Laddtryck vs varvtal

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Laddtryck vs varvtal

Inlägg av SHySwe »

Eftersom jag jobbar med industriautomation har jag funderat lite runt turbo mm.
Jag har en del tankar om förändringar i tryckregleringen och behöver lite fakta för att kanske gå vidare.
Det jag tänker på är turbokicken vid 3-4 krpm. Halva motorn är då en trött gubbracer?
Om rejält ökat tryck vid låga varv ger bättre prestanda så behöver man kanske inte ladda så hårt på slutet och riskera att skjuta motorn? Och kostnaden borde bli lägre för motsvarande totalprestanda?

Det finns förhoppningsvis någon som tex har mapp-loggar, helst med standarduppsättningar av turbo. Men även specialare och värstingar uppskattas! :)
Hur ser värdena ut i förhållande till varvtalet?
Det jag till att börja med behöver är laddtryck, luftflöde och effekt.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Laddtryck vs varvtal

Inlägg av Cyrix »

Högre laddtryck på lägre varv, ger nog inte en mer hållbar motor. Det är ju oftast vridet som är förödande för motor och drivlina, inte toppeffekten, Och genom att minska laddet på högt varv och höja det på lägre, så ökar du vridet och sänker maxeffekten.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Laddtryck vs varvtal

Inlägg av PierreW »

Högt vridmoment på låga varvtal kan lätt ta dö på både stakar och växellåda, oftast därför man plockar ut det högsta vridmomentet på mellanvarven, även också för körbarhetens skull. Sen är det ju även en kostnadsfråga för tillverkaren.
Kolla nästa gång du står i närheten av en lastbil som backar eller kör sakta, notera med vilken hastighet kardanen snurrar :shock:
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Laddtryck vs varvtal

Inlägg av SHySwe »

Jag är övertygad om att ni har rätt i att mer kraft genom drivlinan ger större påfrestningar. Men man är inte tvungen att använda allt på en gång.
Vill testa hur karakteistiken ändras med mer ladd på lägre varv. I tex drifting är det guld att slippa växla för att hålla upp kraften i motorn.
Så jag vill gärna läsa hur en konventionell turbo laddar.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Laddtryck vs varvtal

Inlägg av Hemiyoda »

Om man vill prova på galet vrid på lågt varv så är ju lustgas givet. Eftersom gasen flödar in konstant så får man in galet mycket lustgas på låga varv som resulterar i mycket vrid och mindre på högre. Ökningen av effekten (hk) därmed konstant oavsett varvtal. Referera till 20, 50, 100, 150hp NOS shot. :)
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Laddtryck vs varvtal

Inlägg av SHySwe »

:D
Inte riktigt den tekniska lösning jag tänkte. Men det är en tanke!
Jag är inne på att komprimera luft, är kanske fortfarande innanför boxens väggar.

Antar att jag får göra ovetenskapliga egna mätningar eftersom ingen verkar ha data att dela?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Laddtryck vs varvtal

Inlägg av Hemiyoda »

srylul skrev: Antar att jag får göra ovetenskapliga egna mätningar eftersom ingen verkar ha data att dela?
http://www.turbofast.com.au/tfcalc.html
Den där har jag använt till mycket.

Lite vridkurvor finns här: (som du kan konvertera till excel)
http://www.geocities.com/kalalahti/data ... gines.html
Kanske är sugmotorkurvorna som är mest intressanta om du ska göra egna uträkningar.

Formel för att konvertera vrid * varv till effekt = (300lb/ft x 4000rpm) / 5252

Finns formler för att konvertera luftflöde till effekt. Räknarn ovan tillämpar någon av dom.

Väldigt simplifierat om man räknar utan förluster så har du dubblat vridet/effekten om du överladdar 1bar.
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Suprafan
Inlägg: 110
Blev medlem: tis 28 apr 2009, 10:38:22
Bilmodell: Supra
Årsmodell: 1989
PostOrt: Askim, Göteborg
Land (Country): Sverige

Re: Laddtryck vs varvtal

Inlägg av Suprafan »

Kompressor är ordet.
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Laddtryck vs varvtal

Inlägg av SHySwe »

Kompressor är ordet, ja.
Men inte nödvändigtvis remdriven... El. Eftersom jag bara behöver kraften ibland.
Hemiyoda, jättetack. Kör bil just nu, men natten är räddad.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Skriv svar