Jag kör med Apexi Power FC, men verkar som det har blivit dyrt och svårt att få tag i. Sen beror det väl lite på hur händig med el du är, ifall du behöver något som är plug&play eller inte.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com

jottaking
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 01 apr 2009, 21:17:07
Bilmodell: MR2 turbo
Årsmodell: 1993
PostOrt: Höganäs
Land (Country): Sverige

Re: Etanol eller bensin?

Inlägg av jottaking » ons 26 aug 2009, 13:05:21

Cyrix skrev:
jottaking skrev:Finns det något sprut du kan rekomendera och någon stans man kan köpa?
Jag kör med Apexi Power FC, men verkar som det har blivit dyrt och svårt att få tag i. Sen beror det väl lite på hur händig med el du är, ifall du behöver något som är plug&play eller inte.
Ok då får det nog bli ett sådant när motorn kommer ihop.
Inget annat man bör tänka på nu när man bygger om motorn?

Mvh/johannes

Svenne
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 16 maj 2009, 05:13:05
Bilmodell: st185
Årsmodell: 1991

Re: Etanol eller bensin?

Inlägg av Svenne » ons 09 sep 2009, 03:25:28

E85 funkar kalasbra!

motorn går otroligt jämnt och fint med oklanderliga avgasvärden även utan kat.
På min st185 funkar det bra med Fördelaren backad 10grader, Apexi neo (sk piggyback), st205 spridare, billigaste möjliga e-bay downpipe, 3" till bakaxeln sedan 2", en walbro255 bränslepump var jag tvungen att skaffa också. - kör 11hekto över ett ganska brett register problemfritt. Vad det ger i effekt har jag ingen aning om, det är ju långt under dina önskade 400, men med tanke på insatta pengar går den fenomenalt bra.
Som pendlarbil på körkortsmarginalen och för säkra omkörningar lite till drar den faktiskt inte riktigt 1,2 liter/mil, vid marchfarter på 160 ca 1,5 vilket är helt ok.

någon skrev om "påstådda" problem med e85... och två trasiga bränsletrycksregulatorer på trehundra mil tycker jag faller utanför sannolikhetens bortre gräns varför jag inte rekommenderar original där.

Just det, knölade dit en rpm max(tror jag de hette?) koppling också. Vet dock inte om det hade behövts egentligen utan följde ryktena där.

Användarvisningsbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Etanol eller bensin?

Inlägg av Cyrix » ons 09 sep 2009, 12:04:56

Svenne skrev:E85 funkar kalasbra!

motorn går otroligt jämnt och fint med oklanderliga avgasvärden även utan kat.
På min st185 funkar det bra med Fördelaren backad 10grader, Apexi neo (sk piggyback), st205 spridare, billigaste möjliga e-bay downpipe, 3" till bakaxeln sedan 2", en walbro255 bränslepump var jag tvungen att skaffa också. - kör 11hekto över ett ganska brett register problemfritt. Vad det ger i effekt har jag ingen aning om, det är ju långt under dina önskade 400, men med tanke på insatta pengar går den fenomenalt bra.
Som pendlarbil på körkortsmarginalen och för säkra omkörningar lite till drar den faktiskt inte riktigt 1,2 liter/mil, vid marchfarter på 160 ca 1,5 vilket är helt ok.

någon skrev om "påstådda" problem med e85... och två trasiga bränsletrycksregulatorer på trehundra mil tycker jag faller utanför sannolikhetens bortre gräns varför jag inte rekommenderar original där.

Just det, knölade dit en rpm max(tror jag de hette?) koppling också. Vet dock inte om det hade behövts egentligen utan följde ryktena där.
Varför har du backat 10 grader på fördelaren?
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com

Skriv svar