Ang. trimmning st165

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
tonykart_74
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 25 jul 2009, 13:37:24
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1988

Ang. trimmning st165

Inlägg av tonykart_74 »

vilken topp e bäst att ha på min celica gt four,
GTI toppen lr original med GTI kammar?
och isf någon som har det liggandes??
Senast redigerad av tonykart_74 den fre 22 jan 2010, 22:42:22, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Ang. trimmning st165

Inlägg av amby »

550 eller 540cc spridare och någon typ av eftermarknads ecu + mapp.
Sen kanske det inte vore fel med FMIC och en ny koppling.
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Ang. trimmning st165

Inlägg av Larco »

Amby tog upp de viktiga delarna.

Spridarna som sitter original är 440cc vilket innebär att de klarar av ca 280hk. Höjer man bränsletrycket lite kanske kan man nog ta sig till ca300hk med dem. Men kolvarna lever farligt då. De går snabbt sönder om det spikar.

Så större spridare är ett måste och då också ny motorstyrning eller piggyback... Original går inte att mappa om.

Grövre bränsleledning, ca 8mm. En bränsletrycks regulator är nog ett måste också då originalet troligen inte klarar att flöda allt extra bränsle. Kika på en malpassi 1:1

Den vätskekylda originalICn är bra för kortare snabba accelerationer men den har för liten vattenmängd för att hålla luften kall i långa perioder. Du kan se till att öka den totala vätskemängden och kylförmågan genom att skaffa en till ICkylare till fronten och montera på andra sidan, skaffa en större kylare och isolera själva ICn utvändigt som sitter ovanpåmotorn. Annars är ju en större frontmonterad IC att föredra. Men du kan också kika på vatteninsprut ex aquamist system i kombination med original eller FMIC.

Du kan också byta insug och kamaxlar till de från den framhjulsdrivna celican med 3S-GE motorn alltså ST162 men det är inget måste. St162ans insug ger dig lite fördel vid rördragning till frontmonterad IC och lite bättre luftfördelning mellan cylindrarna. Kamaxlarna kommer ge dig lite mer kraft på de högre varvtalen. De är bara lite vassare än original.

Om du ändå är där o river se till att T-VIS spjällets luckor sitter fast och dra gärna lite värmebeständig locktight på dem då de har en tendens till att lossna. Ta inte bort T-VIS som många gör. Du kommer förlora i princip "allt" vridmoment på lågvarv isf.

Kalluftsintag (Ordentligt avskärmat!)

Du behöver lite mätare för att hålla koll på allt.

Jag rekomenderar dig att läsa lite på denna sida:
http://www.gtfours.co.uk/

Sen är denna guldvärd att ha i bakfickan :)
http://www.celicatech.com/imagearchive/ ... ac_bgb.php
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Skriv svar