Katalysator ST162 & ST182

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Katalysator ST162 & ST182

Inlägg av Fnys »

Först och främst vill jag inte ha arga blickar eller någonting liknande från folk för jag har inte tänkt köra utan katalysator på bilen...

Har läst mig runt lite att det skiljer från sugmotor till sugmotor om man vinner eller förlorar effekt på att plocka bort katten, för till skillnad från en turbomatad motor så ska en sugmotor ha lite motstånd.
Någon som vet hur det är med st162 & st182 gti motorer? Stryper katten något på dom modellerna? (även om det är obetydligt).
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Katalysator ST162 & ST182

Inlägg av Larco »

Ingen motor vill ha motstånd... Motstånd = kraftförlust! (inte ens 2-taktare!)
Det handlar om gashastighet inte motstånd. Man vill ha hög gashastighet för att skapa ett sug i cylindrarna när avgasportarna är öppna för att tömma cylindrarna snabbare på avgaser. Där är det främst rördimensionen som spelar roll. Man ska helst inte ändra dimensionen allt för mycket på en sugmotor om man inte gör stora modifieringar och testar sig fram till optimal dimension.

Du kommer att vinna tillbaka några få hästkrafter på att ta bort katten men jag skulle råda dig till att skaffa en billig racekatt eller bara en metallisk sportkat och ersätta den keramiska originalkatten istället. Dessa kattar ger ändå så lite extra motstånd att det knappt spelar någon roll. Biltema har sånna kattar för en ganska liten peng. Kolla in dem.
Så kan du med lite godare samvete brassa runt + färre ev. bekymmer med polis och SBP.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Katalysator ST162 & ST182

Inlägg av Fnys »

Larco skrev:Ingen motor vill ha motstånd... Motstånd = kraftförlust! (inte ens 2-taktare!)
Det handlar om gashastighet inte motstånd. Man vill ha hög gashastighet för att skapa ett sug i cylindrarna när avgasportarna är öppna för att tömma cylindrarna snabbare på avgaser. Där är det främst rördimensionen som spelar roll. Man ska helst inte ändra dimensionen allt för mycket på en sugmotor om man inte gör stora modifieringar och testar sig fram till optimal dimension.

Du kommer att vinna tillbaka några få hästkrafter på att ta bort katten men jag skulle råda dig till att skaffa en billig racekatt eller bara en metallisk sportkat och ersätta den keramiska originalkatten istället. Dessa kattar ger ändå så lite extra motstånd att det knappt spelar någon roll. Biltema har sånna kattar för en ganska liten peng. Kolla in dem.
Så kan du med lite godare samvete brassa runt + färre ev. bekymmer med polis och SBP.
kanon, tack!
det jag lyckats läsa mig till är att katten gör ett obetydligt motstånd på en celica med sugmotor om man inte byter luftfilter, ljuddämpare och vassare kammar.
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Skriv svar