Corolla t sport compressor avgasrör

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
simonlithen
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 24 jan 2013, 20:11:45
Bilmodell: Corolla T sport Compressor
Årsmodell: 2006
PostOrt: Hjo
Land (Country): Sverige

Corolla t sport compressor avgasrör

Inlägg av simonlithen »

Tjena! Tänkte bygga avgas på min compressor matade tsport. De blir ju 2.5" hela vägen från katt, men frågan är om man ska köra single utblåss eller dubbla som de är original. Nu tänker jag bara i prestanda väg, känns som de skulle vara bättre med 2.5 och en dämpare bak bara. Någon som vet eller har byggt på dessa?
Tack för svar!
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Corolla t sport compressor avgasrör

Inlägg av Bempa »

Har inte byggt på en t-sport compressor men ett gäng andra bilar. 2,5" känns rätt så stort, rent spontant skulle jag säga att rent prestandamässigt tror jag inte du själv märker mellan att ha enkelt respektive dubbelt. Men rent teoretiskt är nog 2,5 enkelt mera rätt än dubbelt.
Kommer du bygga bort originalkatalysator och ersätta den med en sportkatalysator eller kommer du göra ett cat back system?
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
simonlithen
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 24 jan 2013, 20:11:45
Bilmodell: Corolla T sport Compressor
Årsmodell: 2006
PostOrt: Hjo
Land (Country): Sverige

Re: Corolla t sport compressor avgasrör

Inlägg av simonlithen »

2,5 är ju typ max för sugis. Och kör man duvbla så blir de ju y-rör till 2" på vardera sida. Sportkatt och 4-2-2-1 header kommer med, finns i USA och hämta hem.
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Corolla t sport compressor avgasrör

Inlägg av Bempa »

Om jag tolkar det rätt så kör du då 2,5 till bakvagn sedan delar till 2x2" eller fortsätta med 2,5" ?
Min egna erfarenhet, finns dock inga matematiska belägg för detta annat än hastighetsmätare "givetvis på avstängd väg" ;)
Är att du kommer få eventuellt någon högre topphastighet med 2,5" enkelt hela vägen eftersom du då håller ner arean.

Höll på å labba väldigt mycket en period med avgassystem dock va detta på en 2,0L sugis (3sge) men höll jag ner arean på avgassystemet så kunde jag plocka 10 km i topphastighet.. men på acceleration gjorde det ingen märkbar skillnad. Dock så hade jag ingen avancerad mätutrustning till det. Så det kan ju ha gett någon hundradel eller två.
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
simonlithen
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 24 jan 2013, 20:11:45
Bilmodell: Corolla T sport Compressor
Årsmodell: 2006
PostOrt: Hjo
Land (Country): Sverige

Re: Corolla t sport compressor avgasrör

Inlägg av simonlithen »

yes precis, om jag nu ska ha dubbla ut. Det är ju 2 hål i bak för dubbla men de är ju skitsamma, blir lättare och bygga singel med dämpare och allt :)
Skriv svar