Sportkatalysator/racekatalysator till Celica st205

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Sportkatalysator/racekatalysator till Celica st205

Inlägg av Fnys »

MScME skrev: ons 12 sep 2018, 10:07:40 Haha, verkligen! :shock:
Konstigt ändå, men har å andra sidan inte fått någon offert ännu. Tror du inte den får plats innan alltså? Jag hade nog inbillat mig att den gjorde det, vad är det för inbyggnadsmått på den katen du kikade på?

Jag kan ju ställa fråga och höra var han ser att den kan sitta, för nej någon ST205 har han väl inte själv.
Jag tror inte att den får plats innan främre underram (hjälpram?) men det kanske finns mycket plats där och att värmeskölden runt original avgassystem tar mycket plats? :roll:
Ytterdiameter: 100mm
Anslutningar innerdiameter: 3.0" (76mm)
Totallängd: 335mm
Ja, fråga gärna honom :)
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Sportkatalysator/racekatalysator till Celica st205

Inlägg av amby »

Fick frågan var jag monterade min racekat och nu har jag inga bilder på det och bilen står några mil bort, men jag försöker förklara.
Jag köpte ett eftermarknadssystem från ebay, superbilligt (3" ssautochrome). I annonsen stod det att skarvarna var fel, fabriksfel.

Så där första delen av systemet slutar byggde jag en skarv av min katalysator+ 2xbiltema avsmalnings rör.
Så kortade jag systemet så långt som katalysatorn+adaptrarna var och försökte montera systemet.
Den sitter alltså ut med kardanstången, bakom balken.

Se bild, (inte min bild eller mitt system, men det ser ut som samma avgassystemet).
Så dom där två småbitarna som ligger på golvet använde inte jag, utan där sitter istället min katalysator.
Bild

Jag har inte märkt några problem med att motera katalysatorn där, sitter dock rätt nära kardanstången.
Min bil är ioförsig en ST185 och inte st205 men jag tror inte skillnaderna är speciellt stora.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Sportkatalysator/racekatalysator till Celica st205

Inlägg av Glenn »

Det finns ju system som ska passa både ST185 och ST205 iofs (supersprint tex, och jag tror även TTE-systemet ska passa båda ?), men de flesta gör ju skillnad på modellerna.

jag fattar inte hur det är tänkt med systemet på bilden f.ö ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Sportkatalysator/racekatalysator till Celica st205

Inlägg av amby »

Glenn skrev: sön 23 sep 2018, 01:33:48jag fattar inte hur det är tänkt med systemet på bilden f.ö ?
Jag kanske inte beskrev det så bra. Men nu har jag bild på mitt avgassystem.
Övre delen går mot Downpipen.
Som ni ser så är detta inte hela systemet

Bild
Skriv svar