Etanol eller bensin?

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
jottaking
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 01 apr 2009, 21:17:07
Bilmodell: MR2 turbo
Årsmodell: 1993
PostOrt: Höganäs
Land (Country): Sverige

Etanol eller bensin?

Inlägg av jottaking »

Ska "bygga om" min motor pga att botten delen på motorn är "slut" och har börjat
fundera på om man kanske ska bygga den för etanol istället för bensin.
Så tänkte bara se vad ni andra tycker att men ska ha, etanol eller bensin?
Och vad för och nackdelar med etanol är?
Och vad man ska tänka på att byta ut till nått speciellt om man kör på etanol, och vad
man då ska slänga i.
Målet är 350-400hk driftsäkra hästar.

Ps: det är en MR2 turbo -93 rev2

Tacksam för svar/ johannes
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Etanol eller bensin?

Inlägg av amby »

Bästa är la att köpa ett sprut nya spridare och sen mappa..
Men om du vågar kan du ju köra med 30% större spridare och en bredbandslamda.

naktdelar
Kan bli svårstartad på vinter.
du kommer inte lika långt på en tank.
Jimbow_Mr2
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 00:29:02
Bilmodell: Mr2
Årsmodell: 1991

Re: Etanol eller bensin?

Inlägg av Jimbow_Mr2 »

Fördelar:
kyler motorn bättre = mer effekt.
miljövänligt = inga hippies som blir sura på dig
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Etanol eller bensin?

Inlägg av Cyrix »

Jag röstar för E85, visst finns det nackadelar, men fördelarna(mer pulver) överväger helt klart.
Har kört på E85 innan, men bytt till bensin pga för små spridare mm, men ska bygga om för E85 igen.

Är väl egentligen inget annat än spridarstorleken du behöver ändra på för att köra E85 istället för bensin.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Användarens profilbild
behr
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:21:38
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hässleholm

Re: Etanol eller bensin?

Inlägg av behr »

E85!

När jag gick över från bensin till E85 fick jag tidigare laddtryck, mjukvare motorgång (på låga varv) och framförallt mer effekt. Avgaserna luktar godare med :lol:

Det finns ju en del praktiska svårigheter som kallstarter på vintern, E75 övergången, etanolens (påstådda) skadliga inverkan på vissa komponenter i bränslesystemet, det är lite svårare att mappa tändningen, det krävs ett kraftigare bränslessytem och kanske mer...

För 400 hästar på etanol behöver du runt 800cc spridare, walbro bränslepump och en ny bränsletrycksregulator (original kan inte hantera flödet från uppgraderade bränslepump). Kallare stift, typ NGK 8or. Och något att styra tändningen och bränslet med såklart.
Anders "Behr" Svanberg

ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
jottaking
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 01 apr 2009, 21:17:07
Bilmodell: MR2 turbo
Årsmodell: 1993
PostOrt: Höganäs
Land (Country): Sverige

Re: Etanol eller bensin?

Inlägg av jottaking »

behr skrev:E85!

När jag gick över från bensin till E85 fick jag tidigare laddtryck, mjukvare motorgång (på låga varv) och framförallt mer effekt. Avgaserna luktar godare med :lol:

Det finns ju en del praktiska svårigheter som kallstarter på vintern, E75 övergången, etanolens (påstådda) skadliga inverkan på vissa komponenter i bränslesystemet, det är lite svårare att mappa tändningen, det krävs ett kraftigare bränslessytem och kanske mer...

För 400 hästar på etanol behöver du runt 800cc spridare, walbro bränslepump och en ny bränsletrycksregulator (original kan inte hantera flödet från uppgraderade bränslepump). Kallare stift, typ NGK 8or. Och något att styra tändningen och bränslet med såklart.
Jag har idag (Unichip Piggyback Computer) som jag ska mappa om sen när motorn är klar,
räcker detta för att styra tändning och bränslet med?

Sen en annan fråga: Blir det lättare eller svårare att få igenom bilen på besiktningen? lättare va?
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Etanol eller bensin?

Inlägg av Cyrix »

Piggyback på en gen2 motor tror jag är svårt att få någon bra ordning på, ifall du ska ha uppåt 400hk.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
jottaking
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 01 apr 2009, 21:17:07
Bilmodell: MR2 turbo
Årsmodell: 1993
PostOrt: Höganäs
Land (Country): Sverige

Re: Etanol eller bensin?

Inlägg av jottaking »

Cyrix skrev:Piggyback på en gen2 motor tror jag är svårt att få någon bra ordning på, ifall du ska ha uppåt 400hk.
Hmmm det va inte en så rolig nyhet:( fick den dit skruvad i våras så känns som ytterligare lite bortkastade pengar:(

Vad ska man ha istället då?

Och hur långt klarar man sig på piggyback?

En annan fråga: räcker det med att byta till andra stackar och smidda kolvar i bottendelen
eller e det nått speciellt man ska tänka på när man e där och rotar? kommer givetvis byta lager och packningar med.
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Etanol eller bensin?

Inlägg av Cyrix »

Jag skulle nog säga att ett nytt sprut nog är det bästa för att komma över 300hk.
Kolvar är väl egentligen det enda i bottendelen som du behöver byta.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Etanol eller bensin?

Inlägg av Larco »

Det skadar ju inte att balansera veven, stakarna och kolvarna om man ändå är där och rotar. De fick ta bort en hel del material från min gen3 vev... Men helt nödvändigt är det nog inte...
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Skriv svar