Trimma 21r-c?

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Wikstrand
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 28 maj 2018, 20:51:11
Bilmodell: Celica xt
Årsmodell: 1984
PostOrt: Vikarbyn
Land (Country): Sverige

Trimma 21r-c?

Inlägg av Wikstrand »

Nu är det så att jag har en 1984 celica xt med 21r-c motorn och jag skulle vilja trimma då jag bygger bilen i lite race/jdm stuk. Då till frågan, vad kan jag enklast göra för att plocka hästar? Från absolut enklaste till extremt, hur ska jag göra å var ska jag börja? Plocka bort air-injektion pump och tillbehör? Bort med egr? Sen då? Bygga extraktorgrenrör? Ge mig råd å tips å förslag på vad som jag kan börja med, sen tex byta förgasare? Bygga insprutning? Osv osv.
Tack för svar!
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Trimma 21r-c?

Inlägg av Larco »

Visst kan du försöka få motorn att andas bättre genom att byta avgassystemet till en dimension större med andra ljuddämpare osv. Och bättre insugsrör mm. Men den bittra sanningen är nog du mest bara får en högljud bil som inte går märkbart mycket fortare eller låter bra om du inte gör det rätt.0 Jag skulle vilja påstå att om du vill få mer kraft ur just denna bil är det mest värt att byta ut motorn till en av toyotas prestandamotorer. Men det beror ju på vad du har för önskemål.
Du kan ju kolla lite på vad andra har gjort med liknande bilar.

Du bad om en lista.
Enkelt;
Plocka bort air injektion pump mm
Välflödande avgassystem men inte så grovt(!)(extraktorgrenrör är nog overkill utan trimkam)
Ett välflödande insugsrör med en fin tratt (velocitystack) i änden mot luftfiltret.
Mer avancerat;
Sedan får du nog kolla efter en trimkam om det finns till denna motor, välflödande insug o förgasare o extraktorgrenrör. Utan vassare kam eller annan topp eller turbokonvertering lär du nog inte få så mycket mer fart på motor.
Ännu mer avancerat;
Högkompressionskolvar, porta toppen, smidda stakar.

Men tänker du lägga såhär mycket krut på motor. Skulle jag säga att byt ut den till en bättre motor från början. Tex 3s-ge finns i färdiga varianter mellan 145-200hk+. Och det blir tillförlitligt.

Den stora fördelen med att ha en så gammal bil som denna är att reglerna kring avgaskrav osv är mycket snällare.

Hur många hästar vill du ha? Vad är ditt mål?
Senast redigerad av Larco den sön 03 jun 2018, 11:30:06, redigerad totalt 2 gång.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Trimma 21r-c?

Inlägg av Larco »

Googlade lite: http://www.toymods.org.au/forums/thread ... 8R-or-21RC

Läs om 18r-g och 152e 😊
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Toyota_R_engine

Verkar ju gå att få fart på 21r motorn också men du får nog lägga mycket tid o pengar
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Wikstrand
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 28 maj 2018, 20:51:11
Bilmodell: Celica xt
Årsmodell: 1984
PostOrt: Vikarbyn
Land (Country): Sverige

Re: Trimma 21r-c?

Inlägg av Wikstrand »

Tack! Ja det gav svar på det mesta jag undrade. Jag vill behålla 21r motorn och trimma den så mycket som det går nu, mest för att det är ett kul projekt! Tack för länkar och tips!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Trimma 21r-c?

Inlägg av Glenn »

18r-g är ju dock inte helt lätt att få tag i, annars är det väl nästan förstahandsalternativet.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Zoomorphic
Inlägg: 108
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 19:19:40
PostOrt: Sverige

Re: Trimma 21r-c?

Inlägg av Zoomorphic »

Köp en supra ma6 istället, samma kaross men mer o kör med o trimvänlig. Vill du slösa pengar köp en 18rg o trixa dit o ångra dig sen.
Bygger hellre än kör!
Skriv svar